قدرت در مدرسه پليس بر مدرسه
محمد ملاكي
اقدام وزير آموزش و پرورش در خصوص بستن تفاهمنامه با نيروي انتظامي واكنشهاي منفي زيادي را به همراه داشته، برخي نگران از امنيتي كردن فضاي مدرسه و برخي از دخالت نيروهاي نظامي در امر اجتماعي و فردي دانشآموزان احساس خطر كردهاند. از منظر پديدارشناسي اقدام وزير محترم قابل تحسين است، چراكه شرط لازم براي پيشبرد آموزش در مدرسه وجود امنيت اجتماعي است. در واقع كاركرد اصلي نيروي انتظامي، حفاظت است.
به نظر نميرسد كه اين تفاهمنامه حاكي از آن باشد كه نيروي پليس در مدرسه باشد، بلكه همچنانكه رسالت پليس حفظ جان و مال مردم است پس پليس بايد بر مدرسه باشد و اين تفاهمنامه نويدبخش اين باشد كه حوادث ناگواري كه براي دانشجوي دانشگاه تهران و بسياري از دانشآموزاني كه مورد خفتگيري تبهكاران واقع ميشوند، تكرار نشود.
چتر حفاظتي و حمايتي نيروي انتظامي از دانشآموزان در خيابان از حقوق اوليه شهروندان است كه به فراموشي سپرده شده و نگاه بدنه اجتماع را نسبت به پليس بدبين و ناكارآمد جلوه ميدهد، اما با وجود قوانين و نقش و وظايف پليس در حفظ امنيت جامعه نگاه هوشمندانه وزير در بازانديشي قوانين در قالب تفاهمنامه قابل تقدير است.
امروزه معنا بخشيدن به اين مفاهيم (امنيت- حفاظت- مراقبت) در گروی ايجاد اين گفتمان است كه قدرت در مدرسه است و سلاح انديشه (قلم) بر سلاح پليس (تفنگ) غالب است پس جاي نگراني نيست. نگراني در آن است كه آموزش و پرورش نميداند كه كجا ميخواهيم برويم؟
چگونه ميخواهيم برويم؟ و از همه مهمتر با چه كساني بايد برويم؟
پژوهشگر و تحليلگر مسائل ايران