• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5860 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور

آن 31 ثانيه پزشكيان در بغداد نمونه موفقي از ديپلماسي بود

سيد صادق حسيني

اول، حكيم لقمان، تاجر ۴۵ ساله اهل دهوك كردستان عراق با پسرعموهايش سعيد، محسن و شيخ بلال 10 شهريور 1403 در كافه‌اي در محله شلوغ و توريستي آكساراي استانبول شام مي‌خوردند و با هم صحبت مي‌كردند كه مورد توهين و تحقير چند نفر قرار مي‌گيرند. آنها بعد از خروج از كافه با گروهي 12-10 نفره مواجه مي‌شوند و مورد حمله قرار مي‌گيرند، حكيم با ضربه چاقو در محل درگيري كشته مي‌شود و پسرعموهايش هم زخمي مي‌شوند و وقتي به پليس تركيه مراجعه و طرح شكايت مي‌كنند، پليس آنها را ساعت‌ها بدون آب و غذا بازجويي مي‌كند.   اين حادثه تلخ واكنش‌هاي مردم اقليم كردستان عراق را شوكه كرد و واكنش برخي چهره‌هاي سياسي تركيه  را درپي داشت. 

دوم، رييس‌جمهور پزشكيان در نخستين سفر خارجي خود به عراق رفت. با رييس‌جمهور و نخست وزير و رهبران سياسي و قومي در بغداد و كربلا و نجف هولير و سليمانيه و بصره ديدار و گفت‌وگو كرد. اما آنچه در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي بسيار بازتاب داشت، پاسخ رييس‌جمهور به سوال فارسي دست و پا شكسته خبرنگار روداو پربيننده‌ترين شبكه تلويزيوني كردستان عراق بود كه به كردي سوراني و با آرامش و لحني دوستانه گفت: روابط‌مان خوب است و خوب‌تر هم مي‌شود به اميد خدا! ين ويديوي 31 ثانيه‌اي از سوال و جواب فارسي و كردي در ابتداي ديدارهاي رييس‌جمهور در بغداد و بعد از آن در سفر به اقليم كردستان عراق و ملاقات با مقامات و رهبران سياسي هولير (اربيل) و سليمانيه آن را تكرار كرد موجي از توجه را در ميان افكار عمومي كردستان عراق در پي داشت. 
سوم، ديپلماسي عمومي هوشمندانه رييس‌جمهور در سفر به عراق و اقليم، گره‌هاي مهمي كه در چند سال اخير روي افكار عمومي عراق به ويژه بخش كردي ايجاد شده بود را باز كرد و محبوبيت ايران را به طرز قابل توجهي در همسايه بزرگ غربي افزايش داد. مردم اقليم گشاده‌رويي و نگاه برادرانه رييس‌جمهور پزشكيان را با رفتار ديگر همسايه‌شان با كردها مقايسه كردند. آنها كه هنوز از قتل لقمان حكيم در استانبول كه گفته شده به خاطر كردي صحبت كردن شوكه هستند...ديدند رييس‌جمهور ايران چگونه با رويي گشاده و به زبان كردي از دوستي و برادري و همكاري مي‌گويد. دوستي و برادري كه البته در زمان هجوم داعش به صورت عملي نشان داده شد. نكته‌اي كه بافل طالباني پسر رهبر فقيد اتحاديه ميهني و رييس‌جمهور پيشين عراق جلال طالباني در ديدار با رييس‌جمهور تاكيد كرد: باور ما اين است كه اگر هزار سال هم تلاش كنيم، نمي‌توانيم پاسخگوي محبت‌ها و حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران باشيم. ابتكار كردي صحبت كردن رييس‌جمهور و پيام برادري‌اش نمونه موفقي از ديپلماسي عمومي بود و كامل‌كننده ديپلماسي سنتي كه جايگاه ايران را در افكار عمومي عراق به خوبي ارتقا داد. رييس‌جمهور پزشكيان در بصره گفت: ما هميشه همسايه  بوديم  و خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون