• ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5860 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور

آقاي دنيامالي! چشم علاقه‌مندان به فوتبال به شماست

وزير نمي‌خواهد خرابكاري‌هاي فدراسيون را لاپوشاني كند

 

يك موضع‌گيري از سوي وزير ورزش در روزهاي گذشته پيرامون وضعيت برگزاري مسابقات بين‌المللي فوتبال در كشور نشان داد كه احتمالا شرايط برخورد وزارتخانه با اتفاقات فوتبال ديگر مثل سابق نيست. 
به گزارش روزنامه اعتماد، احمد دنيامالي در جلسه مشترك با مسوولان فدراسيون فوتبال، مديران كل ورزش و جوانان استاني، روساي هيات‌هاي فوتبال و مديران ورزشگاه‌هاي حاضر در ليگ برتر، در مورد برگزاري بازي استقلال و الغرافه در شهر قدس گفت: انتخاب اين ورزشگاه براي ميزباني بازي‌ها كج‌سليقگي بود. درست است كه AFC اين ورزشگاه را تاييد كرد، ولي متاسفانه در ذهن مردم اتفاق خوشايندي نبود و شأنيت فوتبال ايران رعايت نشد‌. بايد در اين خصوص حرفه‌اي‌تر عمل مي‌كرديم.
او در بخش ديگري از اظهاراتش به مساله ابهامات VAR پرداخت و گفت: نبايد به نحوي عمل كنيم كه حاشيه ايجاد شود و بايد از روز اول براي مردم شفاف‌سازي صورت بگيرد. اين سيستم يك سيستم جديد در كشور است و طبيعي است كه با مشكلاتي نيز مواجه باشيم، ولي بايد از ابتدا به مردم مي‌گفتيم كه VAR در ايران براي مدت كوتاهي آزمايشي است و در آينده تكميل مي‌شود.
دنيامالي همچنين در پاسخ به جمله‌اي از رييس فدراسيون فوتبال در همان جلسه كه گفته بود، نمي‌دانم چرا عده‌اي در مورد شرايط ورزشگاه‌ها سياه‌نمايي مي‌كنند، گفت: شايد در بازنمايي بيروني شرايط ورزشگاه‌ها شيطنت‌‌هايي شود، ولي بايد بپذيريم كه شرايط ورزشگاه‌ها قابل قبول نيست.
مخاطب جملات «عدم رعايت شأنيت فوتبال ايران» و «عدم شفاف‌سازي در مورد VAR» كه وزير جديد ورزش در صحبت‌هاي خود به آنها اشاره كرده مستقيما فدراسيون فوتبال و مهدي تاج رييس اين فدراسيون است. 
دنيامالي با اين اظهارات نشان داد دوران كنار ايستادن وزارت ورزش و جوانان در مورد فدراسيون فوتبال و حمايت كوركورانه با اسم رمز «مصلحت» گذشته است و از اين پس فدراسيون فوتبال بايد در مورد اقداماتي كه صورت مي‌دهد، پاسخگو باشد. 
احتمالا دليل چنين رويكردي از سوي دنيامالي ورزشي و مخصوصا فوتبالي بودن او است. او كه سال‌ها رياست فدراسيون قايقراني را برعهده داشته به خوبي مي‌داند نقش يك رييس فدراسيون در اتفاقات رخ داده چقدر است. او مي‌داند رييس فدراسيون در هيچ رشته‌اي نمي‌تواند خودش را كاملا جدا از اتفاقات رخ داده در حوزه ورزش مربوطه بداند و فرافكني كند. او مي‌داند وقتي استاديوم نامناسب است و ميزباني به خوبي صورت نگرفته فدراسيون حتما جزو مقصرين است. 
دنيامالي سال‌ها مديريت فوتبال در باشگاه ملوان را هم تجربه كرده و مي‌داند روابط بين باشگاه‌ها و فدراسيون به چه صورت است. او كسي نيست كه چشم بسته، همانند دو وزير قبلي هرچه فدراسيون گفت، بپذيرد و تاييد كند و بعضا حتي بخواهد ضعف‌ها را لاپوشاني كند. اگر ميزباني بد بوده مي‌گويد و اگر قراردادي ابهام دارد اعلام مي‌كند. اينكه وزير ورزش چنين روحيه‌اي دارد قابل توجه است. 
بر همين اساس مردم از وزير جديد ورزش انتظار دارند مسير وزراي قبلي را طي نكند. انتظار دارند با اين توجيه كه فدراسيون فوتبال يك نهاد غيردولتي است و وزير در مجمع فدراسيون حق راي ندارد كنار نايستد. به هر حال هر اتفاقي در ورزش ايران در هر رشته‌اي رخ دهد پاي وزارت ورزش نوشته خواهد شد. همكاري و همفكري با مجمع فدراسيون فوتبال از طريق روساي هيات‌ها كه رابطه نزديكي با اداره‌ كل‌هاي ورزش و جوانان استان‌ها دارند، مي‌تواند مسير خوبي براي تاثيرگذاري در روند اتفاقات باشد. اين ابدا به معناي دخالت نيست و كاملا نقش نظارتي وزارت را برجسته مي‌كند. 
اين روزها كه فدراسيون فوتبال در بن‌بست به‌سر مي‌برد، رييس فدراسيونش با واكر راه مي‌رود و به گفته برخي خبرگزاري‌ها از حضور در فدراسيون منع شده، نايب‌رييس‌اش در امارات روي تخت بيمارستان است و هيات رييسه‌اش از حد نصاب افتاده وزارت مي‌تواند اين نقش نظارتي و راهبري را ايفا كند. 
دنيامالي كه خودش يك‌ بار زماني كه رييس فدراسيون قايقراني بود با دخالت نهادهاي غير ورزشي مواجه شد احتمالا امروز بهتر از هر كسي مي‌داند هيچ چيز در ورزش و مخصوصا فوتبال مهم‌تر از اساسنامه و صيانت از اجراي قانون نيست. اساسنامه فدراسيون فوتبال براي مواقعي كه فوتبال اينچنين اسير مشكلات و بن‌بست مي‌شود راهكارهاي قانوني در نظر گرفته؛ از جمله برگزاري مجمع فوق‌العاده براي تعيين تكليف شرايط.  
فوتبال ايران اين روزها حتما نياز به برگزاري مجمع براي خروج از بن‌بست فعلي دارد. هواداران فوتبال انتظار دارند شرايط فعلي هر چه سريع‌تر پشت سر گذاشته شود و ثبات و آرامش به فوتبال برگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون