• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۴ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

آواهاي اعتراضي آواي مردم نيست

كمال اطهاري

تقابل بازار سنتي در برابر فروشگاه‌هاي بزرگ از پيش از انقلاب آغاز شد اين در حالي است كه توسعه فروشگاه‌هاي مدرن مي‌تواند به پيشرفت و ارتقاي بازار سنتي نيز كمك ‌كند. در واقع تقابل بازار سنتي در برابر مدرن شدن ارايه خدمات به مردم با توجه به گستردگي شهرها و چالش‌هاي پيش رو در كلانشهرها كاملا بي فايده است زيرا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مي‌توانند در نزديك‌ترين فاصله، حداكثر خدمات را با كيفيت بالا به مردم ارايه دهند.مكان‌يابي صحيح براي احداث فروشگاه‌هاي مدرن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است تا تداخلي در روند بازار ايجاد نكنند. شرط پيشرفت و توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اين است كه مشاركت اجتماعي را در برنامه‌ريزي و راه‌اندازي اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي جلب كنيم تا بدين ترتيب هم‌افزايي اقتصادي و اجتماعي به وجود مي‌آيد. بازار سنتي بخشي از ائتلاف مسلط در ايران محسوب مي‌شود كه به زور مي‌خواهد از توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي جلوگيري كند و در كنار آن به رانت خواري و قانون‌فروشي مشغول مي‌شود. آواهاي اعتراضي كه بعضا از برخي رسانه‌ها نيز به گوش مي‌رسد، آواي مردم نيست چراكه مردم در راستاي برنامه‌هاي دولتي و در جهت مشاركت‌هاي اجتماعي حركت مي‌كنند.مردم با مشاركت در برنامه‌ريزي و اختصاص فضا، دسترسي بيشتر براي دريافت خدمات بيشتر و بهتر را دنبال مي‌كنند. واژه‌اي در اقتصاد وجود دارد با عنوان «تخريب خلاق» كه نبايد از اين واژه ترسيد، لذا در جهت توسعه و جا انداختن اين نوع فروشگاه‌ها بايد بدون ترس گام‌برداريم.اصولي براي شكل‌گيري سيستم خرده‌فروشي نوين وجود دارد و اين اصول بر اين منوال است، زماني كه جمعيت از حد معيني فراتر رفت نيازمند خدماتي ويژه و متفاوت هستند. رسانه‌ها نيز به جاي اينكه مدرنيزم را در تشكيل فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ببينند و يا حفظ اخلاق را در حفظ بازار سنتي انگارند، بايد فضا را براي مردم فراهم كنند تا خود آنها براي جايابي مكان‌هاي خدماتي و نوع خدمات دريافتي تصميم‌گيري كنند. كارشناس اقتصادي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون