سعيد جليلي در جلسه ماهانه جامعه اسلامي مهندسين:
حصر، پاسخ به فراخوان 25 بهمن 89 بود
محمد حسين مهرزاد/ جامعه اسلامي مهندسين با دبيركلي محمدرضا باهنر سالهاست كه جلسات ماهانه خود را با دعوت از چهرههاي نام آشناي سياسي ايران برگزار ميكند. ميهمانان اين تشكل البته عموما از ميان همفكران اعضاي جامعه اسلامي مهندسين انتخاب ميشوند. عصر روز گذشته نيز سعيد جليلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ميهمان باهنر و اعضاي استان تهران اين تشكل بود. برنامه با حدود سي دقيقه تاخير آغاز شد اما سعيد جليلي هنوز به محل جلسه نرسيده بود. باهنر نيز از فرصت پديد آمده استفاده كرد و براي اعضاي استان تهران جامعه اسلامي مهندسين به بيان توضيحاتي پرداخت تا آنان با شرايط كلي كشور بيشتر آشنا شوند. باهنر با ارايه توضيحاتي درباره نحوه تعامل با دولت و چگونگي تصويب لايحه بودجه سخن گفت و علل كاهش قيمت نفت و احتمالات پيش روي اقتصاد ايران را برشمرد. او كه تلاش ميكرد از موضع غيرانتقادي رفتار اقتصادي دولت را تشريح كند، اظهار كرد كه در آستانه خروج از ركود بوديم اما با كاهش قيمت مواجه شديم. باهنر كه تلاش ميكرد فضا را كمي غيررسمي كند گفت بايد مراقب باشيم كاهش قيمت نفت باعث نشود دوباره سكندري بخوريم (كنايه از از دست دادن تعادل هنگام حركت) ميانههاي صحبت باهنر بود كه سعيد جليلي بدون همراهي محافظ و اطرافيانش وارد جلسه شد. باهنر نيز ضمن خوشامد گويي به او سخنراني خود را به «پيش منبر» تشبيه كرد و در ادامه خواستار بيان اظهارات جليلي درباره واقعه 9 دي شد. جليلي نيز ابتدا باراني استخواني رنگش را از تن در آورد و با همان كيفي كه روزي مهمترين اسناد هستهيي كشور را در آن ميگذاشت پشت ميز سخنران رفت. جليلي ابتدا شكلگيري تمدن انسان محور غرب را براي دقايقي تشريح كرد و گفت كه جايگزيني انسان به جاي حقيقت به عنوان محور تمدني از پنج قرن پيش توسط دكارت تئوريزه شده و تاكنون نيز ادامه دارد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام علت مخالفت و دشمني غرب با ايران را روي كار آمدن تمدني خدا محور و حقيقت جو در ايران با انقلاب اسلامي سال 57 دانست. او همچنين در خلال صحبتهايش از همان كيف قهوهيي معروفش يك كتاب و دو برگ كاغذ بيرون آورد. كمتر كسي تصور ميكرد آن كتاب «دو رساله حكومت» جان لاك باشد و آن دو برگ كاغذ يكي از بيانيههاي مهندس ميرحسين موسوي!
او از كتاب جان لاك بخشهايي را انتخاب كرد تا به واسطه آن ثابت كند درجهبندي شهروندان محصول تفكر پدرليبراليسم بوده است و از بيانيه مهندس موسوي نيز با تاكيد بر اينكه اين متن در وبسايت او نيز درج شده و به همين دليل آن را قرائت ميكند به روخواني بخشهايي پرداخت كه در آن ميرحسين موسوي نسبت به سرنوشت حيوانات به فضا فرستاده شده ابراز نگراني كرده بود. جليلي با خواندن اين بخش از بيانيه موسوي اظهاراتي را بيان كرد كه مضمون آن آدرس غلط دادن اين نامزد انتخابات سال 88 بود. اما ورود اين عضو شوراي عالي امنيت ملي به موضوع رقابتهاي سال 88 اينجا بود كه دشمنان ايران به دليل موفقيت جمهوريت و اسلاميت نظام در انتخابات 88 به دنبال تخريب دستاوردهاي آن رفتند. به عقيده او در انتخابات 88 اوج مردمسالاري ديني به رخ كشيده شد و دليل اينكه رييسجمهور امريكا چند روز قبل از انتخابات به رهبر انقلاب نامه نوشت اين بود كه او ميديد اين قدرت مردمسالاري ديني شكل ميگيرد. جليلي در ادامه با طرح اين سوال كه چرا فتنه رخ داد گفت چون آن تقابل از چهرههاي درون نظام بود ترديد در اين فرصت بزرگي كه وجود داشت ايجاد شد. جليلي در حالي وارد موضوع انتخابات 88 شده بود كه بخش عمدهيي از وقت سخنرانياش را به تبيين مواضع انقلاب و انديشههاي غرب و علل تقابل اين دو تمدن گذرانده بود با اين حال چند بار از حضار به دليل طولاني شدن سخنرانياش عذرخواهي كرد تا خاطره صحبتهاي طولاني و غيرمصداقياش در ايام انتخابات بار ديگر زنده شود. او البته در خلال صحبتهايش چند خاطره نيز از دوران تصدي مسووليت در شوراي عالي امنيت ملي و پرونده هستهيي بيان كرد. يكي از اين خاطرات مربوط به ملاقاتش با خاويرسولانا، مسوول اسبق سياست خارجي اتحاديه اروپا بود. جليلي گفت يك بار به سولانا گفتم فرق مردمسالاري ديني ما و دموكراسي شما اين است كه در نظام شما كسي كه راي ميدهد پس از آن سراغ كار و زندگياش ميرود اما در ايران جانش را هم حاضر است بدهد. او سپس به بيان دليل حصر دو كانديداي انتخابات سال 88 پرداخت و گفت: بعد از 9 دي كه محاكمه واقعي اينها توسط مردم انجام شد نظام احساس كرد مردم اينها را محاكمه كردهاند. پس از آن 22 بهمن 88 هم باشكوه انجام شد. وي ادامه داد كه حصر نه هشت ماه بلكه 20 ماه پس از وقوع حوادث پس از انتخابات رخ داد، حصر 25 بهمن 89 بود. جليلي با طرح اين پرسش كه چرا حصر اتفاق افتاد، گفت: بيداري اسلامي در حالي شكل گرفت كه شعارشان «الاسلام هوالحق» بود كه به دنبال تكثير تمدن اسلامي با الگوي نظام جمهوري اسلامي بود اما به محض اينكه اين حركت شكل گرفت دشمن دست به كار شد و ماجراي 25 بهمن 89 شروع شد و بعد از آن بود كه حصر اتفاق افتاد. وي با بيان اينكه راي مردم حقالناس است و اين حقالناس فقط در سال 92 نبود، گفت: برخي خواص ميخواستند سال 88 در برابر حقالناس بايستند. با پايان اين بخش از صحبتهاي دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي، نوبت پاسخ به پرسشهاي مكتوب حضار بود كه محمد رضا باهنر به جليلي گفت: هر اندازه حوصله داريد پاسخ دهيد. او در پاسخ به اين سوال كه براي انسجام نيروهاي ارزشي چه اقدامي انجام شده؟ گفت آنچه ما ميگوييم فراتر از وحدت كمي و نفراتي است بلكه وحدت بايد گفتماني باشد، در فرهنگ سياست خارجي و اقتصاد بايد وحدت گفتماني داشته باشيم، آنچه را به واقع موجب موفقيت براي نظام شده بيان كنيم. نگاه من به انتخابات انسجام گفتماني است. انديشه ديني و اسلام ناب چون مبتني بر يك حقيقت است اگر به شكل اغنايي بيان كنيم بسياري از دستاوردها شكل خواهد گرفت. جليلي سپس به بيان مكرر واژه ظرفيت اشاره كرد و گفت: به روحاني هم گفتم كه ظرفيتها بايد آزاد شود و دوستان ميگفتند چقدر تكراري اين عبارت را به كار ميبري اما باور من بود، ما در كشور ظرفيتهاي خوبي داريم كه موفقيت ما را رقم ميزنند. به آقاي روحاني گفتم ساختار اجرايي - اداري كشور بايد يك ظرفيت داشته باشد كه نه تنها مانع مردم نشود بلكه كمك كند ظرفيتها آزاد شوند. پس از اين پاسخها بود كه جليلي از جايش بلند شد و ختم جلسه را اعلام كرد. اما حاضر به پاسخگويي دو سوال «اعتماد» پيرامون طرح موضوع رفع حصر در شوراي امنيت پس از روي كار آمدن دولت روحاني و احتمال كانديداتورياش در انتخابات مجلس نشد و پس از چندبار اصرار خبرنگار «اعتماد» تنها به اين جمله اكتفا كرد كه نميخواهم با رسانهها صحبت كنم.