يك بازگشت و چند نگراني
صنعت هوايي ايران حال و روز خوشي ندارد. ميانگين بالاي سن ناوگان، سختي خريد ناوگان جديد به دليل اعمال تحريمهاي ناجوانمردانه، كمبود نقدينگي و قوانين دست و پاگير داخلي اين صنعت را با چالشهاي جدي مواجه كرده است. دولت يازدهم نيز تاكنون اگرچه توانسته قدمهاي مثبت و مهمي را در لغو تحريمهاي هوايي بردارد اما هنوز نوسازي ناوگان با مشكلات عديدهيي روبهروست. با اين حال به نظر ميرسد وزارت راه و شهرسازي در پي يافتن راهحلهاي تازهيي براي عبور از اين موانع است. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در اظهاراتي از قوانين جديد تاسيس شركتهاي هواپيمايي رونمايي كرد. شركتهايي كه در دولت قبل رشدي عجيب داشتند و برخي آنها موفق شدند با اجاره تنها پنج فروند هواپيما مجوز فعاليت اخذ كنند. سامانبخشي به شركتهاي هواپيمايي در كنار حمايت از شركت حامل پرچم جمهوري اسلامي ايران باعث شد تا صنعت هوايي در هفته گذشته شاهد اتفاقات تازهيي باشد. دولت ميخواهد با ارايه لايحهيي به مجلس مقدمات خروج ايرلاين ملي از ليست شركتهاي مشمول واگذاري را فراهم كند و در عين حال براي نگراني شركتهاي خصوصي نيز پاسخ دارد. مسوولان دولت يازدهم معتقدند تقويت «هما» منافاتي با منافع ساير شركتهاي هواپيمايي ندارد چرا كه هماكنون نيز عملكرد بسياري از خطوط داخلي مبتني بر دانش و تجربه نيروي انساني و امكانات همين شركت شكل گرفته است. اين كار اگرچه با تحليل دولت ميتواند اقدام درستي باشد اما نبايد مانع رقابت صحيح ميان شركتهاي هواپيمايي و تضييع حقوق بخش خصوصي شود. وزارت راه و شهرسازي در راه تصويب اين لايحه دشواريهاي فراواني دارد كه بايد ضمن رفع نگرانيها در راستاي اجراي اصل 44 به بازگرداندن صنعت هوايي به جايگاه اصلي خود بپردازد.