• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5850 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور

فرمانده ارشد اوكراين در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان فاش كرد

تله كي‌يف براي كرملين؟

ژنرال الكساندر سيرسكي، فرمانده كل اوكراين در اولين مصاحبه تلويزيوني به كريستين امانپور، خبرنگار ارشد سي‌ان‌ان گفت معتقد است عمليات نظامي در كورسك موفقيت‌آميز بوده است. اين مقام بلندپايه ارتش اوكراين در مصاحبه‌اي اختصاصي روز پنجشنبه به سي‌ان‌ان گفت كه روسيه پيش از حمله غافلگيرانه برون‌مرزي كي‌يف، حمله را از منطقه كورسك به اوكراين برنامه‌ريزي كرده بود.
او افزود حمله به كورسك خطر حمله دشمن را كاهش داد و مدعي شد: ما مانع فعاليت روس‌ها از اين منطقه شديم. سيرسكي در مصاحبه‌اي كم‌سابقه كه ارزيابي صريح جنگ را ارايه مي‌كرد، اظهار داشت: ما جنگ را به قلمرو دشمن منتقل كرديم تا [دشمن] بتواند آنچه از رنج و درد كه ما روزانه احساس مي‌كنيم، احساس كند. ماه گذشته، نيروهاي اوكرايني در يك حمله برون‌مرزي به كورسك يورش بردند. به گفته رسانه‌هاي امريكايي، اين عمليات حتي مقامات امريكايي را غافلگير كرد. اين حمله نشان داد كه به‌رغم برتري روسيه از نظر نيرو و تجهيزات، ارتش اين كشور نقاط آسيب‌پذير بسياري دارد.
سيرسكي براي توضيح دقيق‌ترين دلايل اين حمله اهداف كليدي اين عمليات را بيان كرد: جلوگيري از استفاده روسيه از كورسك به عنوان سكوي پرتاب براي حمله جديد، منحرف كردن نيروهاي مسكو از مناطق ديگر، ايجاد منطقه حائل امنيتي براي جلوگيري از گلوله‌باران برون مرزي از سمت روسيه، گرفتن اسيران جنگي و تقويت روحيه سربازان اوكرايني و به‌طور كلي ملت اوكراين. اين ژنرال كه در ماه فوريه فرماندهي كل ارتش را برعهده گرفت، در گفت‌وگو با امانپور در مكاني نامشخص در نزديكي خط مقدم گفت كه مسكو ده‌ها هزار نيرو، از جمله برخي از بهترين نيروهاي تهاجمي هوابرد، را به كورسك منتقل كرد. سيرسكي ضمن اعتراف به اينكه اوكراين در ناحيه اطراف پوكروفسك، شهري استراتژيك كه براي هفته‌ها كانون جنگ در شرق اوكراين بوده است، تحت فشار شديدي قرار دارد، مدعي شد نيروهايش اكنون موفق شده‌اند پيشروي‌هاي روسيه را در آنجا متوقف كنند. او گفت: در طول شش روز گذشته دشمن حتي يك متر در جهت پوكروفسك پيشروي نكرده است. به عبارت ديگر، استراتژي ما كارساز است. سيرسكي افزود: ما توانايي مانور و استقرار نيروهاي تقويتي آنها را از جهات ديگر سلب كرده‌ايم و اين ضعف قطعا در مناطق مختلف احساس شده است. فرمانده كل قواي اوكراين در ادامه اذعان داشت: ما توجه داريم كه ميزان گلوله‌باران و همچنين شدت تهاجم روس‌ها در روزهاي اخير كاهش يافته است.
در اين مصاحبه كه سيرسكي درست پس از بازرسي از خطوط مقدم در روز پنجشنبه با امانپور داشت، اذعان كرد: شكي نيست كه اوكراين به دليل تلاش براي دفاع از خود در برابر روسيه، در حالت دفاعي قرار دارد. اين مقام ارشد نظامي اوكراين اما افزود: دشمن از منظر قدرت هوايي، موشك، توپخانه، ميزان مهمات پرسنل، تانك، خودروهاي رزمي پياده نظام دست بالا را دارد. با اين حال، سيرسكي خاطرنشان كرد كه اين جنگ باعث شد اوكراين وادار شود تا در شيوه مبارزه، نوآورتر و كارآمدتر شود: ما نمي‌توانيم مانند آنها بجنگيم، بنابراين بايد قبل از هر چيز از موثرترين رويكرد استفاده كنيم.

در بخش ديگري از مصاحبه، سيرسكي به امانپور گفت كه تاخير در ارسال كمك‌هاي نظامي امريكا باعث شكست‌هاي قابل توجهي در ميدان جنگ شد. او گفت اين مشكل همچنان ادامه دارد و در صورت نرسيدن كمك بيشتر، ممكن است شكست‌هاي ديگري بر اوكراين تحميل شود. فرمانده كل قواي مسلح اوكراين اذعان كرد كه او سفرهاي خط مقدم را مكرر انجام مي‌دهد و اطمينان مي‌دهد كه با سربازانش وقت مي‌گذراند و صداي آنها را مي‌شنود. او با اشاره به حمله روسيه به دونباس در 10 سال پيش گفت: من از سال 2014 در اين جنگ بودم. به عبارت ديگر خط مقدم زندگي من است. ما همديگر را درك مي‌كنيم. سيرسكي افزود: من تمام مشكلاتي را كه سربازان و افسران ما تجربه مي‌كنند، مي‌دانم. سيرسكي اين مصاحبه صريح را با تشكر از متحدان غربي اوكراين به خاطر حمايت‌شان به پايان رساند. او با تغيير از زبان اوكرايني به انگليسي گفت: با هم، ما قوي‌تر هستيم. با هم مي‌توانيم پيروز شويم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون