گفتوگو با طراح برتر لوگو در wolda 2021
قاتل خلاقيت در هنرمندان گرافيك را بشناسيد
«پايين آمدن كيفيت و كمبود ايدههاي خلاقانه ميان طراحان گرافيك كشورمان نگرانكننده است. يكي از مشكلاتي كه گرافيك امروز ما با آن درگير شده، اين است كه اكثر طراحان به دنبال فراگيري نرمافزارهاي گرافيكي و تكنيكهاي اجرايي آن هستند و خلاقيت رفتهرفته در هنر گرافيك رنگ باخته است.» جملات بالا بخشي از اظهارات رامين صادق طهراني، هنرمند و طراح گرافيك است كه به تازگي عنوان برترين طراح لوگوي آسيا و اقيانوسيه در wolda 2021 را از آن خود كرد. WOLDA يا همان Worldwide Logo Design Award يكي از معتبرترين رقابتهاي جهاني در حوزه گرافيك است كه به طراحي لوگو اختصاص يافته است. امسال در دوازدهمين دوره اين رقابتها، رامين صادق طهراني موفق به كسب مقام اول و دريافت جايزه طلايي با به دست آوردن بيشترين آرا از هيات داوران شد. در ادامه گفتوگوي اين هنرمند با ايسنا درباره جايگاه هنر گرافيك در ايران و مشكلات پيشرو را ميخوانيد. طهراني با اشاره به اين نكته كه ايران با كشورهاي پيشرفته صنعتي در زمينه گرافيك فاصله زيادي دارد، درباره علت اين مساله گفت: «علت آن را ميتوان در نداشتن شناخت كافي از گرافيك معاصر جهان و استفاده نكردن از المانهاي فرهنگ و هنر ايران در آثار هنرمندانمان جستوجو كرد.» اين هنرمند درباره سطح لوگوهايي كه در حال حاضر طراحي ميشوند، چنين اظهار كرد: «گرافيك و طراحي لوگو به نوعي هنر كاربردي است و بخش گستردهاي از آن با تجارت و به تبع آن با تبليغات سر و كار دارد و گاهي اعمال نظرهاي غيركارشناسانه و سليقهاي سفارشدهندگان آثار نهايي را فاقد ارزشهاي هنري كرده كه اين خود يكي از چالشهاي دردسرساز طراحان است. از طرفي فقر آموزشي و كمبود اساتيدي كه به دانش روز گرافيك مجهز هستند، موجب شده كه هر روزه از تعداد لوگوهاي استاندارد و باكيفيت هنري كاسته شود. البته هر پديدهاي را بايد با در نظر گرفتن ويژگيهاي زمان خودش مورد بررسي قرار داد. ايران متاسفانه در دهههاي اخير در زمينه گرافيك پيشرفتي نداشته و بهروز نشده و لوگوهايي كه توسط اساتيدي چون مرتضي مميز و هنرمندان هم نسل او طراحي شدهاند از لحاظ فرم و محتوا به مراتب زيباتر و به استانداردهاي جهاني نزديكتر بودند.» طهراني در ادامه به اين سوال كه آيا استفاده افراطي از نرمافزارهاي طراحي باعث از بين رفتن خلاقيت شده است يا خير؟ چنين پاسخ داد: «نرمافزارها را شايد بتوان قاتل خلاقيت هنرمندان گرافيك معرفي كرد. نرمافزارها براي سهولت كار و اجراي دقيق ايدهها طراحي شدهاند ولي در عمل به خاطر عدم درك صحيح از اين برنامهها، در ايران افت كيفي طراحي گرافيك را باعث شدهاند. در ايران طوري شده كه هر شخصي كه نرمافزاري را آموزش ميبيند به تصور اينكه گرافيك ميداند بلافاصله شروع به كار كرده و به اين هنر صدمه ميزند در صورتي كه اين مقوله زيرساختهاي خود را لازم دارد؛ مثلا دانستن مباني هنرهاي تجسمي، فرم، محتوا، رنگ و... .» طهراني درباره استقبال بيش از حد افراد به حوزه گرافيك اظهار كرد: «به نظر من اين اتفاق ريشه در مسائل اقتصادي و اجتماعي جامعه كنوني ما دارد. يعني زماني همه ميگفتند كه اگر سراغ رشتههاي هنري برويد نابود خواهيد شد و از يك جايي به بعد به خاطر نياز بخش صنعت و اقتصاد به تبليغات توجهات به رشته گرافيك جلب و مطابق معمول بيش از نياز، طراح به جامعه تزريق شد. طراحاني كه بيشترشان به خاطر كسب درآمد جذب اين حرفه شدند.» اين هنرمند با توجه به لزوم گذراندن دورههاي گرافيك و آموزشهاي تخصصي در آخر اظهار كرد: «براي كمك به وضعيت گرافيك ايران، درصدد برگزاري دورههاي آموزشي و برپايي كارگاههاي آموزشي در زمينه طراحي لوگو و خلاقيت در تبليغات براي مشتاقان اين رشته هستم.»
كشف دو مجسمه عظيم ابوالهول
كاوش اخير باستانشناسان در مصر به كشف حيرتانگيز دو مجسمه سنگي و عظيم ابوالهول منجر شده است. به گزارش ايسنا و به نقل از آرتنيوز، وزارت گردشگري و آثار باستاني مصر اعلام كرد در پي يك پروژه باستانشناسي مشترك بين مصر و آلمان دو مجسمه عظيم ابوالهول در مقبره باستاني فرعون «آمنهوتپ سوم» واقع در غرب «اقصر» كشف شد. اين آثار در جريان مرمت مقبره تاريخي «آمنهوتپ سوم» كشف شدهاند. به گفته باستانشناسان هر يك از اين مجسمههاي عظيم نزديك هشت متر طول دارند و به نظر ميرسد بر اساس چهره «آمنهوتپ سوم»، نهمين فرعون از دودمان هجدهم ساخته شده باشند. اين مجسمهها به نحوي تراشيده شدهاند كه بتوانند ريشي شبيه به ريش افراد سلطنتي و يك گردنبند بزرگ را به تصوير بكشند. به گفته «مصطفي وزيري»، دبير شوراي عالي آثار باستاني مصر، با بررسيهاي بيشتر، عبارت «محبوب آمون رع» كه روي تنه يكي از اين دو مجسمه حكاكي شده بود، كشف شد. در همين مكان علاوه بر اين دو مجسمه عظيم، سه مجسمه تقريبا سالم كه يكي از الهههاي مصر باستان را به تصوير ميكشند نيز كشف شده است. اين الهه كه به شكل يك شير به تصوير كشيده شده است به عنوان مدافع ايزد خورشيد شناخته ميشد. در اين مكان همچنين بقاياي يك سالن ستوندار كه نقش و نگارهايي روي ديوارهاي آن وجود دارد نيز كشف شده است. اين نقاشيها بخشي از يك جشن باستاني مصري را كه براي به رسميت شناختن و يادآوري حق فرعون براي حكمراني برگزار ميشد به تصوير ميكشند. اين جشن بر اساس سنت در سيامين سال حكومت فرعون برگزار ميشد. «آمنهوتپ سوم» جزو معدود فرعونهايي بود كه براي برگزاري اين مراسم زنده ماند. كارشناسان معتقدند اين مراسم «آمنهوتپ سوم» باشكوهترين مراسم در تاريخ مصر باستان بوده است.