• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5076 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ آبان

خبر كوتاه

جزييات تخصيص سهميه بنزين جبراني اعلام شد
طبق اعلام پايگاه اطلاع‌رساني دفتر هيات دولت، سهميه جبراني براي انواع خودروها با كاربري‌هاي مختلف بدين‌ترتيب مشخص شده كه ۱۰ ليتر بنزين براي خودروهاي سواري شخصي و مدل بالا، سواري و مدل بالا جانبازان و معلولين، مسافربر شخصي، آموزشگاه‌هاي رانندگي، آژانس و دستگاه‌هاي عمومي، وانت كم‌مصرف، وانت پرمصرف (دوگانه‌سوز و LPG) و كاميون (دوگانه‌سوز و LPG)، ۵ ليتر براي موتوسيكلت اختصاص يابد.


اعلام قيمت جديد برنج

 حسن حنان معاون بازرگاني داخلي شركت بازرگاني دولتي گفت: عرضه برنج‌هاي فعلي مربوط به ثبت سفارش ماه‌هاي قبل است، از اين رو اثر كاهش قيمت جهاني برنج در ماه‌هاي آتي مشخص مي‌شود. او در خصوص كاهش قيمت جهاني برنج همزمان با ورود محصول جديد و افزايش عرضه در بازار، اظهار كرد: زماني كه قيمت بازار جهاني تغيير كند، به فوريت اثر آن را بر بازار داخل شاهد نيستيم چرا كه عرضه برنج‌هاي كنوني مربوط به خريد ۳ تا ۴ ماه گذشته است. حنان قيمت كنوني هر كيلو برنج تايلندي در بازار را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندي را ۱۸ هزار و ۵۰۰ و پاكستاني را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام كرد. اين مقام مسوول در پايان تصريح كرد: با توجه به افزايش قيمت برنج ايراني و شرايط اقتصادي مردم، بخشي از تقاضاي برنج توليد داخل به سمت برنج خارجي سوق پيدا مي‌كند، اما در كل سرانه تغييري نمي‌كند و تنها نوع مصرف برنج تغيير مي‌كند كه با اين وجود افزايش قيمتي در بازار مورد انتظار نيست.


هيچ رابطه بانكي بين ايران و آذربايجان وجود ندارد 

حسين پيرموذن رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و آذربايجان اظهار داشت: در كميسيون مشترك اقتصادي، 4 سال قبل با آذربايجان يك تفاهمنامه خودرويي داشتيم. يك شعبه در آذربايجان افتتاح و كار مشترك دو كشور در حوزه خودرو آغاز شد. اما به دليل مسائل سياسي ديگر هيچ صادراتي در حوزه خودرو به آذربايجان نداريم و پروژه مشترك هم متوقف شده است. وي گفت: بنابراين مشكل اساسي و اولويت در روابط اقتصادي دو كشور مساله گمرك نبوده و الان هيچ فشار گمركي وجود ندارد. قوانين كرونايي و مسائل سياسي كه بعد از جنگ قره‌باغ به وجود آمده مسائل اساسي‌تري هستند. تردد تجار دو كشور متوقف شده است و اين مشكل مهم و اساسي بخش خصوصي است.


امنيت غذايي منطقه توسط تركيه به خطر افتاده است
مصطفي فدايي‌فرد، پژوهشگر آب و محيط زيست گفت: محيط زيست و امنيت غذايي ايران و بسياري از كشورهاي منطقه با آبگيري سد ايليسو و افزايش هجوم ريزگردها در معرض نابودي قرار گرفته است. وي افزود: تبعات زيست‌محيطي اجراي كامل طرح گاپ كه باعث خشك‌شدن رودخانه‌ دجله در پايين‌دست خواهد شد، با هيچ‌يك از تبعات مرتبط با خشك‌شدن درياچه اروميه، تالاب گاوخوني، تالاب هامون، تالاب جازموريان، تالاب بختگان و بسياري از رودهاي داخلي قابل مقايسه نيست. او اضافه كرد: نگران‌كننده‌تر آن است كه خشك‌شدن تالاب‌ها نه‌تنها ريزگردها را در ايران تشديد مي‌كند، بلكه بايد در آينده هجوم غبارهاي نمكي به ايران از طريق ريزگردهاي عراق را انتظار داشته باشيم. نمك‌هايي كه ممكن است تعداد استان‌هاي تحت‌تاثير در ايران را به‌شدت افزايش داده و علاوه بر استان‌هاي مرزي و غربي، حتي استان تهران را نيز تحت‌تاثير قرار بدهد.


اجاره‌بهاي دستوري شبيه شوخي است
فردين يزداني، كارشناس اقتصاد مسكن اظهار داشت: هر چند براي طرح نهضت ملي مسكن آورده 20 ميليون توماني و تسهيلات 450 ميليون توماني در نظر گرفته‌اند اما اقساط آن بيش از 6 ميليون تومان است و بايد پرسيد كدام‌يك از خانوار دهك‌هاي كم‌درآمد مي‌توانند چنين اقساط سنگيني را بپردازند. اين كارشناس اقتصاد مسكن تاكيد كرد: البته هنوز اجاره‌بها متناسب با ارزش ملك افزايش 250 درصدي نداشته و علت اينكه رشد نرخ اجاره به سرعت رشد قيمت ملك نبوده اين است كه درآمد و قدرت پرداخت اجاره مستاجران كاهش يافته‌ است. جمعيت مستاجران بالا رفته و 80 درصد تقاضا در بازار مسكن به سمت اجاره رفته چراكه مردم توان خريد مسكن را هم از دست داده‌اند. اين كارشناس اقتصاد مسكن در پاسخ به اين سوال كه چرا مصوبه ستاد ملي كرونا مبني بر تعيين سقف افزايش اجاره‌بها تا 25 درصد اظهار داشت: اجاره‌بهاي دستوري شبيه به شوخي است و هيچ مالكي آن را جدي نگرفت، اساسا در ساير بخش‌ها و بازارها هم كسي دولت را در بحث قيمت‌هاي دستوري جدي نگرفته است.


صادرات چاي با ميانگين قيمت كيلويي 1 دلار!

محمدصادق حسني، مدير اجرايي سنديكاي چاي گفت: در سال جاري 31 هزار و 158 تن چاي توليد كرديم تا پايان مهر 14 هزار 586 كيلو چاي با ميانگين كيلويي 98 سنت صادر كرديم كه اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 132 درصد افزايش وزني پيدا كرده است. اين در حالي است كه 38 هزار و 971 تن چاي به مبلغ 198 ميليون و 864 هزار دلار وارد كرديم. به‌طور تقريبي هر كيلو چاي وارداتي براي ما كيلويي 5 دلار تمام شد. نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزايش واردات داشتيم. وي با اشاره به قيمت چاي داخلي، بيان كرد: قيمت چاي داخلي حداقل 120 هزار تومان براي مصرف‌كنندگان تمام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون