• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5076 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ آبان

خبر

دو  انفجار  مرگبار  در  پايتخت  افغانستان

انفجار ناشي از بمب جاسازي‌شده در يك خودرو مسافربري در غرب كابل ۴ كشته و دو زخمي بر جاي گذاشت. به گزارش ايرنا، شاهدان عيني به خبرنگار ايرنا گفتند كه انفجار در منطقه ايستگاه دواخانه در غرب شهر كابل در جاده مزاري به وقوع پيوسته و خودرو نوع «تونس» غير نظاميان را هدف قرار داده است. ساعتي پس از انفجار نخست در منطقه «ميدان شهيد» كابل، انفجار دوم نزديك دانشگاه جامعه المصطفي در غرب پايتخت افغانستان روي داد كه به گفته شاهدان عيني تلفاتي نيز در بر داشته است. «نيازمحمد رحيمي» يكي از شاهدان عيني به خبرنگار ايرنا گفت كه وي هنگام انفجار در چهارراه شهيد يا ميدان شهيد حضور داشت كه انفجار رخ داد و جسد چند نفر را مشاهده كرد اما از تعداد دقيق كشته‌شدگان اطلاعي ندارد. لحظات پيش نيز انفجاري در ايستگاه دواخانه در غرب شهر كابل در فاصله حدود يك كيلومتري انفجار دومي رخ داد كه در آن به گفته شاهدان عيني 4 نفر كشته و دو تن ديگر زخمي شده‌اند. شنبه شب گذشته نيز در منطقه انچي باغبانان در غرب كابل انفجاري رخ داد كه در آن نيز يك خودرو مسافربري هدف قرار گرفت و طي آن ۳ تن كشته و ۵ تن ديگر زخمي شدند. تاكنون شخص يا گروهي مسووليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است.

دعوت قذافي از شهروندان ليبي براي مشاركت گسترده در انتخابات

سيف‌الاسلام قذافي در اولين بيانيه بعد از تحويل مدارك نامزدي خود در انتخابات رياست‌جمهوري ليبي از تمام ليبيايي‌ها خواست كارت‌هاي انتخاباتي‌شان را دريافت كنند تا در تصميم‌گيري ملي مشاركت داشته باشند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، سيف‌الاسلام قذافي، پسر معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي در اولين بيانيه بعد از ارايه مدارك نامزدي خود در انتخابات رياست‌جمهوري بر لزوم رفتن به دفاتر كميسيون عالي انتخابات در مناطق و شهرها براي دريافت كارت‌هاي انتخاباتي تاكيد كرد. وي تاكيد كرد، بدون اين كارت‌ها هيچ‌كسي نمي‌تواند در راي‌گيري و در تصميم‌گيري مشاركت كند. وي گفت: كارت‌هاي انتخاباتي شما براي رفتن به پاي صندوق‌هاي راي جهت شركت در تصميم‌گيري ملي و تقويت ميزان مشروعيت نهادهاي سياسي جديد براي بازسازي كشور لازم است. بايد روياي نجات ليبي از ميان آشوب و تنش و بي‌ثباتي محقق شود. سيف‌الاسلام قذافي يكشنبه مدارك خود را براي شركت در انتخابات ارايه كرد. خليفه حفتر، فرمانده ارتش «ملي» ليبي نيز سه‌شنبه مداركش را براي شركت در انتخابات ارايه كرد. در اين راستا كميسيون انتخابات ليبي اعلام كرد: ارايه درخواست نامزدي براي انتخابات لزوما به معناي قبول درخواست نيست بلكه صرفا تحويل گرفتن درخواست‌ها است. به محض تكميل روند بررسي درخواست‌هاي نامزدها و انتشار اسامي نامزدهاي واجد شرايط، ارايه شكايت‌ها نيز ممكن خواهد بود.

هشدار لهستان نسبت به تداوم بحران پناهجويان براي سال‌ها

لهستان ‌نسبت به تداوم بحران پناهجويان در مرز با بلاروس براي سال‌ها هشدار داد. به گزارش ايلنا به نقل از اسپوتنيك، لهستان ديروز، ‌چهارشنبه هشدار داد كه بحران پناهجويان در مرز شرقي با بلاروس براي ماه‌ها يا حتي سال‌ها ادامه خواهد داشت. براساس اين گزارش، «ماريوش بلاشزاك»، وزير دفاع لهستان، پس از درگيري‌هاي روز گذشته گفت كه تلاش‌هاي ديگري براي عبور از مرز طي شبانه‌روز گذشته انجام شده است. هزاران پناهجو كه بيشتر از خاورميانه هستند، به اميد ورود به اتحاديه اروپا به مرزهاي بلاروس و لهستان هجوم آورده‌اند. وزير دفاع لهستان گفت: «ما بايد اين حقيقت را بپذيريم كه بحران پناهجويان در مرزهاي لهستان و بلاروس به سرعت حل نمي‌شود. ما بايد براي ماه‌ها و سال‌ها آماده باشيم.»

موافقت روسيه با ارسال تصاوير ماهواره‌اي مربوط به انفجار بيروت

پس از آنكه فرانسه و ايتاليا از ارايه تصاوير ماهواره‌اي مربوط به زمان انفجار بندر بيروت به لبنان خودداري كردند، آژانس فضايي فدرال روسيه اعلام كرد كه اين تصاوير را در اختيار لبنان قرار مي‌دهد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، روسيه، عصر ديروز (چهارشنبه)، به درخواست بيروت درباره تصاوير ماهواره‌اي انفجار بندر بيروت پاسخ مثبت داد. براساس گزارش شبكه «الميادين»، آژانس فضايي فدرال روسيه اعلام كرد: «تمام تصاوير ماهواره‌اي موجود براي بندر بيروت چه تصاوير پيش از انفجار و چه تصاوير پس از انفجار به لبنان داده خواهد شد.» رياست‌جمهوري لبنان، هفتم ماه جاري اعلام كرد كه رسما از مسكو درخواست كرده تصاوير ماهواره‌اي مربوط به روز انفجار در بندر بيروت را در اختيار مقامات قضايي اين كشور قرار دهد. اين خواسته «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان در تاريخ مذكور در ديدار با «الكساندر روداكوف» سفير روسيه در بيروت در حالي مطرح شد كه «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه نيز چند روز پيش اين ديدار در بخشي از اظهاراتش اشاره كرده بود كه مسكو امكان كمك به روند تحقيقات در خصوص انفجار بندر بيروت را مورد بررسي قرار خواهد داد و تصاوير مربوط به ماهواره‌ها را در صورت موجود بودن، به طرف لبناني ارايه خواهد كرد. لبنان زماني تصاوير ماهواره‌اي را از روسيه درخواست كه فرانسه خواسته اين كشور براي دريافت تصاوير را بي‌پاسخ گذاشت. رييس‌جمهور لبنان پس از انفجار بندر بيروت از «امانوئل ماكرون» همتاي فرانسوي خود درخواست كرده بود كه تصاوير ماهواره‌اي مربوط به انفجار در بندرگاه بيروت را در اختيار اين كشور قرار دهد تا اين‌گونه به كشف زواياي پنهان پرونده كمك شود. «حسان دياب» نخست‌وزير پيشين لبنان نيز اعلام كرده بود كه از رييس‌جمهور فرانسه تصاوير مربوط به پيش از وقوع انفجار، زمان انفجار و پس از آن را درخواست كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون