• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

نمونه يك شبه گفت‌وگوي زيانبار!

اگر چنين مصوبه‌اي هست، چرا هنگامي كه وجود آن از سوي برخي از نمايندگان به معاون اول قوه قضاييه استناد مي‌شود، فوري از جانب سخنگوي معاونت اول قوه قضاييه به اين صورت تكذيب مي‌شود: «اظهارات منتسب به سخنگوي قوه قضاييه در روزنامه دولتي ايران و همچنين خبرگزاري دولتي ايرنا با اين مضمون كه تصميم اخير در مورد تلگرام بر اساس مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي است، صحت ندارد و كذب محض است.»

نكته دوم، منطق حمايت از يك مصوبه فرضي است كه اصل وجودي آن ثابت نشده است. اين منطق دموكراسي و راي اكثريت و مردم‌سالاري معرفي شده است. فرض كنيم كه چنين مصوبه‌اي هست و اكثريت هم به آن راي داده‌اند. ولي اين ربطي به مردم‌سالاري ندارد. زيرا هر نظري كه در نهادهاي حكومتي داده مي‌شود اگر مبتني بر مردم‌سالاري بخواهد باشد، بايد بازتاب‌دهنده خولست اكثريت باشد، در جامعه‌اي كه 40 ميليون نفر عضو يك شبكه هستند (چه موافق آن باشيم و چه مخالف) و حتي خبرگزاري رسمي قوه قضاييه نيز در آن كانال داشت و اكنون هم اكثريت قاطع مردم در آنجا هستند، چگونه مي‌توان به رأي و خواست اكثريت يك شورا استناد كرد. شورايي كه نه مذاكرات آن و نه حتي مصوبه آن هم معلوم نيست و شفاف نشده است؟! چگونه مي‌توان خلاف مصلحت مردم را برخلاف خواست و عمل اكثريت مردم تشخيص داد؟ اين چه ادعايي است كه عنوان مي‌شود، كارشناسان همه مي‌گويند اين شبكه‌ها براي كشور خطرناك است؟ اين همه كارشناس در سطح مطبوعات و رسانه‌ها خلاف اين نظر را ابراز مي‌دارند و همه هم اسم و رسم دارند چگونه چنين ادعاي قاطعي صورت مي‌گيرد كه هيچ واقعيتي آن را تاييد نمي‌كند؟

نكته سوم از همه عجيب‌تر است و راه را بر هر گفت‌وگويي مي‌بندد. طرح اين پرسش كه مخالفان مسدود كردن تلگرام آيا با رييس تلگرام معاملاتي كرده‌اند، به روشني استفهام تاكيدي است كه طرح آن از سوي مقامات دستگاه قضايي محل پرسش است. اگر همين اتهام را طرف مقابل به طرفداران پيام‌رسان‌هاي داخلي بزند، چه پاسخي براي آن، متصور خواهد بود؟

واقعيت اين است كه بعيد مي‌دانم كسي يا كساني پيدا شوند كه علاقه‌اي ذاتي به استفاده از پيام‌رسان خارجي داشته باشند. اگر هم باشند، به طور قطع تعدادشان چندان زياد نيست، ولي اگر در برابر فيلترينگ تلگرام مخالفت مي‌كنند، به چند دليل است. اول از همه بي‌اعتمادي مفرط به رسانه‌هاي رسمي داخلي است. دليل بعدي وجود همين نوع سخنان در دفاع از بستن تلگرام است. از همه مهم‌تر كيفيت بسيار نازل اين پيام‌رسان‌ها است. اگر واقعاً كسي يا كساني با هدف خير و انگيزه‌اي ملي قصد خدمت به نظام رسانه‌اي كشور را داشتند، به راحتي مي‌توانستند تمام توان خود را صرف شكل دادن يك پيام‌رسان داخلي كنند. پيام‌رساني كه از كيفيت بالايي برخوردار باشد. دنبال رقابت با ديگران باشد و نه كسب امتيازات رانتي. اين حق حكومت بود كه همه نهادهاي عمومي و دولتي را موظف كند كه از طريق اين پيام‌رسان به مردم خدمات ارايه دهند. سپس بايد با برداشتن فيلترينگ از ساير رسانه‌هاي رسمي كشور فضاي بازي را ايجاد مي‌كردند تا كسي براي كسب خبر به تلگرام پناه نبرد. حكومت مي‌توانست به پيام‌رسان داخلي امتياز دهد و هزينه اينترنت آن را خودش تامين كند. به صاحبان مشاغل اينترنتي كه از اين طريق خدمات مي‌دهند، امتياز دهد، ولي نه با بستن تلگرام، بلكه از طريق رقابت، و رقابتي كه با حدي از امتيازات همراه باشد. هنگامي كه اقدام به فيلترينگ مي‌شود، بزرگ‌ترين اشتباه را مرتكب مي‌شويم. مردمي كه اصلا از فيلترشكن استفاده نمي‌كردند، اكنون با نصب فيلترشكن به هر سايت و فضاي زشت و مستهجني هم دسترسي خواهند داشت، و مسووليت اين برعهده كساني است كه مردم را از دسترسي به گروه‌هاي خانوادگي خود نيز محروم كردند و پاي فيلترشكن را وارد دستگاه‌هاي الكترونيك آنها كردند. اين يك نمونه زيان‌بار از گفت‌وگو درباره مسائل جامعه در ايران است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون