روسا و اساتيد دانشكدههاي علوم تربيتي در نشست با وزير آموزش و پرورش تاكيد كردند
درهاي مدارس را به روي دانشگاهيان باز كنيد
گروه اجتماعي| روسا و اساتيد دانشكدههاي علوم تربيتي دانشگاههاي تهران، الزهرا، خوارزمي، علامهطباطبايي و شهيد بهشتي با اشاره به ضرورت ارتباط دانشگاه و مدرسه و نقش آن در حل مسائل و مشكلات متعدد و پيچيده آموزش و پرورش بر ضرورت رفع موانع ارتباطي و گشوده شدن درهاي مدارس بر روي اساتيد و دانشجويان تاكيد كردند.
به گزارش خبرنگار اعتماد ديروز در دومين نشست و ديدار و گفتوگو سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش با تعدادي از روسا و اساتيد دانشكدههاي علوم تربيتي مسائل و مشكلات اين نهاد به بحث گذاشته شد و پيرو درخواست بطحايي تعدادي از اين اساتيد نظرات و ديدگاههاي خود را ارايه كردند. در اين نشست كه تعدادي از اساتيد برجسته حوزه تعليم و تربيت از قبيل دكتر بهپژوه، دكتر افروز، دكتر باقري، دكتر بازرگان، دكتر ميركمالي، دكتر درتاج، دكتر فتحآبادي، دكتر قايدي، دكتر رضاييزاده، دكتر نوابينژاد، دكتر پاكدامن و دكتر خادمي به نمايندگي از جمع حدود 50 نفره اساتيد سخن گفتند بيش از همه بر نهادينه كردن ارتباط مدرسه و دانشگاه و تغيير نگرشها و تعيين ساختارهاي مورد نياز تاكيد كردند. در اين نشست اين صاحبنظران كه قرار است در قالب كارگروههاي تخصصيتر براي مسائل و مشكلات آموزش و پرورش راهكار ارايه دهند بر مواردي از قبيل: اجرايي نبودن اهداف آرماني سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، ضرورت تغيير نگرشها در دولت و مجلس و دانشگاه و مدرسه و جامعه نسبت به مقوله تعليم و تربيت و در اولويت قرار گرفتن آن، تامين معلمان شايسته و باانگيزه، رفع موانع معيشتي معلمان، شكلگيري نگرش سرمايهاي نسبت به اين حوزه كاربردي و مهارتي و خلاق محورشدن كتابهاي درسي، برقراري ارتباط ارگانيكي آموزش و پرورش با جامعه و ساير نهادها و دستگاهها، كار محور و جامعهمحور شدن بهجاي دانشگاهمحور شدن مدارس، شناخت عوامل تاثيرگذار و موانع خارج از سيستم آموزش و پرورش و مقابله با آن، دستهبندي مدارس و ايزو دادن به آنها به جاي رتبهبندي، استمرار تجربههاي موفق به ويژه تجربههاي دوره نجفي و حاجي، پرهيز از صوريسازي، محوريت كتاب و كتابخواني در مدارس، ايجاد تغييرات كوچك و پرهيز از كليگويي و شعاري بودن، كاهش حجم كتابها و پرهيز از يادگيريهاي زايد، غيرمتمركز كردن ساختار و سيستم، گسترش و تعميق مشاركت والدين و خلاقيت معلمان و رفع موانع آن، توانمند كردن معلمان، تمركز در نظارت و پرهيز از تمركز در اجرا، توجه به يادگيري هميارانه، رفع ايدئولوژيزدگي، اصلاح ساختار روابط درون مدرسه، جلوگيري از دخالت نهادهاي قدرتمند در آموزش و پرورش، اصلاح مديريت مدارس، اصلاح فرآيند تربيت معلم، پرهيز از بروكراسي و صوريگرايي، استفاده از تجارب اساتيد و محققان حوزه تعليم و تربيت و تمركز بر مدرسه محصولمحور، از جمله نكات مورد تاكيد اساتيد حاضر در اين نشست بود. به اطلاع خوانندگان «اعتماد» ميرساند مشروح اين نشست در روزهاي آينده منتشر خواهد شد تا در معرض نقد و نظر خوانندگان حوزه آموزش و پرورش قرار گيرد.