• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3916 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۵ مهر

طرح خدمات درماني رييس‌جمهور امريكا يك بار ديگر شكست خورد

برخورد دوباره ترامپ با سد اوباما

ميثم سليماني 

بحث بيمه خدمات درماني اوباماكر تبديل به تابويي براي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور شده است كه به راحتي نمي‌تواند از آن عبور كند. طي هشت ماه گذشته جمهوريخواهان با وجود تسلط كامل بر مجلس نمايندگان، سنا و كاخ سفيد هرچه زدند به در بسته خوردند تا نتوانند به آرزوي هفت‌ساله خود كه رفته‌رفته به يك آرزوي هشت ساله تبديل مي‌شود، دست پيدا كنند. تلاش‌هاي اخير رييس‌جمهور ترامپ و جمهوريخواهان سنا براي چندمين بار پياپي در روز دوشنبه به وقت امريكا به شكست انجاميد تا مشخص شود راهي براي جايگزيني اوباماكر از سوي جمهوريخواهان وجود ندارد و آنها توانايي ايجاد يك اتحاد حزبي براي ازبين بردن اوباماكر را ندارند. 
شكست آخرين فشار براي لغو اوباماكر به اين معني است كه اكنون جمهوريخواهان كاملا مطمئن نيستند قدم بعدي آنها چه خواهد بود چرا كه آنها اميدوار بودند با تصويب نهايي آخرين تلاش خود تا پايان سپتامبر اوباماكر را جايگزين كنند. اما حالا آنها نه‌تنها نتوانستند اوباماكر را از بين ببرند بلكه حتي نتوانستند هيچ اقدام جدي ديگري از جمله بحث ماليات‌هاي جديدي كه ترامپ در كمپين انتخاباتي خود وعده داده بود را پيش ببرند. 
جمهوريخواهان براي هفت سال است كه اعلام مي‌كنند مي‌خواهند طرح اوباماكر را لغو كنند و آن را با يك سيستم مراقبت‌هاي بهداشتي جديد جايگزين كنند كه بسيار جايگزيني بهتر از اوباماكر خواهد بود. اما حالا كه وقت عمل رسيده نشان مي‌دهند كه نه طرح كاربردي دارند و نه توان جايگزين كردن طرح را دارند. سوزان كالينز يكي از سه سناتوري كه از سوي جمهوريخواهان در ماه جولاي به طرح اوليه راي منفي داد، طرح اخير كسيدي-گراهام را شديدا ناقص توصيف كرد. وي معتقد است كه اين طرح مشكلات عديده‌اي را براي مبتلايان به بيماري‌هاي خاص به وجود مي‌آورد. 
كالينز در بيانيه خود عنوان كرد: مراقبت‌هاي بهداشتي مساله عميق، شخصي و پيچيده‌اي است كه بر هريك از شهروندان امريكايي و اقتصاد كشور تاثير مي‌گذارد و لايحه كنوني نيز نمي‌تواند جايگزين مناسبي براي سيستم مراقبت‌هاي بهداشتي باشد. رهبر اكثريت مجلس سناي ايالات متحده، ميچ مك كانل از كنتاكي نيز مي‌داند كه نمي‌تواند در مجلس سنا راي كافي را به دست آورد از همين رو بعيد به نظر مي‌رسد كه بخواهد آن را در صحن مطرح كند و شكست را نيز از هم‌اكنون پذيرفته است.  رهبران جمهوريخواه در مجلس سنا تنها مي‌توانند دو نفر از اعضاي خود را از دست بدهند و در حال حاضر سه نفر مخالفت جدي خود را اعلام كردند. رند پال از كنتاكي، جان مك كين از آريزونا و خانم سوزان كالينز؛ علاوه بر اين سه سناتور تد كروز از تگزاس نيز حمايت خود را از اين لايحه برداشته و خواهان تغييرات در آن شده است.  هرچند جمهوريخواهان تا پايان ماه فرصت دارند تا اين لايحه را به تصويب سنا برسانند، اما دموكرات‌هاي اقليت سنا با چنگ و دندان تلاش مي‌كنند به هر نحو ممكن از اوباماكر محافظت كنند. زيرا اگر آنها بخواهند در ماه اكتبر نيز تلاش دوباره‌اي براي لغو اوباماكر انجام دهند نياز دارند تا حداقل هشت دموكرات را نيز با خود همراه كنند اما آنها بر سر اوباماكر با يكديگر متحد شده‌اند و در حال حاضر هيچ شانسي براي اين موضوع وجود ندارد. برخي سناتورهاي جمهوريخواه پيشنهاد كرده‌اند كه اين كار را با زباني پارلماني پيش ببرند و حتي طرح بودجه جديدي را براي اين كار تعريف كنند. اما اين اتفاق مي‌تواند به‌شدت به تلاش‌هاي جمهوريخواهان براي اصلاحات مالياتي كه وعده آن را داده بودند ضربه وارد ‌كند و اين اتفاق براي آنها غيرقابل تحمل خواهد بود. 
گفتني است سوزان كالينز سه روز پس از آن مخالفت خود را با لايحه جديد اعلام كرد كه جان مك كين عنوان كرده بود كه در وجدان خود آسوده نيست كه به اين لايحه راي مثبت دهد و نمي‌تواند از لايحه‌اي كه دوستانش سناتور گراهام و كسدي تنظيم كرده‌اند، حمايت كند.  ديويد لئون هارت در مقاله خود تحت عنوان ترامپ‌كر مرده است در نيويورك تايمز نوشت، تلاش براي از بين بردن بيمه درماني كه شايسته نامش بايد آن را ترامپ‌كر نوشت دوباره شكست خورد. هرچند راي‌گيري در خصوص گراهام-كسيدي صورت نگرفته است و برخي معتقدند كه اين لايحه در صحن مطرح نمي‌شود اما ليندزي گراهام در مصاحبه خود با سي‌ان‌ان احتمال برگزاري جلسه راي‌گيري را رد نكرد.  برخي معتقدند كه ممكن است جمهوريخواهان در روزهاي منتهي به سپتامبر به تلاش‌هاي خود براي به راي گذاشتن لايحه ادامه دهند و سعي كنند حداقل يك نفر از سه سناتوري كه مخالفت خود را اعلام كرده‌اند را راضي كنند. اما نكته اصلي اينجاست كه زمان بسيار كم است و انتقادها بسيار زياد؛ افكار عمومي امريكا موضعي كاملا مخالف را با لايحه دارند كه رهبري اين موج مخالفت را جيمي كميل، مجري و كمدين امريكايي رهبري مي‌كند و بسياري از بيمارستان‌ها، پزشكان و گروه‌هاي حمايت از بيمار را نيز با خود همراه و انتقادهاي شديدي را عليه طرح كسيدي-گراهام ايجاد كرده است. 
گفته مي‌شود طي روز دوشنبه اعتراضات شديدي توسط مردم در ساختمان كپيتول رخ داد و تصاوير منتشر شده نشان مي‌دهد كه برخي بيماراني كه از لغو اوباماكر رنج مي‌بردند خود را به محل سنا رساندند و حتي برخي جلوي در آسانسورهاي سنا دراز كشيدند تا مانع ورود سناتورها به محل كار خود شوند. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه كپيتول هيل روز دوشنبه تبديل به يك بيمارستان شده بود كه برخي بيماران بستري نيز در راهروهاي آن حضور پيدا كردند و آنها فرياد مي‌زدند كه سناتورها قصد دارند بيمه‌هاي بهداشتي ما را از بين ببرند. پليس نيز سعي كرد برخي از آنها را به بيرون هدايت كند كه بعضي از آنها با ويلچر وارد ساختمان شده بودند تا اعتراض خود را نسبت به اين مساله بيان كنند. بسياري عنوان كردند كه لايحه كسيدي‌گراهام و تجديدنظرهاي لحظه آخري آن حمايت‌ها از بيماران با شرايط خاص و مبتلا به سرطان را در نظر نمي‌گيرد و عملا آنها را لغو مي‌كند. لازم به ذكر است اوباماكر 20 ميليون امريكايي را تحت‌پوشش خود قرار مي‌دهد كه طرح‌هاي جديدي كه جمهوريخواهان براي جايگزيني آن دنبال مي‌كنند به هيچ عنوان نمي‌تواند جايگزين مناسبي براي آنها شود. دموكرات‌ها در تلاش هستند كه با به شكست كشاندن آخرين طرح جمهوريخواهان تلاشي مشترك را شروع كنند تا با اقدامي فراحزبي اصلاحاتي را در ساختار اوباماكر ايجاد كنند. با اين حال روزهاي باقيمانده از ماه سپتامبر براي جمهوريخواهان حياتي است و ممكن است تلاش‌هاي خود را براي زمين زدن اوباماكر نيز تا لحظه آخر ادامه دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون