تغيير موضع كارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعي
جيمز كامرون، كارگردان نامدار هاليوود، در گفتوگويي تازه اعلام كرد كه آينده فيلمهاي پرهزينه به كاهش هزينهها از طريق هوش مصنوعي گره خورده است. جيمز كامرون اميدوار است كه هوش مصنوعي مولد بتواند فشار مالي وارد بر هاليوود را كاهش دهد. به نوشته ايسنا، برنده جايزه اسكار در آخرين قسمت از پادكست «Boz to the Future» در گفتوگو با اندرو بوسورث، مدير ارشد فناوري شركت متا، درباره هوش مصنوعي و فيلمسازي صحبت كرد. كامرون پيشتر درباره اين فناوري كه باعث جنجالهايي در صنعت سرگرمي شده، صراحتا اظهارنظر كرده است. حضور فزاينده هوش مصنوعي در فرآيند فيلمسازي از عوامل آغاز اعتصابهاي اتحاديههاي بازيگران و نويسندگان در سال ۲۰۲۳ بود و اخيرا نيز بحثهاي زيادي را پيش از جوايز اسكار ۲۰۲۵ برانگيخته است. با وجود انتقادات قبلي كامرون نسبت به هوش مصنوعي، او در سال ۲۰۲۴ به هياتمديره شركت «Stability AI» سازنده مدل تبديل متن به تصوير «Stable Diffusion»، پيوست. كامرون در اين مصاحبه گفت كه تصميمش براي پيوستن به اين شركت از علاقهاش براي درك اين فناوري ناشي شده و اضافه كرد: «هدفم الزاما اين نبود كه پول هنگفتي دربياورم. هدف اين بود كه اين حوزه را درك كنم. بفهمم ذهن توسعهدهندگان درگير چه چيزهايي است، به دنبال چه هدفي هستند، چرخه توسعهشان چگونه است و براي ساخت يك مدل خاص براي يك كاركرد مشخص، چقدر منابع لازم دارند. هدف من اين بود كه سعي كنم اين فناوري را در گردش كار جلوههاي ويژه ادغام كنم.» كامرون باور دارد فيلمسازان بايد براي كاهش هزينه ساخت فيلمهاي بلاكباستر كه پر از جلوههاي ويژه و سنگين است، به هوش مصنوعي روي آورند: «ما بايد راهي پيدا كنيم كه اين هزينه را به نصف كاهش دهيم.» بودجههاي هاليوود به دلايل مختلفي كاهش يافتهاند؛ از جمله كاهش سفارش محتوا توسط استوديوها و فروش ضعيف گيشه. كامرون ادامه داد: «اين به معناي اخراج نيمي از كاركنان شركتهاي جلوههاي ويژه نيست. بلكه يعني سرعت تكميل هر نما را دو برابر كنيم تا ريتم كار سريعتر شود، چرخه توليد سريعتر شود و هنرمندان بتوانند سراغ پروژههاي جالب ديگر بروند. اين چشمانداز من است.» او همچنين به مخالفتها درباره استفاده از آثار هنرمندان براي آموزش مدلهاي هوش مصنوعي اشاره كرد؛ موضوعي كه نه فقط در دنياي سينما بلكه در ميان همه هنرمندان محل بحث است. شركتهايي مانند «OpenAI» سازنده «ChatGPT»، به دليل بهرهبرداري گسترده از داراييهاي فكري براي آموزش مدلهايشان مورد انتقاد قرار گرفتهاند. گروهي از نويسندگان از جمله كمدين سارا سيلورمن از اين شركت به دليل نقض كپيرايت شكايت كردهاند. كامرون گفت: «بسياري از ترديدها در هاليوود و صنعت سرگرمي بهطور كلي، مربوط به منبع دادههاي آموزشي، مالكيت آثار و بحثهاي مربوط به حقوق كپيرايت است. اما به نظر من، مردم نگاه اشتباهي به اين موضوع دارند. من يك هنرمندم. هر كسي كه هنرمند است، هر انساني، خودش يك مدل است.» او افزود: «شما نميتوانيد ورودي ذهن من را كنترل كنيد. نميتوانيد بگوييد چه چيزي ببينم يا كجا بروم. ورودي من همان چيزي است كه خودم انتخاب ميكنم و حاصل تجربيات تمام عمرم است. خروجي من، يعني هر فيلمنامهاي كه مينويسم، بايد از اين منظر قضاوت شود كه آيا بيش از حد مشابه است يا نه و آيا شبيه سرقت ادبي است يا نه.»