• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

اقتصاد بين‌الملل

محروم كردن شركت روسي از دسترسي انحصاري توسط اتحاديه اروپا
دادگاه عالي دوسلدورف طي حكمي كه روز چهارشنبه صادر شد، شركت تابعه گازپروم كه در ساخت خط لوله نورداستريم2 مشاركت دارد را از استفاده انحصاري از اين خط لوله محروم كرد.شركت نورد استريم2    (Nord Stream )  ، يك شركت ثبت شده در سويس، در تلاش بود تا از مفاد دستورالعمل گاز اتحاديه اروپا كه توسط اين اتحاديه در سال 2009 تصويب شده بود، معاف شود.اين مجموعه قوانين كه براي افزايش رقابت در بازار انرژي اروپا طراحي شده است، استفاده انحصاري يك شركت از خط لوله خود را براي انتقال گاز توليد شده ممنوع مي‌كند.بر اساس اين حكم دادگاه، ممكن است گازپروم روسيه مجبور شود 50 درصد از ظرفيت خط لوله را محدود كند و به يك تامين‌كننده مستقل اجازه دهد از بقيه استفاده كند تا از نقض قوانين اتحاديه اروپا جلوگيري كند.اين مقررات قبلا فقط براي فروش گاز در داخل اتحاديه اروپا اعمال شده بود. با اين حال، اين اتحاديه اصلاحات جديدي را در قوانين سه سال پيش تصويب كرد و به گمانه‌زني‌ها مبني بر اينكه اين تغيير تلاش مستقيمي براي جلوگيري از اجراي اين پروژه بزرگ بود، قوت بخشيد.هدف اين خط لوله 12 ميليارد دلاري افزايش سالانه گاز طبيعي روسيه به آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي به ميزان 55 ميليارد متر مكعب است.


چين نيروگاه خورشيدي  ۲ هزار مگاواتي در عراق مي‌سازد
وزارت نيروي عراق قراردادي با شركت پاور چاينا براي ساخت اولين نيروگاه برق خورشيدي با ظرفيت 2000 مگاوات امضا كرد. مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق، اعلام كرد اين اولين پروژه در نوع خود در كشور است كه يك انرژي پاك و تجديدپذير عرضه مي‌كند.ظرفيت اولين نيروگاه 750 مگاوات خواهد بود و به تدريج نيروگاه‌هاي جديدي اضافه مي‌شوند تا به ظرفيت هدف 2000 مگاوات برسد.در مورد زمان آغاز اين پروژه اطلاعاتي داده نشده است. وزارت امور خارجه امريكا در اين ماه يك معافيت ديگر به عراق براي واردات برق از ايران تا پايان سال جاري ميلادي داد. عراق با قطعي مداوم برق و كمبود توليد داخلي آن مواجه است.


بيت‌كوين و ارزهاي مجازي مثبت شدند
در معاملات ديروز بازار جهاني ارزهاي مجازي قيمت بيت‌كوين 0.7 درصد رشد كرد و به 47 هزار و 221 دلار رسيد. پس از آنكه چند روز پيش بيت‌كوين بالاي 50 هزار دلار را لمس كرده بود، اما اخيراً تا 46 هزار و 500 دلار هم سقوط كرده بود.قيمت كنوني نسبت به هفته گذشته تغيير چنداني نداشته و فقط 0.3 درصد بالاتر است . ارزش كل بازار جهاني بيت‌كوين هم 887 ميليارد دلار رسيده و در 24 ساعت منتهي به جمعه 651 هزار بيت‌كوين به ارزش 30 ميليارد دلار در بازار جهاني خريد و فروش شده است.تعداد كل بيت‌كوين‌هاي جهان هم ديروز به 18 ميليون و 798 هزار و 787 عدد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون