آموزش و پرورش
توقف صدور مجوز جديد تاسيس مهدكودك
مديركل مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش درباره وضعيت صدور مجوز، اداره و نظارت بر پيشدبستانيهاي غيردولتي براي سال تحصيلي آتي توضيح داد و تاكيد كرد كه تا زمان تشكيل سازمان ملي تعليم و تربيت كودك، همه پروندههاي دريافت مجوز جديد مهدكودك متوقف و مجوز جديدي براي تشكيل مهدكودك صادر نميشود اما تا زمان تشكيل سازمان ملي تعليم و تربيت كودك، تمام ضوابط تشكيل مهدها و ادامه فعاليت برعهده دستگاه صادركننده مجوز است.
سعيد صالح درگفتوگو با ايسنا درباره وضعيت صدور مجوز، اداره و نظارت بر پيشدبستانيهاي غيردولتي براي سال تحصيلي آتي با توجه به تشكيل سازمان ملي تعليم و تربيت كودك اظهار كرد: اواخر سال گذشته اساسنامه سازمان ملي تعليم و تربيت كودك تصويب و به دستگاههاي مربوط ابلاغ شد اما هنوز سازمان مربوطه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش تشكيل نشده است. البته در اساسنامه فرصت 3 ماههاي پس از ابلاغ درنظر گرفته شده تا وزارتخانه بتواند اين سازمان را راهاندازي كند. مديركل مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش در واكنش به برخي اظهارات مبني بر اينكه پس از تصويب دستورالعمل سازمان تعليم و تربيت كودك عملا اداره مهدهاي كودك به وزارت آموزش و پرورش انتقال يافته و مسووليتي برعهده دستگاههاي ديگر نيست،گفت: در تبصره ۴ ماده ۵ اساسنامه اشاره شده كه تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامههاي جديد توسط سازمان كليه مهدهاي كودك، پيشدبستانيها و ساير مراكز نگهداري كودكان در بخش دولتي، غيردولتي، عمومي و خصوصي كه تحت هر عنواني فعاليت ميكنند طبق بخشنامهها، مقررات و دستورالعملهاي قبلي به فعاليت ادامه ميدهند و پس از آن استمرار فعاليت آنها براساس ضوابط و مقررات ابلاغي سازمان امكانپذير خواهد بود. صالح تاكيد كرد كه در تبصره ۵ همين ماده گفته شده است كه تا زمان تشكيل سازمان ملي تعليم و تربيت كودك، همه پروندههاي دريافت مجوز جديد مهدكودك متوقف و مجوز جديدي براي تشكيل مهدكودك صادر نميشود اما تا زمان تشكيل سازمان ملي تعليم و تربيت كودك، تمام ضوابط مهدهاي كودك و ادامه فعاليت برعهده دستگاه صادركننده مجوز است.
اختصاص ۱۰ درصد از نيروهاي آموزش و پرورش به مدارس استثنايي
معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي در واكنش به كمبود نيروهاي اين سازمان بيان كرد: ما ۱۲ هزار نيرو كم داشتيم كه سال گذشته مجوز جذب آنها را از شوراي سازمان آموزش استثنايي اخذ كرديم و طي آن بنا شد ۱۰درصد نيروهايي كه به آموزش و پرورش اختصاص پيدا ميكند به آموزش استثنايي داده شود. سيدجواد حسيني، رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، معاون و جانشين وزير در طرح هدايت در گفتوگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال كه امسال با اين طرح چقدر از دانشآموزان مجهز به تبلت خواهند شد؟ بيان كرد: تاكنون با توجه به بسيج همه امكانات نهادهاي دولتي، خصوصي و كمك خيرين و مردم حدود ۲۳۰ هزار تبلت و تجهيزات هوشمند با كمك همه استانها تهيه شده و به دانشآموزان نيازمند اهدا كرديم. در بودجه سال جديد ۵۰۰ ميليارد تومان براي اين منظور تعلق گرفته اما تكيه بيشتر ما بر بسيج عمومي است در عين حال كه اين ۵۰۰ ميليارد را مجلس به بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه كرده است. حسيني در پاسخ به اين سوال كه ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه چند نفر را پوشش ميدهد؟ گفت: اين موضوع بستگي به قيمت تبلت دارد، اگر هر تبلت را 4 ميليون درنظر بگيريد، تعدادي كه ميتوان با ۵۰۰ ميليارد خريد، مشخص خواهد شد. معاون وزير آموزش و پرورش درباره بازه زماني تامين تبلت براي تمام دانشآموزان مناطق محروم بيان كرد: ما متوقف نميشويم و شبانهروز خيرين تلاش ميكنند اما ميزان ۲۳۰ هزار تبلتي كه تعلق گرفته، عدد كمي نيست. معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال كه سازمان آموزش و پرورش استثنايي چقدر كمبود نيرو دارد و اين كمبود را از چه طريق جبران خواهد كرد؟ توضيح داد: به طور كلي ما ۱۲ هزار نيرو كم داشتيم كه سال گذشته مجوز جذب آنها را از شوراي سازمان آموزش استثنايي كه زيرنظر وزير است، اخذ كرديم. حسيني توضيح داد: بنابر اين مجوز مقرر شد ۱۰درصد نيروهايي كه به آموزش و پرورش اختصاص پيدا ميكند به آموزش استثنايي داده شود و اين اقدام به طرز معناداري باعث ميشود كمبود نيروهايمان را سريع رفع كنيم. ما در سازمان آموزش و پرورش استثنايي كمتر از يك درصد جمعيت دانشآموزان عادي كشور را داريم و وقتي ۱۰درصد نيروها به ما تعلق بگيرد اين كمبود ظرف دو سال برطرف ميشود. رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي در پاسخ به اين سوال كه آيا داوطلبانِ معلول هم به عنوان معلم در مدارس استثنايي به كار گرفته ميشوند؟ گفت: بله، قانون حمايت از معلولان 3 درصد از استخداميها را به معلولان اعم از نابينا، ناشنوا و جسمي- حركتي اختصاص داده و در اينكه جذب استثنايي يا عادي شوند، تفكيكي وجود ندارد. اين دسته از افراد هم ميتوانند جذب مدارس استثنايي و هم غيراستثنايي شوند و فرقي ندارد. درحال حاضر از طريق ماده ۲۸ جذب نيرو امكانپذير است و اگر نمره لازم را به دست بياورند ميتوانند جذب شوند. معاون وزير آموزش و پرورش در پايان توضيح داد: در دانشگاه فرهنگيان براي نابينايان محدوديتهايي بود كه اخيرا به دستور وزيرآموزش و پرورش جدولي تهيه و در شوراي عالي آموزش و پرورش طرح شده كه اين افراد براي مصاحبه دعوت شوند. معلولان اگر نمره كتبي به دست بياورند، مصاحبه ميشوند و در صورت داشتن شرايط مورد نظر، امكان جذب در مدارس استثنايي و غيراستثنايي را دارند.