شيرين اتحاديه از نمايشگاه «آدمها، ديروز، امروز و هميشه» ميگويد
آدمهايي بيگانه با هم
شيرين اتحاديه ميگويد آدمهايي كه در مجموعه عشاير نقاشي كرده بود متعلق به يك منطقه خاص تعلق داشته، اما در تابلوهاي جديد افراد تعلق به جاي خاصي ندارند و عموميتر هستند. نمايشگاه نقاشي شيرين اتحاديه با عنوان «آدمها، ديروز، امروز و هميشه» در گالري شيرين برپاست. او در گفتوگو با هنرآنلاين درباره آثار جديد خود توضيح ميدهد: در طول سالهاي كارم موضوعات متفاوتي مانند طبيعت، طبيعت بيجان، آبستره منظره و... داشتم، اما در سالهاي اخير بيشتر به آدمها پرداختم. البته در همان سالهاي ابتدايي كه موضوع كارم بيشتر طبيعت بود، طراحيهاي زيادي هم از آدمها انجام ميدادم، اما چند سال است كه آثاري درباره مهاجران، عشاير و... كار كردهام. در تمام سالهايي كه كار كردهام نقاشيهايم هيچوقت تكرار نشده و در هر دوره از زواياي مختلف و با ديدگاههاي متفاوت به مسائل نگاه كردهام. اتحاديه ادامه داد: پس از آنكه چند سال به نقاشي از عشاير ايران پرداختم، كمكم به سمتي رفتم كه كارهايم از فضاي عشاير جدا شد و آدمهايي با تكنيكي كاملا متفاوت از رنگ و روغنهاي قبلي به وجود آمدند. اكنون كه به آنها نگاه ميكنم به نظرم ميآيد كه نوعي بيگانگي نسبت به هم در آنها موج ميزند. اتحاديه افزود: آدمها در تابلوهاي عشاير متعلق به يك منطقه خاص بودند، اما در اين تابلوها افراد تعلق به جاي خاصي ندارند و عموميتر هستند. طبيعت نيز در اين آثار ديده نميشود و آدمها در فضاي خالي قرار دارند. زماني كه مشغول كار هستم به آنچه ميكشم فكر نميكنم و همه چيز از ناخودآگاهم ميآيد. هيچ نقشه از پيش تعيينشدهاي ندارم زيرا اگر بخواهم نقشه بكشم كارم خراب ميشود. اما در پايان كار وقتي تابلوها را نگاه كردم احساس كردم كه اين آدمها از يكديگر بيگانه هستند. در واقع حسي كه در زمان كار داشتم اين بيگانگي را در كارهايم به وجود آورد و آنچه عميقا حس كرده بودم وارد تابلوهايم شد. او با اشاره به اينكه در اين مجموعه مسير تازهاي در كارش ايجاد شده است، گفت: كارهاي مدادرنگي قديمي داشتم كه چندان خوب نبودند و تابستان امسال تعدادي از آنها را بريدم و شكلهاي جدا شده را با هم تركيب كردم. درنهايت طراحيهاي سادهاي به وجود آمد كه حاصل از بريدن بود. اين حس بريدن كاغذ، جدا كردن و كنار هم قرار دادن اجزا، در نقاشيهايم نيز تاثير داشت و مجموعهاي از تابلوها شكل گرفت كه حس جدا بودن فيگورها از يكديگر و از فضا در آنها ديده ميشود. حتي اين مساله به صورت فيزيكي هم وارد كارم شد و در دو تابلو، اجزاي نقاشيها به صورت فيزيكي نيز با قيچي از هم جدا شدهاند و اين بيگانگي عملا نشان داده ميشود. اتحاديه درباره رنگهايي كه در آثارش به كار ميبرد، گفت: از ابتداي فعاليت من در نقاشي، رنگ برايم جزو اصليترين مسائل بوده است و از همان ابتدا كه هنرجويان كار را با طراحي سياهوسفيد آغاز ميكنند من با پاستل رنگي كار ميكردم. رنگ جزيي از وجودم است و حتي وقتي عجيبوغريبترين رنگها را كنار هم ميگذارم آنها تعادل پيدا ميكند. بنابراين روي انتخاب رنگ اصلا فكر نميكنم و كنار هم قرار گرفتن رنگها برايم مسالهاي حل شده است. او با اشاره به اينكه تاكنون سه كتاب از آثارش منتشر شده است، گفت: كتاب منتخب آثار من شامل آثاري از سال ۵۹ تا ۸۶ است و كتاب ديگري با موضوع نقاشي از چهره حاوي آثار سال ۸۰ تا ۸۸ است. بعد از آن نقاشيهاي عشايري من كه مربوط به سالهاي ۸۸ تا ۹۲ هستند در كتاب عشاير منتشر شده است. دوست دارم كتاب ديگري را هم منتشر كنم زيرا كارهاي متفاوت ديگري نيز دارم كه در اين كتابها موجود نيستند. نمايشگاه نقاشي شيرين اتحاديه تا ۶ اسفند در گالري شيرين برپاست. علاقهمندان ميتوانند به نشاني خيابان كريمخان زند، خيابان سنايي، كوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه كنند.