• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4195 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۸ مهر

بيانيه اساتيد دانشگاه در خصوص اوضاع اقتصادي:

اميد، اصلي‌ترين سرمايه جامعه است

جمعي از استادان دانشگاه در بيانيه‌اي اعلام كردند: متاسفانه يكي از خطاهاي امروز ايرانيان اين است كه با انتشار اخبار درست يا نادرست به كم و كيف مشكلات و بحران‌ها، به ويژه در شبكه‌هاي اجتماعي دامن مي‌زنند و روان جمعي جامعه را پريشان، نگران و ناآرام مي‌كنند.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: اكنون كشور عزيزمان ايران از درون به علت خطاها و ناكارآمدي‌هاي مزمن نظام حكمراني و از بيرون به علت تحولات و تنش‌هاي منطقه‌اي و نيز زياده‌خواهي قدرت‌هاي بزرگ مورد فشار، تنگنا و تهديدهاي خطرناكي قرار گرفته است.

اميد كه همه اركان حاكميت و آحاد ملت بتوانند در زماني كه فرصت از دست نرفته باشد، وظايف خود را در اين شرايط حساس به درستي و با راستي انجام دهند. باور كنيم كه براي نجات و سربلندي ايران، همه ما ايرانيان از هر قوم، مذهب، كيش و از هر جناح، گروه و حزب بايد بر اساس منافع ملي به يكديگر تكيه و اعتماد كنيم و به جاي نگاه به گذشته به آينده بنگريم و براي رهايي ايران از دشواري‌ها، بذر اميد، حركت، تفاهم، تعامل، آشتي، دوستي و محبت بيفشانيم؛ يادمان باشد امروز روز تقابل و برآفتاب افكندن خطاهاي رقيب براي يافتن مقصران گسستگي‌ها نيست.

در اين بيانيه از بحران يكپارچكي در نظام سياسي و مديريتي، نبود شفافيت، فساد و ناكارآمدي، گسست اجتماعي، افول در سرمايه اجتماعي و اميد، بحران آب و محيط زيست، نابساماني توليد، بحران معيشت خانوار و بحران در سياست خارجي به عنوان مهم‌ترين چالش‌هاي سياستي و مديريتي پيش روي كشور نام برده شده است.

اين صاحب‌نظران و دانشگاهيان هشدار دادند: «اميد كه اصلي‌ترين سرمايه هر جامعه است، به سرعت در حال افول و اعتماد عمومي تا مرزهاي خطرناكي كاهش يافته است.»

اساتيد دانشگاه در اين بيانيه، اصلاح نظام حكمراني كشور، برپايي نظام ماليه عمومي جامع و فراگير، سياست خارجي نقش‌آفرين، رعايت همه‌جانبه حقوق شهروندي، عزم ملي براي مقابله با فساد، توجه به سرمايه و فرصت‌هاي ايرانيان خارج از كشور و محيط زيست مطلوب را از ويژگي‌هاي اصلي براي پي‌ريزي گفتمان اصلاحي و ملي معرفي مي‌كنند.

اساتيد يادآور شدند: بسترسازي و صيانت از فضاي كسب و كار اقتصادي و اجتماعي مردم، بخش خصوصي و بازار به صورت پيش‌برنده و به دور از خطاي مداخله در امور آنها از الزاماتي است كه بايد مدنظر قرار گيرد.

در اين بيانيه آمده است: پالايش همه‌جانبه ساختار و كاركرد بودجه كشور از فعاليت‌ها و دستگاه‌هاي غيرمرتبط آنها با وظايف اصلي دولت و حذف بودجه فعاليت‌هاي غيرمرتبط و تخصيص كارآمد منابع به اهداف و فعاليت‌هاي بنيادين از الزامات است، چراكه بايد امكانات عمومي كشور، منابع نفتي و انفال در تبديل به ثروت‌هاي روي زميني و دستاوردهاي كارآمد اين سرمايه‌ها، به دور از تبعيض و به صورت عادلانه بين مناطق و كل جامعه، بازنشري موثر و هدفمند داشته باشد. در اين بيانيه، ‌برخورد با رويكردهاي ناامني و بي‌ثباتي اقتصادي و اجتماعي از جمله راهكارهاي مقابله با چالش‌هاي پيش‌رو معرفي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون