• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4195 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۸ مهر

خبر

ظريف: وسواس امريكا روي ايران نتيجه معكوس مي‌دهد

محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان در مصاحبه‌اي اختصاصي با سايت المانيتور تاكيد كرد: «من بر اين باورم كه مسير سياست امريكا در كل منطقه كه به‌شدت متمركز بر وسواس فكري آنها روي ايران است، در لبنان نتيجه معكوس داشته، در سوريه نتيجه معكوس داشته، در عراق هم نتيجه معكوس داشته است.» وي در ادامه ابراز اطمينان كرد كه سازوكار مالي پيشنهادي جديد اروپا كه «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا هفته گذشته آن را اعلام كرد، مي‌تواند به ايران كمك كند تا حدودي اثرات تحريم‌هاي امريكا را پشت سر بگذارد. ظريف ادامه داد: «اين [فرآيند] هر چند به طور كامل رضايت‌بخش نيست اما مي‌تواند منافع ملموسي براي ايران داشته باشد... اما بايد منتظر ماند و ديد در نهايت نتيجه چه خواهد شد.» ظريف تصريح كرد: «اين واقعيت كه امريكا از برجام خارج شده، امكان هرگونه توافق جديد را تضعيف كرده است. چرا كه هيچ تضميني به اجراي چنين توافقي وجود ندارد.» رييس دستگاه ديپلماسي ايران در پاسخ به سوال خبرنگار «المانتيور» كه پرسيد، «آيا تلاشي براي از سرگيري تماس‌ها با مقامات امريكايي از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌اي داشته‌ايد؟» گفت: «اصلا چرا بايد چنين كاري انجام دهم؟»

لاوروف: كسي نمي‌تواند ايران را در مرزهايش محدود كند

سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه در جمع خبرنگاران در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالي درباره ديدار «مايك پامپئو» وزير خارجه امريكا و همتايان عربي‌اش براي پيشبرد طرح تشكيل «ناتوي عربي» با هدف «حل بحران در يمن، سوريه و عراق» و «مهار ايران» گفت: «شما مي‌خواهيد نفوذ ايران در اين سه كشور را به كلي از بين ببريد، اينكه اين كار چقدر امكان‌پذير است، مساله‌اي نيست كه من بايد درباره‌اش صحبت كنم، اما به ياد نمي‌آورم كه در هيچ برهه اي از تاريخ امكان‌پذير شده باشد كه كشوري به قدرتمندي ايران، با چنين جمعيتي، مهار شود يا در قفس زنداني شود.» به گزارش فارس لاوروف تاكيد كرد: «عربستان سعودي هم منافع خود را خارج از كشور دارد. حتي كشور كوچكي مانند قطر هم در منطقه منافعي دارد و به همين دليل هم گه‌گاه از سوي همسايگانش مورد انتقاد قرار مي‌گيرد. بنابراين، اين تصور كه مي‌توان و امكان‌پذير است كه ايران را درون مرزهايش مهار كرد، ساده‌‌انگارانه است.» لاوروف در ادامه ضمن ابراز اميدواري براي برگزاري گفت‌وگو ميان ايران و عربستان، گفت اينكه كشورهايي را بر اساس خصومت با ايران در كنار هم قرار دهيم، به «نتيجه‌اي مثبت منجر نمي‌شود.» وزير خارجه روسيه در ادامه درباره نقش ايران در سوريه صحبت كرد و گفت: «ايران دارد به سوريه كمك مي‌كند تا تماميت ارضي خود را حفظ كند و دارد به اين كشور در مبارزه با تروريسم كمك مي‌كند.» وي افزود: «مي‌توانم به شما اطمينان دهم كه ايران دارد به نحوي موثر با تروريسم مبارزه مي‌كند و ما هيچگاه از جانب ايران شاهد تهديد تروريسم نبوده‌ايم. حتي در دوران دشواري كه در قفقاز شمالي در روسيه تروريست‌هاي بين‌المللي حضور داشتند، ما شاهد هيچ ارتباطي ميان اين تروريست‌ها و ايران نبوديم.» او با اشاره به نامه چند ماه پيش گروهي از افسران بازنشسته اطلاعاتي به دولت امريكا كه واشنگتن را از تلاش براي فضاسازي عليه ايران منع كرده‌اند، گفت ايران تلاش‌هاي موثري عليه تروريسم در منطقه داشته و مشاركت در روند آستانه براي حل بحران سوريه هم يكي از نمونه‌هاي اين اقدامات است. وزير خارجه روسيه گفت: «روز ۶ جولاي (۱۵ تير) در نشستي ميان سه كشور اروپايي، روسيه، چين و «فدريكا موگريني» (مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا) اين ابتكار مطرح شد كه يك ساز و كار مشورتي شكل بگيرد كه راه‌هاي ارايه منافع اقتصادي كه ايران بر اساس توافق ۲۰۱۵ مستحق آنهاست را مورد بحث قرار دهد. اينكه چه كنيم كه طرف‌هاي ثالث نتوانند در اين ساز و كارهاي مالي و بانكي دخالت كنند.» وي افزود: «ما روز دوشنبه هم در همين فرمت ديدار كرديم و اروپايي‌ها گفتند كه دارند اين كار را پيش مي‌برند و ما هم در آن مشاركت مي‌كنيم. ما فرصت‌هاي بسياري در آن مي‌بينيم، مگر آنكه همكاران اروپايي ما بگويند شركت‌هايي نمي‌خواهند با ايران كار كنند، اين يك اشتباه بزرگ خواهد بود... آنها مي‌گويند كه نمي‌توانند شركت‌ها را وادار كنند كه با ايران كار كنند و برخي از شركت‌ها در حال ترك ايران هستند. مي‌بينيم كه شركت‌هاي ديگري دارند جايگزين آنها مي‌شوند و آنها مي‌فهمند كه از دست دادن يك بازار ساده است، اما بازگشت دشوار است.»

فلسطين از امريكا به ديوان بين‌المللي دادگستري شكايت كرد

تشكيلات خودگردان فلسطين عليه امريكا به علت انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آويو به قدس به ديوان بين‌المللي دادگستري شكايت كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، ديوان بين‌المللي دادگستري در بيانيه‌اي اعلام كرد كه شكايتي را از تشكيلات خودگردان فلسطين عليه امريكا به دليل انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آويو به قدس دريافت كرده است و فلسطين اين تصميم امريكا را نقض قوانين بين‌المللي خوانده است. در اين بيانيه همچنين آمده است، تشكيلات خودگردان فلسطين با اشاره به تصميم امريكا مبني بر انتقال سفارت اين كشور از تل‌آويو به قدس اين كشور را به نقض كنوانسيون سال ۱۹۶۱ وين در ارتباط با روابط ديپلماتيك متهم كرده است كه تمامي كشورها را ملزم مي‌كند تا سفارت خود را در خاك كشور ميزبان تاسيس كنند. تشكيلات خودگردان فلسطين از اين دادگاه خواست تا به امريكا دستور دهد هيئت ديپلماتيك خود را از شهر قدس خارج كند. اين اقدام فلسطين در راستاي تنش در روابط ميان واشنگتن و تشكيلات خودگردان فلسطين صورت گرفته كه اين تنش ناشي از تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در دسامبر گذشته مبني‌بر به‌رسميت شناختن قدس به‌عنوان پايتخت اسراييل و انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس در ماه مه گذشته است. تشكيلات خودگردان فلسطين پس از اين تصميم امريكا ارتباط خود با اين كشور را قطع كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون