ادامه از صفحه اول
ماه مهرِ بي مهر از مهارت
در دنياي پرتلاطم و پرآسيب امروز كه كودكان در مواجهه با تكنولوژيهاي نوين با آن برخورد ميكنند، يك ضرورت و نياز است كه بايد برنامههاي آموزشي و تربيتي در نظام آموزش و پرورش بر آن مدار و مبنا قرار گيرد تا دانشآموزان با تنوع استعداد و علايق و انديشه، بتوانند ضمن به رسميت شناختن تفاوتها، راههاي مسالمتآميز زيستن دركنار يكديگر و در جامعه را بياموزند.
اما نظام آموزشي بيش از آنكه به اين گوناگونيها به عنوان فاكتوري مناسب جهت آموختن همزيستي مسالمتآميز كه هم در زندگي شخصي به كار ميآيد و هم موجب توسعهيافتگي در روابط اجتماعي ميشود، بپردازد با ايجاد انواع مدارس اعم از تيزهوشان، نمونه دولتي، نمونه مردمي، قرآني، مدرسه علوم اسلامي، هيات امنايي، فرهنگ، فرهنگيان و .... به اين تفاوتها دامن زده است و از كاركرد اصلي مدرسه كه همانا كاركرد اجتماعي است فاصله گرفته و به طرف كاركرد اقتصادي حركت كرده و همان چيزي كه ما در مثل نيز داشتيم كه علم بهتر است يا ثروت را به طريقي معيوب به دانشآموزان آموزش ميدهد و اين باور را كه دانشآموزان از مسير علم به ثروت مادي و معنوي قادرند دست يابند، به شعاري نخنما بدل كرده است.
ارزيابي وضعيت ايجاب ميكند نظام آموزشي كشور به جايگاه واقعي خويش كه همانا آموزش و تربيت و پرورش است بازگشتي داشته باشد تا نياز دانشآموزان به كلاسهاي فوقالعاده و جبراني و آموزشگاههاي خصوصي كه چرخهاي از دانش تئوري را ايجاد كردهاند، كاهش دهد و با توجه به ضرورت و نيازي كه امروز به طور جد در بخش مهارتآموزي احصا ميگردد برنامههاي كوتاهمدت، ميانمدت و بلندمدتي را براي دانشآموزان اختصاص دهد.
همزماني مهر با ايام سوگواري سالار شهيدان فرصت مغتنمي است براي همين مهارتآموزيها به دانشآموزان. مهارتهايي نظير صبر و بردباري، ازخودگذشتگي و ايثار، فداكاري، كمك و همياري و همدلي و عدالت و ارزشمحوري كه فلسفه قيام عاشورا برخاسته از آن بود تا با نهادينه شدن اين اصول ارزشي و اخلاقي دانشآموزان بتوانند مهارتهاي زندگي را بهدرستي بياموزند و با افزايش تابآوري از آسيبهايي كه در آينده ميتواند هم آنها و هم جامعه را تهديد كند تا حد قابلتوجهي كاسته شود.
تغييرات اساسي براي مهر
همچنين به اين نكته توجه شده كه محيط مدرسه، حداقل از جهت فيزيكي محيط خوشايندي براي دانشآموزان باشد. از جمله تغييرات ديگر اين بوده كه كلاساوليها و غنچههايمان (پيشدبستاني) را زودتر به مدارس ميبريم تا زودتر با محيط مدرسه آشنا شوند. در سالهاي گذشته با افزايش نرخ پوشش پيشدبستاني تعداد بچههايي كه تجربه شركت در پيشدبستاني دارند و بعد براي اول دبستان به مدارس ميآيند بيشتر شده و بنابراين ما در اول مهر كمتر شاهد بچههايي هستيم كه به دليل دوري از خانواده دچار بيتابي ميشوند و گريه و زاري ميكنند. البته نه اينكه اصلا ديگر كودكي نداريم كه روز اول مهر بيتابي كند، اما تعداد آنها كاهش يافته است و اين تغييراتي است كه اتفاق افتاده است. به نظر تغيير عمدهاي كه ميتواند رخ دهد و اول مهر را اول مهري متفاوت كند، حذف عواملي است كه دانشآموزان ما را گروهبندي، درجهبندي ميكند و به آنها برچسب ميزند. به همين دليل ما دنبال اين هستيم كه رقابتزدايي كنيم در همين راستا است. شايد ما بتوانيم كاري كنيم كه اول مهر كمك بيشتري به دانشآموزان كنيم كه به سمت دوستيابي بروند، همكاري و كار گروهي بيشتري داشته باشند و به اين صورت از بودن با يكديگر لذت بيشتري ببرند. نكته بسيار بسيار مهم اين است كه اگر ما بزرگترها كه اولين كساني هستيم كه كودكان تجربه اجتماع واقعي را به جز خانواده با ما دارند، تعاملمان عوض شود و نگاه مهربان و عادلانهمان بين همه بچهها توزيع شود، حتي اگر شرايط فيزيكي مدارس هم خيلي فراهم نباشد، دانشآموزان محيطگرم و دلپذيري را تجربه خواهند كرد و از اين جهت ميتوانيم تغيير اساسي ايجاد كنيم كه هر كودكي كه وارد مدرسه ميشود از رفتار، نگاه و نوع سلام كردن بزرگترها كه شامل مدير و معلم و مربيان است، اين را دريافت كند كه موجود ارزشمندي است و حتما ميتواند موفق شود و موفقيت فقط براي عده محدودي از دانشآموزان نيست. من اطمينان دارم كه اين تغيير اساسي است كه ميتواند مدرسه را يك محيط دلپذير كند و پيامهاي خيلي خوب بدهد و بچهها را اميدوار كند.
معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش
روسها و بازي سعوديها
محدود كردن بازار ايران، يعني كاهش درآمدهاي نفتي و افزايش فشار بر اقتصاد ملي و دهها تبعات ديگر كه مجالش اينجا نيست. ايران و عربستان كه رابطهاي ندارند. پيشنهاد ميكنم مسوولان رابطه با روسها، تلاش كنند تا روسيه وارد اين بازي نشود. يعني بخواهد با چراغ سبز عربستان، از اوپك مجوز بگيرد كه كاهش توليد برخي اعضاي آن را با افزايش توليد خود جبران كند. اين جبران شامل غيراوپكيها هم ميشود منتهي الان محل بحث ما نيست.
خواب سعودي و روسها براي بازار نفت
پايبندي كشورهاي اوپك و غيراوپك به توافق كاهش توليد نفت، در ماه اوت، 119 درصد بوده است. حدود سه ماه پيش، اين رقم بيش از 150 درصد بود. پس كشورهاي مختلف حاضر در توافق با توليد بيشتر نفت تلاش كردهاند سطح پايبندي را به 100درصد نزديك كنند. حالا گويا عربستانيها تصميم گرفتهاند تا ساير اوپكيها را نيز راضي كنند تا توليد 19درصد باقيمانده را به روسيه بسپارند. اگر اين اتفاق بيفتد هم نفت بيشتري وارد بازار نفت ميشود و هم عربستان خود را از اتهام تلاش براي جايگزيني نفتش به جاي كشورهايي نظير ونزوئلا و ايران مبرا ميكند. حداقل به صورت رسمي! حال، وقتي نفت اضافي وارد بازار شد چه ميشود؟ راه براي فشار بيشتر بر ايران و خروجش از بازار نفت هموارتر ميشود. اين سناريو پيچيده است. هر چند بازار نفت، عرصه حرف نيست و كشورهايي كه نفت بيشتري توليد ميكنند نهايتا ميتوانند حرفشان را به كرسي بنشانند، اما من فكر ميكنم لازم است وزارت خارجه ايران، روسها را در جريان اين مساله بگذارد كه ورود به اين عرصه، يعني چراغ سبز نشان دادن به امريكا براي تحريم راحتتر ايران. ايران تاكنون پروژه صادرات گاز به اروپا را جدي پيگيري نكرده است. بازار گاز اروپا حياط خلوت روسيه است. آيا اين مراعات نبايد روسها را هم به مراعات منافع ايران در اين شرايط حساس ترغيب كند؟!
موضع ايران چيست؟
بعد از جلسه JTC از نماينده نيجريه در هيات عامل اوپك پرسيدم كه آيا همه كشورهاي شركتكننده در جلسه راضي بودند؟ پاسخ داد: «حدس ميزنم اينطور باشد.» يك منبع نزديك به دبيرخانه اوپك هم گفت كه فضاي جلسه مثبت بود. ديروز همزمان با نگارش اين مطلب، خالد الفالح، وزير انرژي و منابع طبيعي عربستان به هتل «اراسي» آمد تا در جلسه هماهنگي كشورهاي حاشيه خليج فارس شركت كند. موضع ايران در قبال تحرك روسها و سعودي واضح است. متوجه شدم كه ايران با هرگونه تخطي از سهميههاي تعيينشده به بهانه رساندن پايبندي به 100 درصد مخالف است. چرا كه اگر سهميهها به هم بريزد به طور قانوني مجوز ريختن نفت بيشتر به بازار فراهم ميشود. هر چند همين حالا هم در قيمتهاي 80 دلار هر كشوري كه بتواند نفت بيشتري توليد كند، انجام ميدهد. ايران فقط نميخواهد اجازه دهد آنها با مجوز رسمي اوپك، چنين كاري انجام دهند. سازماني كه خود يكي از بنيانگذارانش بوده است.
روزنامهنگار اعزامي به الجزاير