• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

فاضلي: نيازمند سلبريتي‌هاي آب هستيم

گروه اجتماعي| با محوريت معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري و با مشاركت تعدادي از دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي مذهبي برنامه‌هاي جديدي در قالب پويش زنان و خانواده‌هاي حامي آب در كشور شكل مي‌گيرد. به گزارش «اعتماد»، نشست هماهنگي اين پويش دوشنبه هفته جاري برگزار شد. اين نشست از حساب اينستاگرام معصومه ابتكار، معاون زنان و خانواده رياست‌جمهوري به‌طور زنده براي مخاطبان اين صفحه هم پخش شد. جدي شدن بحران كم آبي در كشور و نزديكي به ماه مبارك رمضان موجب شده بود در اين جلسه تمركز حاضران بر طراحي اقداماتي باشد كه متناسب با فضاي مذهبي ماه رمضان اطلاعات لازم را در زمينه كاهش مصرف آب در زندگي روزمره منتقل كند. «معصومه ابتكار» در اين نشست بر لزوم مشاركت زنان و خانواده براي صرفه جويي در مصرف آب در كشور تاكيد كرد. او در اين نشست كه به صورت زنده از حساب اينستاگرامي‌اش پخش مي‌شد، گفت: در قالب پويش زنان و خانواده‌هاي حامي آب طي ماه مبارك رمضان برنامه‌هاي ترويجي با همكاري مراكز علميه خواهران در استان تهران و چند استان ديگر اجرا مي‌شود و در سطح ملي هم تشكيل يك كارگروه ملي با همين هدف دنبال خواهد شد. همچنين در اين نشست محمد فاضلي، جامعه شناس و مدير مركز امور اجتماعي آب و انرژي وزارت نيرو در سخناني موانع ترويج صرفه‌جويي در آب را برشمرد. به گفته فاضلي كاهش اعتماد اجتماعي، ضعف در سواد آب و توليد اطلاعات غلط درباره مصرف آب از جمله ضعف‌هاي كنوني است. يكي از پيشنهاد‌هاي اين جامعه‌شناس استفاده از سلبريتي‌هاي آب براي ترويج فرهنگ صرفه جويي در آب بود: «منظورم هنرپيشه‌ها نيستند. سلبريتي آب كسي است كه سال‌هاست در آب بزرگ شده و مردم به او اعتماد مي‌كنند.» فاضلي براي نمونه از محسن رناني، اقتصاددان، به عنوان يك چهره مورد اعتماد در جامعه ياد كرد كه صحبت‌هايش درباره آب در تلويزيون اصفهان بازديد پرشماري در كشور داشته است. تبليغ چهره به چهره از سوي چهره‌هاي علمي و مذهبي مورد اعتماد جامعه زنان يكي ديگر از پيشنهادهاي فاضلي بود. فاضلي بر لزوم انتشار اطلاعات دقيق درباره آب به مردم اشاره كرد و گفت: «مثلا دايم گفته مي‌شود 90 درصد آب در كشاورزي هدر مي‌رود. اين حرف دقيق نيست زيرا اولا همه كه هدر نمي‌رود و دوم اينكه مردم بايد بدانند كيفيت آب كشاورزي با آب شرب متفاوت است و هزينه بسيار زيادي صرف آب آشاميدني در كشور مي‌شود. فاضلي در اين نشست بر اهميت اطلاع زنان خانه‌دار از مفهوم آب مجازي و ميزان آب استفاده شده در توليد مواد غذايي هم تاكيد كرد: «ما بايد براي اين پويش برنامه داشته باشيم. اسراف غذا هم جزيي از هدر دادن آب است. در واقع زنان ما مي‌توانند مدير آب و غذا در خانواده باشند و با مهارت‌هايي كه فرا مي‌گيرند نقش موثري در صرفه‌جويي آب داشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون