• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

سجادي: مربيان بايد بدون چشمداشت كار كنند چرا كه حقوق مي‌گيرند

بابك: آماده‌ايم ليست حقوق مربيان را منتشر كنيم

معاون وزير ورزش مي‌گويد «مربيان بايد بدون چشمداشت كار كنند و بابت جوايزي كه به آنها داده شده تشكر كنند چون آنها در قبال كاري كه انجام مي‌دهند حقوق دريافت مي‌كنند و اين پاداش متعلق به ورزشكار است نه مربي. » مدير تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي هم در واكنش به حرف‌هاي سجادي گفته است «ما فقط دو ماه مانده به مسابقه‌هاي جهاني و آسيايي به مربيان‌مان پاداش مي‌دهيم چرا‌كه بودجه‌اي نداريم تا بتوانيم حقوق ماهيانه براي آنها در نظر بگيريم».
نصرالله سجادي، معاونت ورزش حرفه‌اي و قهرماني گفت: «كل بودجه عمراني ما در سراسر كشور كمتر از 400 ميليارد تومان است. اگر تمام روسا توانايي خود را به كار ببندند قطعا مي‌توانند در آينده به نتايج بهتري دست پيدا كنند. از اينكه بخواهيم در يك جا بنشينيم و به دنبال اين باشيم كه دولت بودجه لازم را در اختيار فدراسيون‌ها قرار بدهد، اين امري نشدني است. همه شما از توانايي بالايي برخوردار هستيد و مي‌توانيد با استفاده از اين توانمندي خود در استان‌هاي خود زمين تنيس احداث كنيد. امسال 80 ميليارد براي كل ورزش كشور بودجه بسته شده است و اين واقعا پولي نيست كه ما بخواهيم به 31 استان و 50 رشته ورزشي بودجه لازم را بدهيم و همه فدراسيون‌ها را راضي نگه داريم. ما بايد به دنبال اين باشيم كه كم‌كم وابستگي خود را از دولت كاهش داده و به سمت درآمدزايي حركت كنيم. وزارت ورزش و جوانان نمي‌تواند براي 31 استان كار خارق‌العاده انجام بدهد. ما در نهايت بتوانيم 300 تا 500 ميليون تومان به تمام استان‌ها و هيات‌ها اعتبار بدهيم كه مطمئنم اين مقدار پول زيادي نيست. به همين خاطر من مي‌گويم بايد از هم‌اكنون به فكر درآمدزايي در رشته تنيس باشيم.»
وي با اشاره به اصلاح ماده 88 تصريح كرد: «نظر دكتر گودرزي بر اين است كه اين ماده بايد عوض شود و اصلاحات زيادي در آن صورت بگيرد. براي سال آينده نيز براي اين ماده راهكارهاي زيادي خواهيم داشت تا دست هيات‌ها باز باشد. برخي مربيان بر اين باورند زماني كه ورزشكاري در يك تورنمنت موفق مي‌شود، موفقيت آنها را بر اساس عملكرد خود مي‌دانند و حتي در سخنراني‌ها مي‌گويند ما فقط به خاطر كشور خود سعي مي‌كنيم مدال كسب كنيم و پرچم ايران را به اهتزاز درآوريم اما در عمل براي چند سكه انتقاد مي‌كنند و مي‌گويند چرا سكه‌هاي ما به جاي 20 تا، 10 تا شده است. اينگونه مربيان در مصاحبه‌هاي خود با رسانه‌ها مي‌گويند ما فقط براي عشق و علاقه و شخص مقدس خود كار مي‌كنيم. اصلا مهم نيست به ما پاداش بدهند يا خير. اما زماني كه حرف آنها به عمل تبديل مي‌شود در آن صورت شروع به انتقاد و گله‌ كردن از وزارت ورزش و جوانان مي‌كنند. اگر شغل اين مربيان واقعا شغل انبياست و براي مردم كشور و ميهن خود سعي مي‌كنند ورزشكار تربيت كنند كه در آينده در صحنه‌هاي بين‌المللي موفق شوند اين‌گونه انتقادها چه معنايي دارد؟ مربيان بايد بدون چشمداشت كار كنند و بابت جوايزي كه به آنها داده شده از وزارت ورزش و جوانان تشكر كنند چون آنها در قبال كاري كه انجام مي‌دهند حقوق دريافت مي‌كنند و اين پاداش متعلق به ورزشكار است نه مربي. احترام مربي براي ما واجب است اما اين احترام نبايد به شكلي باشد كه رفتارهايشان با انديشه‌هايشان يكسان نباشد. اين روند مطلوبي براي يك مربي نيست. 34 سال است كه بعد از انقلاب مسووليت‌هاي مختلفي را در ورزش كشور داشته‌ام. هيچ سالي مثل امسال از ورزشكاران، مربيان و كادر فني تقدير و تشكر به عمل نيامده است. در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو با وجود اينكه امكانات زيادي در دست وزارت ورزش و جوانان بود اما ميزان هدايا مثل امسال نبود. بنابراين بايد مربيان و كادر فني نسبت به هدايايي كه دريافت مي‌كنند، از وزارتخانه تشكر كنند.»

حسن بابك، مدير تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي در مورد واكنش مسوولان وزارت ورزش و جوانان نسبت به پس دادن هدايا و اين گفته كه مربيان از فدراسيون‌هاي خود حقوق مي‌گيرند و اين سكه‌ها پاداشي است كه وزارت ورزش و جوانان براي آنها در نظر گرفته است، اظهار كرد: «ما آماده‌ايم ليست حقوق مربيان تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي را منتشر كنيم تا هم مسوولان و هم مردم بدانند كه اين مربيان با چه وضعيتي كار مي‌كنند. بايد بگويم سرمربي تيم‌هاي ملي كشتي، فقط ماهي سه ميليون تومان حقوق مي‌گيرند در حالي كه دو ميليون تومان اجاره منزل و مخارج مي‌دهند. محض اطلاع آقايان بايد بگويم مربيان تيم‌هاي ملي نيز فقط دو ماه مانده به مسابقه‌هاي آسيايي و جهاني از فدراسيون حقوق دريافت مي‌كنند و باقي ماه‌ها هيچ حقوقي دريافت نمي‌كنند، چرا كه فدراسيون توان پرداخت حقوق به آنها براي همه سال را ندارد. آقايان با اين حرف‌هايشان در حق مربيان كم‌لطفي كردند. ما مربي حرفه‌اي هستيم و يك مربي حرفه‌اي نمي‌تواند با اين بي‌توجهي‌ها و توهين‌ها ديگر انگيزه زيادي داشته باشد. شما مگر كدام پول را به فدراسيون داده‌ايد كه فدراسيون نخواسته باشد خرج مربيانش كند. فدراسيون كشتي برنامه‌هايش را به وزارت داد و بودجه مورد نياز خود را براي يك سال 63 ميليارد تومان اعلام كرد اما وزارت ورزش و جوانان در نهايت فقط 5 ميليارد تومان به فدراسيون كشتي براي يك سال دادند. در حالي كه ما 53 اعزام خارجي داشتيم و جدا از اينها بسياري از مسابقه‌هاي داخلي را برگزار كرديم. با اين وضعيت و مبلغ كم بودجه، چطور مي‌توانيم مربيان خود را تامين كنيم. ما با اين وضعيت كار مي‌كنيم و موفق مي‌شويم مدال‌هاي رنگارنگ براي كشور عزيزمان به ارمغان بياوريم. نمي‌توانيم به مربيان‌مان حقوق بدهيم اما از طرف ديگر نيز اين‌گونه به آنها توهين مي‌شود. آيا به مربيان خارجي هم همين طور پول مي‌دهيد؟ به كي‌روش ميلياردي پول داديد كه در آسيا اين‌گونه نتيجه بگيرد. بايد به اندازه لياقت و موفقيت هر مربي به او پول بدهيد نه اينكه پول بيت‌المال را اين‌گونه خرج كنيد. به يك مربي كه تيمش يك نقره در بازي‌هاي آسيايي آورده يا مدال طلايي نداشته 20 سكه دادند، به مربيان كشتي هم كه شش طلا، يك نقره و پنج برنز به دست آوردند هم 20 سكه دادند. آخر اين چه نوع منطق و استدلالي است كه آنها براي اين كارشان دارند. مگر آنها از جيب خودشان خرج كرده‌اند كه مي‌گويند ما به مربيان هديه داده‌ايم. ما از شما هديه نگرفتيم بلكه اين پول بيت‌المال است. وظيفه مربي اين است كه كار كند و تيمش قهرمان جهان شود كه ما براي نخستين‌بار در تاريخ قهرمان كشتي فرنگي جهان شديم اما شما هم وظايفي داريد كه بايد به آن عمل كنيد. اينها نمي‌دانند قهرمان جهان شدن يعني چه. چون حداقل يك بار به اردو نيامده‌اند تا به بچه‌ها حداقل يك خسته نباشيد بگويند. پنج ماه است قهرمان شديم اما يك نفر هم نيامد به اردو كه به كشتي‌گيران خسته نباشيد بگويد كه اين باعث شده كشتي‌گيران گلايه داشته باشند و ما نتوانيم آنها را قانع كنيم. ما اين سكه‌ها را برمي‌گردانيم و نمي‌خواهيم چرا كه در زندگي ياد گرفته‌ايم از كسي گدايي نكنيم. ما به خاطر مردم كار مي‌كنيم و مردم براي‌مان مهمند نه آنها. ما به عشق مردم كشتي را هدايت مي‌كنيم و به عشق آنها نيز دست از تلاش‌مان برنمي‌داريم.»

هاشمي: وظيفه ما پول دادن نيست؛ نمي‌خواهند قبول نكنند

مناف هاشمي معاون مالي و پشتيباني وزارت درباره انتقاد مربيان از پاداش‌ها و پس دادن پاداش‌ها به وزارت ورزش اظهار كرد: «نبايد پاداش مربيان و ورزشكاران با هم مقايسه شود. مقايسه اين دو پاداش درست نيست. مربيان از مجموعه‌اي كه در آن كار مي‌كنند يعني فدراسيون، دستمزد و حقوق مي‌گيرند. ما نيز نقش حمايتي داريم. اين پاداش‌ها نيز به‌گونه‌اي هديه بوده حالا مي‌خواهند قبول كنند يا نكنند. » او در پاسخ به اين سوال كه شايد مقايسه با فوتبال باعث مي‌شود اين ناراحتي‌ها پيش بيايد، بيان كرد: «اين طور نيست. ما قدردان زحمات همه هستيم. تا جايي هم كه بتوانيم كمك مي‌كنيم. خود ما هم دوست داريم از مربيان‌مان حمايت شود اما وظيفه ما پول دادن نيست. ما نقش حمايتي داريم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون