• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

نظر‌خواهي

اهداف پشت پرده سوال‌كنندگان

حسين   راغفر٭

به نظر مي‌رسد در پس سوالات اقتصادي كه برخي گروه‌هاي خاص در مجلس از وزراي دولت مي‌پرسند، اهداف ديگري نهفته است. آنها مي‌خواهند افكار عمومي به اين نتيجه برسد كه وزراي دولت يازدهم مقصرند و بايد پاسخگوي وضع موجود باشند. برخي سوالات نيز واقعا مبنايي ندارد مثل پرسش درباره چرايي قدم زدن ظريف با وزير خارجه امريكا.
اين گروه در حالي قدم زدن ظريف را مستمسك تحقير جمهوري اسلامي ايران مي‌دانند كه وقتي رييس دولت قبل زير نقشه پارچه‌اي با نام مجعول خليج  ع -ر-ب -ي در اجلاس كشورهاي حوزه خليج فارس نشست، احساس تحقير نكردند. يا آن زماني كه رييس دولت قبل دو بار براي رييس‌جمهور امريكا نامه نوشت و تقاضاي مذاكره كرد و رييس‌جمهور امريكا حتي پاسخي هم به اين نامه‌ها نداد هيچ نماينده‌اي لب به اعتراض نگشود. اين در حالي است كه مشكلات اقتصادي كه در حال حاضر كشور با آن دست به گريبان است محصول سياست‌هاي دولت قبل است. دولتي كه حالا معاون اول آن هم‌اكنون محكوم به فساد و مجرم قضايي شناخته شده است و در طول دوره مديريتش پول‌هاي هنگفتي به برخي نماينده‌هاي مجلس داده است، نماينده‌هايي كه امروز به دلايل مختلف دولت را زير سوال مي‌برند و با سوالات مختلف از وزراي كابينه سعي دارند سياست‌ها و تصميمات دولتي را زير سوال ببرند. اين در حالي است كه بايد سوالات اقتصادي كه هم‌اكنون از كابينه يازدهم پرسيده مي‌شود را در راستاي تضعيف دولت و زمينه‌سازي براي بازگشت تيم‌هاي اقتصادي و سياسي مورد نظر آنها به قدرت ارزيابي كرد. دولت يازدهم قطعا بدون مشكل نيست اما بسياري از مشكلات فعلي برآمده از سياست‌هاي دولت قبل است كه فساد از ويژگي‌هاي اصلي آن بوده است. تصميماتي همچون استخدام پنج هزار نفر نيروي انساني در ماه‌هاي آخر رياست‌جمهوري دولت قبل، بدهي‌هاي بزرگ به جا مانده از دولت قبل و ده‌ها مشكل اقتصادي ديگر كه چون ميراثي شوم براي دولت يازدهم باقي مانده است. ٭   اقتصاددان

سوالات بدون كارشناسي به صحن مي‌رود

عباس   ابونوري٭

برخي از نمايندگان مجلس تلاش مي‌كنند مباحث روز را مطرح كنند تا از اين طريق بگويند كه ما به مردم و مشكلات آنها فكر مي‌كنيم. از سوي ديگر مردم نيز كه با مشكلات روز‌مره درگير هستند زماني كه اين مشكلات را از دهان نماينده‌هاي مجلس مي‌شنوند فكر مي‌كنند كه نمايندگان به  موضوع‌هاي روز اشراف دارند و به فكر مردم هستند. به اين ترتيب نماينده‌ها به آنچه كه در ذهن‌شان هست و آن هم همراهي مردم براي انتخابات بعدي است، مي‌رسند.
 تحريم‌ها و مشكلات فعلي اقتصاد، مسائل روز هستند كه برخي نماينده‌هاي مجلس با بيان آنها اين گونه القا مي‌كنند كه برخي از به مسائل اقتصادي اشراف دارند و در حال رفع و رجوع مشكلات هستند.
 اين امر به خوبي نشان مي‌دهد كه سوالات مطرح شده از وزراي كابينه چه وزراي اقتصادي چه وزراي ديگر كابينه مسائل بلندمدتي نيستند كه بتوانند گرهي از مشكلات كشور باز كنند بلكه سوالات روزمره‌اي هستند كه وقت وزيرا و مجلس را درگير خود مي‌كنند و نفعي براي ملت ندارند. اين در حالي است سوالات ابتدا در گروه‌هاي كارشناسي مطرح و مسائل جزيي كه تنها زمانبر هستند ديگر در صحن علني مطرح نمي‌شوند. سوالاتي كه در حال حاضر در مجلس مطرح مي‌شود بيشتر سوالاتي است كه جنبه شعارگونه دارد و برمبناي مسائل علمي نيست كه در بلندمدت
 كارايي لازم را ندارد. ٭  اقتصاددان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون