مديريت دانش ركن كسب و كار
پريسا حاجي محمدي
مديريت دانش به عنوان فرآيند ايجاد، شناسايي و مديريت يك سازمان و ساختاردهي آن براي استفاده موثر و كارآمد در ميان كاركنان و تيمهاي آن تعريف ميشود. مديريت دانش امروز چيست؟ مديريت دانش و ارتباط رو به رشد آن با فرآيندهاي مختلف كاري، بهترين شيوههاي استراتژي و روندها براي شركتها، سازمانها و كسب و كارهاست. سازمانها بايد حجم عظيمي از دادهها را در دنياي ديجيتال امروزي مديريت كنند تا تصميمات بهتري بگيرند. اين امر مستلزم تلاش زيادي است تا اطمينان حاصل شود كه دادهها دقيق، بهروز و به راحتي براي كساني كه به آن نياز دارند قابل دسترسي است. براي مديريت اين نوع فرآيند و استفاده حداكثري از همه آن دادهها كه قطعا در بسياري از صنايع استفاده بهينه از پيشينه دادهاي شركتها آيندهاي روشن را تضمين ميكند..
كسب و كارها به راهحلهاي مديريت دانش روي ميآورند. مديريت دانش راهي براي جمعآوري و استفاده بيشتر از اطلاعات است. مديريت موثر دانش اكنون بيش از هر زمان ديگري مهم است. طي چند سال گذشته، تحولات جهاني و ناكارآمديها، خطرات و شكافهاي دانشي را براي بسياري از سازمانها آشكار كرده است. در نتيجه، آگاهي و نيل كسب و كارها به افزايش آگاهي در بازار رو به رشد است و 60درصد از متخصصان مديريت دانش كه مورد بررسي قرار گرفتهاند، گفتهاند كه در حال حاضر اين مسير را در حال پيشرفت يا در حال افزايش ميدانند. علاوه بر اين، دو سوم نيزگفتهاند كه سازمانها قصد دارند در 12 تا 18 ماه آينده تمركز خود را بر مديريت دانش افزايش دهند.
از جمله مزاياي كليدي مديريت دانش و ابزارهايي كه آن را براي شما مفيد ميسازد، اين است كه بيشتر ميآموزيد و اين خود قدم مهمي در توسعه فردي شماست تا چه رسد به رونق كسب و كار كه ايجادخلاقيت در كسب و كارتان نيز اولين روزنه اميدواري است. ويژگيهاي زيادي وجود دارد كه باعث ميشود فرد در كسب و كار و كارآفريني پيشرفت داشته باشد كه صد البته تمايل به يادگيري مهارتهاي جديد با نگرش باز در تجارت بسيار مفيد هستند و اين بخشي از مديريت دانش در كسب و كار است.
دانش مايه حيات هر شركتي است. بدون كسب دانش، تصميمگيري، درس گرفتن از اشتباهات و توسعه محصولات جديد براي شما دشوار خواهد بود. مديريت دانش رويكردي است كه ممكن است براي جذب، سازماندهي و به اشتراكگذاري دانش شركت خود با ذينفعان داخلي و خارجي اتخاذ كنيد.
مديريت دانش مفهومي جديد نيست فقط چند سالي است كه به آرامي در دنياي كسب و كار و دانشگاه در حال توسعه است. فناوريهاي جديد و روشي كه ما اطلاعات را ذخيره ميكنيم، نحوه عملكرد ابتكارات مديريت دانش را تغيير ميدهد.
راهاندازي يك سيستم مديريت دانش موفق آسان نيست و بايد متناسب با نيازها و شرايط منحصر به فرد مربوط به كسب و كار شما باشد. شما بايد درك خوبي از نحوه ساختار سيستم خود، موانع احتمالي كه بر سر راه شما هستند و موثرترين ابزارهايي كه شما را قادر به پيادهسازي سيستم خود ميكند به دست آوريد.
مديريت دانش فرآيندي است كه به جاي اينكه دانش را در اختيار افراد معدودي قرار دهيدآن را براي همه اعضاي تيم خود در دسترس قرار ميدهيد و شركتها ميتوانند با استفاده بهتر از دانش موجود در حوزه خود به راحتي به اهداف خود دست يابند. فرهنگ يادگيري مستمر توسعه مييايد و دانش آزادانه در سراسر سازمان جريان مييابد.
دانش صريح اطلاعاتي است كه ميتواند كدگذاري شود و انتقال يابد. به اشتراكگذاري اين نوع دانش آسان است و ميتواند به سرعت توسط ديگران آموخته شود. برخي از انواع دانش صريح عبارتند از رويههاي عملياتي استاندارد، كتابچههاي راهنماي كارمندان و خطمشيهاي منابع انساني كه بهصورت علني در شركتها و سازمانها قابل مطالعه است.
اما به دست آوردن دانش ضمني بسيار دشوارتر از دانش صريح است. معمولا شامل مهارتها و تجربههاي كارمندان شما ميشود كه توضيح يا به اشتراك گذاشتن آن با ديگران نياز به ايجاد محدوديتهاي دسترسي دارد. دانش ضمني شامل دانش چگونگي پشتيباني از مشتري، مهارتهاي طراحي محصول و بهطور خاص موارد مهم مربوط به شركت شما است.
اين دانش را كه بهواسطه مسيري كه در كسب وكار گذراندهايم روشن شده است ، ميتوان مدون كرد. اينها اطلاعاتي است كه در فرآيندهاي سازمان تعبيه شده و در حال حاضر بيان نشده است. اين دانش درونسازمانياي است كه ميتوان آن را آموخت و مختص اين كسب و كار است.
بدون مديريت دانش، كنترل جريان اطلاعات در سازمان شما غيرممكن است.فقدان سيستمهاي مديريت اطلاعات نيز كاركنان آگاه و خلاق را تحت فشار بيشتري قرار ميدهد. در بيشتر موارد، اعضاي تيم شما از آگاهترين همتايان خود كمك ميگيرند. اما، اين بدان معناست كه كارمندان ماهر زمان زيادي را صرف كمك به ديگران ميكنند كه ميتواند باعث كاهش بهرهوري آنها شود كه با يك سيستم مديريت دانش خلاقيت بيشتري در سازمان بهراه ميافتد.
به جاي تكيه بر يك سيستم بدون ساختار، مديريت اطلاعات به شما اين امكان را ميدهد كه نحوه جريان دانش در شركت خود را كنترل كنيد. به عبارت ساده، يك سيستم خوب تضمين ميكند كه اطلاعات در صورت نياز در دسترس كساني قرار گيرد كه براي بهبود كار و سودآوري بنگاه اقتصادي، به آن نياز دارند.
همچنين صرف نظر از صنعت، شركت شما بايد بزرگترين منبع اطلاعات در مورد محصول خودتان باشد. مديريت دادهها به شما امكان ميدهد اطلاعات ارزشمندي را از منابع مختلف دريافت كنيد. سپس، ميتوانيد مقالات، ويديوها و منابع مشابهي ايجاد كنيد كه به كاربران در حل مشكلاتشان كمك كند.
دكتراي كسب و كار حرفهاي DBA
مدير اجرايي شركت توسعه بازرگاني بينالمللي آرتين تجارت پايا (سهامي خاص)