پاسخ وزارت آموزش و پرورش به مطلب «اعتماد » باعنوان «فقر ساختاري ۷۰ درصدي تحصيل دانشآموزان»
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 18/01/1403 باعنوان «فقر ساختاري ۷۰ درصدي تحصيل دانشآموزان» پاسخ معاونتهاي آموزش ابتدايي، آموزش متوسطه و دبيرخانه هسته گزينش وزارت آموزش و پرورش را به استحضارمي رساند: معاونت آموزش ابتدايي و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همواره ارتقاي كيفيت آموزشي، كاهش فقر يادگيري و پيگيري موضوع بازماندگان از تحصيل را به عنوان اولويتهاي راهبردي خود تلقي نموده و در همين راستا، اقدامات متعددي را در سطح كشور طراحي و به مرحله اجرا درآورده است.
معاونت آموزش ابتدايي
بر اين اساس، برخي از مهمترين اقدامات صورتگرفته در سال تحصيلي جاري به شرح زير به اطلاع ميرسد:
1. اجراي طرح «حامي» (حمايت آموزشي مستمر از يادگيرندگان) با هدف شناسايي و پوشش دانشآموزان داراي اختلالات يادگيري از طريق ارايه خدمات آموزشي و مشاورهاي هدفمند؛
2. اصلاح روشهاي آموزش و تقويت فعاليتهاي گروهمحور در كلاس درس از طريق طراحي ۴۵۴ سناريوي آموزشي و توليد ۱۹۱ عنوان فيلم آموزشي جهت بهبود فرآيند ياددهي-يادگيري؛
3. تمركز بر تقويت مهارتهاي پايه دانشآموزان با اجراي برنامههايي نظير جشنواره جابربنحيان، فرصتهاي متنوع يادگيري، طرح نوروزي ارتقاي سواد خواندن و نوشتن و آموزش مهارتهاي ديجيتال؛
4. ارتقاي صلاحيتهاي حرفهاي معلمان با تشكيل ۱۶۰۱۵ اجتماع يادگيري و مشاركت بيش از ۲۹۴ هزار معلم در بستر سامانه شاد و برنامههاي آموزش مستمر؛
5. تشويق به خلاقيت و تبادل تجربيات معلمان در قالب برگزاري جشنواره اصلاح روشهاي تدريس در سطوح منطقهاي، استاني و ملي؛
6. شناسايي، جذب و آموزش دانشآموزان بازمانده از تحصيل: از مجموع ۱۹۵۷۷۹ كودك ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصيل، تاكنون ۲۷۰۳۵ نفر شناسايي و جذب شدهاند و پيگيري براي ساير موارد نيز در حال انجام است؛
7. تشكيل كميته تخصصي براي ارتقاي سواد پايه در دروس كليدي (رياضي، علوم، فارسي) و تدوين راهكارهايي براي بهبود جايگاه كشور در آزمونهاي بينالمللي مانند تيمز و پرلز؛
8. ايجاد دبيرخانه تخصصي ارتقاي سواد خواندن، نوشتن و حساب كردن در استان سمنان و توليد بستههاي يادگيري ويژه براي دانشآموزان، اوليا و معلمان؛
9. پايش مستمر عملكرد تحصيلي دانشآموزان در سطح استانها و ارايه بازخوردهاي اصلاحي و اجراي اقدامات كلينيكي به منظور بهبود روند يادگيري.
معاونت آموزش متوسطه
بر اين اساس، برخي از مهمترين اقدامات صورتگرفته در سال تحصيلي جاري به شرح زير به اطلاع ميرسد:
1. آموزش معلمان:
- برگزاري دورههاي آموزشي و كارگاههاي تخصصي براي معلمان به منظور ارتقاء مهارتهاي تدريس و آشنايي با روشهاي نوين آموزشي.
2. برگزاري دورههاي جبراني:
- ايجاد دورههاي جبراني براي دانشآموزاني كه در يادگيري دچار مشكل هستند، به ويژه در دروس اصلي مانند رياضي و زبان.
3. تقويت برنامههاي مشاورهاي:
- راهاندازي برنامههاي مشاورهاي براي شناسايي و حل مشكلات يادگيري دانشآموزان.
4. استفاده از فناوري:
- بهرهگيري از فناوريهاي نوين براي ارايه آموزشهاي آنلاين و دسترسي به منابع آموزشي.
5. برنامههاي فوقبرنامه:
- ايجاد و تقويت برنامههاي فوقبرنامه كه به توسعه مهارتهاي اجتماعي و عاطفي دانشآموزان كمك كند.
6. ارزيابي و پايش مستمر:
- انجام ارزيابيهاي مستمر براي شناسايي نقاط قوت و ضعف در فرآيند يادگيري و اصلاح برنامهها بر اساس نتايج به دست آمده.
7. حمايت از دانشآموزان مستعد:
- شناسايي و حمايت از دانشآموزان مستعد و ارايه فرصتهاي آموزشي ويژه براي آنها.
همچنين در پاسخ به بخش «گزينشهاي عقيدتي و استانداردسازي سليقهاي معلمان» به استحضار ميرساند:
امر بررسي صلاحيت داوطلبان اشتغال و استخدام در وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون گزينش معلمان، مصوب مجلس محترم شوراي اسلامي و با رعايت مفاد قانون يادشده و پس از ارزيابي شايستگيهاي علمي، حرفهاي و تخصصي صورت ميگيرد و اعمال هرگونه سليقه و تنگنظري در اين زمينه با وجود مراجع ناظر و نيز مراحل تجديد نظر متعدد فرا قوهاي امكانپذير نميباشد. مضاف بر اينكه در خصوص داوطلبان معرفي شده، فعاليتهاي علمي، هنري، فرهنگي، ورزشي و... نيز به عنوان ملاكهاي تقدم محسوب ميگردد. شايان ذكر است عليرغم ادعاي عدم گزينش ۳۹درصد معلمان، اعلام ميدارد، در مورد كليه افرادي كه جهت طي فرآيند گزينش از مراجع ذيربط به اين حوزه معرفي شدهاند برابر مقررات بررسي و اعلام نظر ميگردد. خواهشمنداست دستورفرماييد، طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.