• 1404 شنبه 30 فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6022 -
  • 1404 شنبه 30 فروردين

گزارش «اعتماد» از جزييات تنبیه بدنی ۱۳ دانش‌آموز در دبستان راشدين در روستاي كرجوی سنندج

خشونت با 13 دانش‌آموز

بهاره شبانكارئيان

حدود ساعت ۱۲ ظهر روز يكشنبه ۲۴ فروردين ماه جاري، سيزده دانش‌آموز كلاس پنجمي در دبستان پسرانه راشدين روستاي كرجو شهرستان سنندج واقع در استان كردستان توسط معلم خود به خاطر گم شدن شارژر گوشي با دو چوب کتک خورده‌اند. پدر يكي از دانش‌آموزان به «اعتماد» مي‌گويد: «اين معلم به قدري بچه‌ها را کتک زده‌است كه ماجد؛ پسرم بعد از اين اتفاق ديگر نمي‌خواهد به مدرسه برود و درس بخواند.هر بچه ديگري هم جاي اين دانش‌آموزان بود، دوست نداشت به مدرسه برود.» پدر يكي ديگر از دانش‌آموزان نيز به «اعتماد» مي‌گويد: «اين معلم با دو چوب به پا، دست، شكم و گردن دانش‌آموزان حمله كرده و آنها را زده است.»

اين حادثه دردناك منجر شده تا دستگاه قضايي به ماجرا ورود و دستورات لازم را صادر كند. در پي دستور رييس كل دادگستري استان كردستان به دادستان مركز استان در خصوص پيگيري و بررسي موضوع، پرونده قضايي در دادسراي مركز استان تشكيل و معلم خاطي به دادسراي سنندج احضار شده است. همچنين «هاشم ناظمي‌جلال»، مديركل آموزش و پرورش استان كردستان حكم اوليه معلم خاطي در سنندج را با عنوان «تعليق از خدمت تا زمان صدور حكم نهايي» اعلام كرده است.

با اين حال واقعه ناگوار خشونت با سيزده دانش‌آموز سنندجي و ماجراي تكان‌دهنده تعرض يك معلم به ۹ دانش‌آموز در نمازخانه مدرسه‌اي در شهرري نشان مي‌دهد كه «نحوه استخدام معلمان آن‌گونه كه بايد و شايد رصد نمي‌شود و قطعا بايد در شاخص‌هاي استخدام معلمان تغييراتي لحاظ شود.»

هر از گاهي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها به برخي حوادثي كه در بعضي مدارس ايران رخ مي‌دهد، مي‌پردازند، اما متاسفانه اين وقايع هولناك فقط در حد خبر اخراج معلم، مدير و ناظم باقي مي‌ماند و روند رسيدگي به اين پرونده‌ها با تاخير مواجه شده‌است .

حالا «اعتماد» در راستاي انتشار خبر خشونت با سيزده دانش‌آموز در مدرسه‌اي در سنندج با پدر دو دانش‌آموز اين كلاس كه مورد ضرب و شتم معلم قرار گرفته‌اند، مصاحبه كرده است.

 

دو دانش‌آموز از شدت خشونت

حالشان بد شده و در بيمارستان بستري شدند

هنوز به‌طور قطع سرنوشت معلم بيست و سه، چهار ساله‌اي كه هر سيزده دانش‌آموز كلاس خود را به خاطر گم شدن شارژر گوشي موبايلش تنبیه بدنی کرده ، مشخص نشده است. پدر «ياسين فاتحي» يكي از دانش‌آموزان در مورد جزييات روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «اين معلم روز حادثه با دو چوب بچه‌ها را زده است. اصلا نمي‌دانيم چيزي مصرف كرده يا رواني بوده. هيچي نمي‌دانيم؛ كدام معلم اين‌طوري آن هم باخشونت سر يك شارژر دانش‌آموزانش را کتک می‌زند؟ سر هر موضوعي هم بوده او حق نداشته بچه‌ها را كتك بزند. شارژر اين معلم از سه، چهار روز پيش از حادثه گم شده كه بعدا هم بچه‌ها متوجه شده‌اند؛ يكي از همكاران خودشان شارژر گوشي اين معلم را برداشته است.»

او در ادامه مي‌گويد: «بچه‌ها دانش‌آموز پايه پنجم دبستان هستند. اين معلم روز حادثه بچه‌ها را داخل كلاس حبس و در كلاس را قفل كرده و هر سيزده دانش‌آموز كلاس را نه به قصد تهديد، بلكه با خشونت زده‌است، طوري كه دو معلم ديگر مدرسه در كلاس را شكسته و بچه‌ها را بيرون آورده‌اند. بعد از اين اتفاق معلم از مدرسه اخراج شده، اما قانون بايد با او برخورد جدي داشته باشد.دو دانش‌آموز اين كلاس از شدت خشونت حالشان بد شده و در بيمارستان بستري شدند.»

فاتحي مي‌گويد: «اين دو دانش‌آموزي كه در بيمارستان بستري شده‌اند به قدري حالشان بد بوده كه دانش‌آموزان ديگر آنها را به خانه‌شان رسانده‌اند. بچه‌ها دو، سه ساعت بعد از اينكه به خانه‌هايشان رفته‌اند براي پدر و مادرشان ماجرا را تعريف كرده‌اند. هرچند وضعيت جسمي و روحي آنها نياز به تعريف كردن نداشته و برخي خانواده‌ها خودشان متوجه ماجرا شده‌اند. پسر خودم ماجرا را براي ما اين‌گونه توضيح داد كه معلم ناگهان به داخل كلاس آمده و در را قفل كرده و هر سيزده نفرمان را زده است.»

پدر ياسين همچنين مي‌گويد: «از مدير مدرسه هم شكايت كرده‌ايم، اما هنوز تكليف او مشخص نشده است. بعد از اين اتفاق هر سيزده دانش‌آموز را به پزشكي قانوني منتقل كرده‌اند تا معاينات لازم صورت گيرد و پرونده تشكيل شود. البته در آموزش و پرورش و كلانتري پرونده تشكيل شده و خانواده‌ها شكايتشان را ثبت كرده‌اند. اين موضوع نمونه بارز كودك‌آزاري است. بچه هر كاري هم كند معلم حق زدن دانش‌آموز را ندارد.»

 

اظهارات مراجع قضايي و مسوولان ذي‌ربط

«حسين حسيني»، رييس كل دادگستري استان كردستان در راستاي برخورد خشن با ۱۳ دانش‌آموز ابتدايي مدرسه دبستان راشدين روستاي كرجو دستورات قضايي لازم را صادر و اعلام كرده است: «ماجراي تنبيه بدني ۱۳ نفر از دانش‌آموزان ابتدايي مدرسه دبستان راشدين روستاي كرجو از توابع شهرستان سنندج توسط معلم اين مدرسه بررسي و پيگيري مي‌شود.دستورات قضايي لازم به دادستان مركز استان صادر شده تا موضوع پيگيري شود و برخورد لازم صورت پذيرد.»

«صلاح مفيدي»، مدير آموزش و پرورش ناحيه ۲ سنندج نيز در واكنش به اين خبر گفته است: «اين موضوع با شكايت والدين چند نفر از دانش‌آموزان مورد بررسي قرار گرفت كه پس از آن با حضور در مدرسه و صحبت با دانش‌آموزان و اطمينان از اتفاق رخ داده، معلم خاطي به هيات رسيدگي به تخلفات اداري آموزش و پرورش كردستان معرفي شد. با توجه به اينكه عمل انجام شده كاملا خلاف قوانين آموزشي است، بدون شك در اسرع وقت برخورد قاطع با معلم خاطي صورت گرفته و اخراج مي‌شود. جز ۲ يا ۳ نفر از دانش‌آموزان كه شدت تنبيه و جراحات آنان بيشتر از ديگر دانش‌آموزان هست، مابقي دانش‌آموزان مشكل خاصي ندارند.در روزهاي آينده حكم معلم خاطي از سوي هيات رسيدگي به تخلفات اداري اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان صادر مي‌شود و از طريق رسانه‌هاي استان اطلاع‌رساني لازم صورت مي‌گيرد.»

همچنين «غريب سجادي»، فرماندار سنندج در اين باره عنوان كرده است: «اين موضوع براي بررسي بيشتر در صورت لزوم به مراجع قضايي ارجاع داده خواهد شد. با هماهنگي آموزش و پرورش، مجموعه‌اي از اقدامات پيشگيرانه از جمله افزايش نظارت بر عملكرد معلمان، آموزش مهارت‌هاي كنترل خشم و ايجاد ساز و كارهاي گزارش‌گيري محرمانه از تخلفات در دستور كار قرار گرفته است.»

 

بيانيه شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي

فرهنگيان

«محمد حبيبي»، سخنگوي شوراي هماهنگي تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان ايران طي بيانيه‌اي در مورد وقايع تكان‌دهنده در شهرري و سنندج اعلام كرده است: «وقايع تلخ اخير در مدرسه‌اي در شهرري و سنندج نه مواردي استثنايي، بلكه زنگ خطري جدي در خصوص وضعيت بحراني ساختار آموزش عمومي در كشور هستند.آنچه امروز شاهد آن هستيم، حاصل سال‌ها نبود ارزيابي علمي، تخصصي و به‌ ويژه روانشناختي معلمان در فرآيند جذب و استخدام است. فقدان سازوكارهاي موثر براي سنجش سلامت رواني و صلاحيت حرفه‌اي معلمان و نيز ضعف نظارت پس از استخدام، نظام آموزشي را در برابر بروز چنين فجايعي به ‌شدت آسيب‌پذير ساخته است.بنابراين خواستار پيگيري فوري، شفاف و بي‌طرفانه اين موارد و همچنين آغاز اصلاحات جدي در نظام منابع انساني آموزش و پرورش هستيم.»

همچنين «محمد داوری»، معلم و مشاور مدارس، گزينش های سياسی و مذهبی در آموزش و پرورش را دليل اصلی بروز چنين رفتارهايي عنوان كرده و مي‌گويد: «در فرآيند گزينش معلمان، بيشتر بر جنبه‌های سياسی و مذهبی تمركز می‌شود و ارزيابی‌های روانشناختی و سلامت ذهنی در نظر گرفته نمی‌شود. برای معلم شدن بايد نه تنها دانش و روش‌های تدريس را داشت، بلكه ويژگي‌های روانی و اجتماعی نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. افرادی كه چنين رفتارهای غيرقانونی را مرتكب می‌شوند، قطعا از سلامت روانی برخوردار نيستند و نبايد در موقعيت معلمی قرار گيرند. آموزش مهارت‌های جنسی، خودمراقبتی و خودمديريتی بايد در مدارس قرار گيرد تا كودكان و نوجوانان توانايي دفاع از خود را داشته باشند. اين آموزش‌ها در كشور ما به دليل نگرش‌های سنتی از دستور كار خارج شده‌اند و بايد اين تفكر تغيير كند تا در آينده شاهد چنين حوادثی نباشيم.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون