سرپرست سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي پاسخ داد
دليل افزايش 1150 درصدي نرخ عوارض آزادراهها
سرپرست سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي گفت: نرخ عوارض پنج آزادراه دولتي چهار، پنج سال تغيير نكرده بود ولي در اين مدت هزينه پروژههاي عمراني و هزينه نگهداري به شدت افزايش يافته بود؛ بنابراين شوراي اقتصاد تصميم گرفت نرخ عوارض اين آزادراهها را افزايش دهد تا درآمد حاصل از آن خرج نگهداري و تعمير همان آزادراهها شود. ۲۸ آبان ماه شوراي اقتصاد افزايش نرخ عوارض پنج آزادراه كشور را تصويب كرد و براساس مصوبه شوراي اقتصاد نرخ عوارض آزادراه كرج- قزوين به طول ۱۰۰كيلومتر ۱۵ هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران - قم به طول ۱۳۵ كيلومتر ۱۵ هزار تومان، آزادراه بندرعباس - شهيد رجايي به طول ۳۵ كيلومتر ۸۹۰۰ تومان، آزادراه قزوين- زنجان به طول ۱۸۹ كيلومتر ۳۵ هزار تومان و عوارض آزادراه تهران - ساوه به طول ۱۱۵ كيلومتر ۲۰ هزار تومان تعيين شد.
افزايش نرخ عوارض آزادراهها كه در برخي موارد به 1150 درصد هم رسيده اين سوال را ايجاد كرد كه چرا قيمت پلكاني و در طول چند سال گذشته اعمال نشد؟ رضا اكبري، سرپرست سازمان راهداري در پاسخ به چرايي اين افزايش قيمت به ايسنا گفت: نرخ عوارض اين پنج آزادراه دولتي چهار، پنج سال تغيير نكرده بود ولي در اين مدت هزينه پروژههاي عمراني و هزينه نگهداري به شدت افزايش يافته بود. در حقيقت همواره فرض بر اين است كه آزادراهها هزينههاي خود را خودشان درآورند و هر چه از عوارض گرفته ميشود خرج خود آزادراه شود. سرپرست سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي تصريح كرد: اين پنج آزادراه براي نگهداري به حدود ۵۰۰۰ ميليارد تومان بودجه نياز دارند. برخي روكش آسفالت سراسري و برخي نيز روكش آسفالت مقطعي نياز دارند. همچنين ايمنسازي، تجهيزات، علايم ايمني، روشنايي، خطكشي، حفاظ و... در اين آزادراهها هزينههاي سرسامآوري دارد. در حقيقت اين ۵۰۰۰ ميليارد تومان مبناي اين بود كه بايد نرخ عوارض اين آزادراهها افزايش يابد. وي با با بيان اينكه نرخهايي كه اخيرا مصوب شده با نرخهاي محاسبه شده فاصله بسياري دارد، گفت: عدد و رقمي كه بتواند هزينه نگهداري را پوشش دهد حداقل دوبرابر نرخهايي است كه مصوب شده و اين نرخ تنها ميتواند ۵۰ تا ۶۰ درصد هزينهها را پوشش دهد. بنابراين ميتوان محاسبه كرد كه چقدر نرخ عوارض در طول اين سالها پايين بوده است. اكبري عنوان كرد: وصولي سالانه عوارض آزادراه قم به تهران به نرخ ۱۲۰۰ توماني، ۷۰ميليارد تومان بوده در حالي كه هزينههاي نگهداري بيش از ۷۰۰ ميليارد تومان است.ضمن اينكه اين اتوبانها كارهاي زيربنايي زيادي نياز دارند كه آنها هم نيازمند منابع مالي هستند. بنابراين نرخها به گونهاي است كه خيلي بالا نباشد و نگراني ايجاد نكند.
عوارض بايد بر اساس طول پيمايش محاسبه شود
وي در ادامه گفت: در قيمتهاي قبلي با توجه به اينكه مبالغ خيلي قابل توجه نبود و چندين سال هم ثابت نگه داشته شد عدالتمحوري؛ به معناي اينكه كساني كه بيشتر استفاده ميكنند مبلغ متناسب با آن را بپردازند، رعايت نميشد. مثلا اگر كسي۲۰ كيلومتر اتوبان را تردد داشت با كسي كه كل ۱۲۰ كيلومتر را تردد داشت عدد مشابهي پرداخت ميكرد. اما با نرخهاي جديد اختلاف قيمت مبلغ بر اساس طول پيمايش معنا پيدا ميكند و قابل توجه ميشود.
سرپرست سازمان راهداري با اشاره به اينكه نياز است يك بسته اجرايي متناسب با طول پيمايش براي اين پنج آزادراه تهيه و پرداختها عدالتمحور شود، اضافه كرد: اجراي عدالتمحوري متناسب با طول پيمايش نيازمند اين است كه تعدادي دوربين جديد در آزادراه نصب و خروجيها و وروديها دقيق ثبت شود تا هر كس از هر ورودي و خروجي كه وارد يا خارج آزادراه ميشود متناسب با طول پيماش محاسبه عوارضي آن انجام شود. به گفته وي، دغدغههايي نيز در خصوص سكونتگاههاي پرجمعيت حاشيهاي آزادراهها و مراكز صنعتي كه در حاشيه آزادراهها قرار دارند و پر رفت و آمد هستند هم مطرح شده كه آنها نيز مدنظر قرار گرفته است.