• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5885 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر

نگاهي گذرا به كارنامه سرمربي جديد استقلال

موسيمانه‌ پرافتخار در آفريقا مثل مانوئل ژوزه!

پس از حدود دو هفته انتظار سرمربي خارجي جديد استقلال معرفي و پيتسو موسيمانه به عنوان جايگزين جواد نكونام انتخاب شد. موسيمانه كه پيش از اين موفقيت‌هاي چشمگيري با الاهلي مصر كسب كرده بود، اكنون مسووليت هدايت استقلال را برعهده گرفته است و هواداران اين تيم اميدوار هستند تا او بتواند تيم را به سمت موفقيت‌هاي بيشتري هدايت كند.
پيتسو جان هميلتون موسيمانه ۶۰ ساله اهل آفريقاي جنوبي است. او يكي از طولاني‌ترين دور‌ه‌هاي مربيگري را دارد و جزو پرافتخارترين مربيان در تاريخ فوتبال آفريقاي جنوبي به حساب مي‌آيد. او ابتدا به عنوان دستيار در فاصله سال‌هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ در سوپراسپورت يونايتد مشغول فعاليت بود و سپس تجربه دستياري در تيم ملي آفريقا را نيز كسب كرد.
سال ۲۰۱۰، او ابتدا به عنوان سرمربي تيم ملي آفريقا و دو سال بعد به عنوان سرمربي تيم ماميلودي سانداونز منصوب شد. او در سال ۲۰۱۶ موفق شد قهرماني ليگ قهرمانان آفريقا را با اين تيم به دست آورد. طبق رده‌بندي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال (IFFHS)، موسيمانه به عنوان دهمين مربي برتر جهان در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. پس از قهرماني در ليگ و جام حذفي آفريقاي جنوبي، او در سال ۲۰۱۷ نيز بهترين مربي قاره آفريقا شد. اين موفقيت‌ها موسيمانه را به تنها مربي تبديل كرد كه در دوران ليگ برتر فوتبال آفريقاي جنوبي توانسته تمام جام‌هاي داخلي را كسب كند. 
موسيمانه به عنوان موفق‌ترين مربي تاريخ فوتبال آفريقاي جنوبي شناخته مي‌شود و با ماميلودي سانداونز پنج عنوان قهرماني ليگ را كسب كرد. در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰، او از سمت سرمربيگري ماميلودي سانداونز استعفا داد.
 موسيمانه بلافاصله به عنوان سرمربي الاهلي مصر معرفي شد. او الاهلي را به نهمين قهرماني در ليگ قهرمانان آفريقا رساند. اين پيروزي باعث شد الاهلي به جام باشگاه‌هاي جهان ۲۰۲۰ صعود كند، جايي كه در آن تيمش درنهايت پس از شكست دادن پالميراس برزيل در ضربات پنالتي به مقام سوم رسيد. او سپس با الاهلي قهرمان جام حذفي، سوپرجام آفريقا و قهرمان ليگ قهرمانان آفريقا شد. موسيمانه ظرف هشت ماه، سه قهرماني با الاهلي كسب كرد. در دسامبر ۲۰۲۱، او يك سوپر جام ديگر آفريقا را در قطر با پيروزي مقابل راجا كازابلانكا به دست آورد. در تابستان ۲۰۲۲، الاهلي درخواست موسيمانه براي استعفا را پذيرفت.موسيمانه سپس به عنوان سرمربي باشگاه الاهلي جده عربستان‌سعودي منصوب شد. او موفق شد الاهلي را از دسته اول به ليگ حرفه‌اي برساند، اما سپس اين تيم را ترك كرد و ادعا كرد كه او و تيم فني‌اش، چندين ماه حقوق دريافت نكرده‌اند. بلافاصله پس از جدايي از الاهلي جده، موسيمانه به همراه تيم فني‌اش به تيم الوحده ابوظبي پيوست. چند ماه بعد، الوحده اعلام كرد كه قرارداد موسيمانه با توافق متقابل فسخ شده است. در ژانويه ۲۰۲۴، موسيمانه به باشگاه ابهاء عربستان‌سعودي پيوست و قراردادي چهار ماهه تا پايان فصل امضا كرد اما نتوانست مانع از سقوط اين تيم به دسته پايين‌تر شود.
موسيمانه اولين سرمربي آفريقايي است كه به فوتبال ايران مي‌آيد و به لحاظ تجربه و موفقيت زياد شبيه به مانوئل ژوزه سرمربي سابق پرسپوليس است. البته مربي پرتغالي زياد در پرسپوليس موفق نبود و حواشي دوره مديريت رويانيان باعث شد خيلي زود اين تيم و فوتبال ايران را ترك كند. حالا بايد ديد سرنوشت موسيمانه در فوتبال ما چه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها