• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5884 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر

گزارش «اعتماد» از مشكلاتي كه در اكثر مدارس متوجه دانش‌آموزان و اولياي آنهاست

تكرار تراژدي غم‌انگيز نظافت مدارس توسط اوليا اين‌ بار در تهران و تايباد

طبق اطلاعات رسيده به «اعتماد» يكي از مدارس تهران هنگام ثبت‌نام از خانواده دانش‌آموزان بي‌بضاعت ليستي تهيه كرده تا آنها را وادار به نظافت كند

بهاره شبانكارئيان

توضيح «اعتماد»: هفته گذشته يكي از خبرنگاران صدا و سيما در استوري اينستاگرام خود نوشت كه مادر يك دانش‌آموز در شهر قدس چون پول ثبت‌نام نداشته مجبور شده كلاس‌هاي مدرسه را نظافت كند. هر چند وزارت آموزش و پرورش طي اطلاعيه‌اي اعلام كرده كه آنچه تاكنون محرز شده با مطلب منتشر شده فاصله معناداري دارد، اما پيگيري‌هاي «اعتماد» نشان داده؛ اين موضوع نه تنها با مطلب منتشر شده فاصله معناداري نداشته، بلكه در ديگر مدارس نيز اتفاق افتاده است. با اين حال «اعتماد» پس از انتشار اين اخبار با مادر دانش‌آموز مذكور صحبت و در ادامه به موارد مشابه و مشكلاتي كه اولياي دانش‌آموزان در مدارس هنگام ثبت‌نام با آن مواجه شده، اشاره كرده است. طبق پيگيري‌هاي «اعتماد»، نظافت مدارس توسط برخي اوليا موضوع جديدي نيست و برخي مدارس هنگام ثبت‌نام اولياي دانش‌آموزان بي‌بضاعت را وادار به نظافت كرده و اگر خانواده‌ها به دلايلي نظافت را قبول نكنند آنها را تهديد مي‌كنند كه فرزندشان از مدرسه اخراج مي‌شود. حالا اين ماجرا در يكي از مدارس تهران و مدرسه «شهيد باهنر» شهرستان تايباد واقع در استان خراسان رضوي نيز رخ داده است. همچنين طبق پيگيري‌هاي ديگر «اعتماد» از مشكلات دانش‌آموزان درباره مسائل ترك تحصيل آنها مشخص كرده؛ بعضي از دانش‌آموزان در مدرسه مورد آزار قرار گرفته و آسيب جدي به آنها وارد شده تا جايي كه ترك تحصيل كرده‌اند. لازم به ذكر است كه گفته شود؛ «اعتماد» از برخي اطلاعات و جزييات مربوط به اين گزارش بنا به دلايلي خودداري كرده، اما اين اطلاعات جهت پيگيري مسوولان مربوطه نزد روزنامه محفوظ است.

نظافت مدرسه توسط اولياي دانش‌آموزان در تهران و تايباد به خاطر نداشتن پول ثبت‌نام

پدر يكي از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شهيد باهنر شهرستان تايباد به «اعتماد» مي‌گويد: «به ما گفتند اگر پول ثبت‌نام نداريد بايد نظافت كنيد و اگر اين موضوع را به جايي اعلام كنيد دخترتان را از مدرسه اخراج مي‌كنيم.» طبق اطلاعاتي كه به دست «اعتماد» رسيده؛ «يكي از مدارس تهران نيز ليستي از خانواده‌هاي دانش‌آموزان بي‌بضاعت تهيه كرده و با آنها تماس گرفته و عنوان كرده كه يا پول ثبت‌نام مدرسه فرزندتان را بدهيد يا مدرسه را نظافت كنيد.» طبق اطلاعات بيشتر «اعتماد»؛ «مدير يكي از مدارس در تهران از اولياي دانش‌آموزان بي‌بضاعت جهت نظافت مدرسه استفاده كرده است. بدين صورت كه مدرسه اعلام كرده خانواده‌هايي كه جهت ثبت‌نام پول ندارند به مدرسه مراجعه كنند. وقتي اوليا به مدرسه مراجعه كرده‌اند به آنها گفته شده كه يا مدرسه را نظافت كنيد يا اگر كارهايي از قبيل بنايي و جوشكاري بلد هستيد براي مدرسه انجام دهيد. به‌ طوري كه اين اقدام به خانواده دانش‌آموزان بي‌بضاعت اجبار شده است. بعد از اين شرط اولياي دانش‌آموزان از مدرسه شاكي و برخي از آنها از اين پيشنهاد ناراحت شده و به مسوول آموزش و پرورش منطقه [...] گزارش داده‌اند، اما اداره آموزش و پرورش فقط در حد يك تماس اين موضوع را پيگيري كرده و توبيخي براي مدير و مسوول مدرسه در نظر نگرفته است.» همچنين طبق اطلاعات ديگر «اعتماد» از اين مدرسه؛ «مدير و معاون اجرايي رفتار مناسبي با دانش‌آموزان ندارند. تا جايي كه چند وقت پيش معاون اجرايي اين مدرسه به يكي از دانش‌آموزان مقطع ابتدايي سيلي زده است. ماجرا نيز از اين قرار بوده كه وقتي مي‌خواستند ميان دانش‌آموزان شير توزيع كنند، دانش‌آموزان يكي از كلاس‌ها كمي شلوغ كرده و معاون اجرايي به دانش‌آموزان آن كلاس توهين كرده است. يكي از دانش‌آموزان در جواب توهين فقط گفته؛ واقعا؟ اما بعد از اين كلمه، معاون اجرايي مدرسه دو، سه سيلي به همان دانش‌آموز زده است. اين اتفاق به گوش خانواده دانش‌آموز رسيده و آنها به مدرسه مراجعه كرده‌اند، اما مدير و معاون مدرسه به جاي اينكه از اولياي اين دانش‌آموز عذرخواهي كنند باعث ايجاد تشنج بيشتر و درگيري شده‌اند. در نهايت نيز موضوع به پليس گزارش شده، اما اين جريان با اخراج دانش‌آموز پايان گرفته است.» بر اساس ديگر اطلاعات رسيده به «اعتماد» در مورد مدرسه [...] در تهران؛ «اين مدرسه از اولياي دانش‌آموزان اتباع نيز يك تا ۲ ميليون تومان به صورت نقدي دريافت مي‌كند تا فرزندان آنها را ثبت‌نام كند.»

 

موقع ثبت‌نام فقط ۱۰۰ هزار تومان داشتم

از آنجايي كه خبر نظافت مدرسه توسط مادر يك دانش‌آموز به خاطر اينكه هزينه ثبت‌نام مدرسه دخترش را نداشته بازتاب فراواني داشت، «اعتماد» با مادر اين دانش‌آموز پايه هفتم مدرسه توحيد ۱ در شهر قدس نيز تماس داشته است. او به «اعتماد» مي‌گويد: «دخترم حدود دو سال ترك تحصيل كرده بود؛ هزينه تحصيلش را نداشتم. امسال مدرسه موقع ثبت‌نام ۷۰۰ هزار تومان مي‌خواست، اما من ۱۰۰ هزار تومان داشتم. مجبور شدم به خاطر دخترم كلاس‌ها را نظافت كنم. البته فقط من نبودم، خانواده‌هاي ديگر هم بودند. خانواده ما تحت پوشش كميته امداد است، اما نه به صورت دايم؛ شش ماه پول مي‌دهند، شش ماه نمي‌دهند.» او در ادامه مي‌گويد: «وضع مالي افتضاحي داريم. همسرم مريض است؛ بيماري اعصاب و روان دارد. ديسك كمر دارد. كيسه صفرا دارد. ۱۶ سال است نمي‌تواند كار كند. نه بازنشسته جايي هستيم، نه بيمه داريم، نه از جايي حقوق مي‌گيريم، هيچي. هفته پيش دعوت‌مان كردند، گفتند بياييد كارت هديه مي‌دهيم؛ كمك‌تان مي‌كنيم. گفتم خانه‌مان دور است نمي‌توانم بيايم. گفتند بياييد مي‌خواهيم هزينه‌تان را بدهيم. ۲۷۰ هزار تومان هزينه اسنپ دادم تا رسيدم آنجا، اما هيچي به ما ندادند. ما الان مدتي است مرغ نخورديم. اصلا مزه مرغ يادمان رفته. بچه‌هايم به من مي‌گويند مامان مرغ بخر، ميوه بخر؛ ندارم از كجا بياورم.» بعد از صحبت‌هاي اين مادر، روابط عمومي آموزش و پرورش شهر قدس اعلام كرد كه با پذيرش استعفاي مدير، ابلاغ ايشان لغو و پرونده جهت ادامه بررسي در اختيار هيات رسيدگي به تخلفات قرار گرفت.

پيگيري‌هاي «اعتماد» از مشكلات دانش‌آموزاني كه ترك تحصيل كرده‌اند، نشان مي‌دهد مواردي كه منجر به ترك تحصيل دانش‌آموزان شده، خيلي زياد است، اما تمام تمركز بر اين است دانش‌آموزي كه بعد از مشكلات زياد متقاعد شده ترك تحصيل را كنار بگذارد و به مدرسه بازگردد شرايط برايش فراهم شود.» او در ادامه با اشاره به مادر دانش‌آموزي كه مدرسه توحيد ۱ در شهر قدس را براي ثبت‌نام دخترش نظافت كرده بود، مي‌گويد: «اين دانش‌آموز بعد از دو سال ترك تحصيل به مدرسه بازگشته است. فعلا مشكل اين خانواده جهت ثبت‌نام حل شده است.» مشكلات و اتفاقات اينچنيني در مدارس ادامه دارد و برخي از اين اتفاقات هرگز رسانه‌اي نمي‌شود... .

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون