• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5873 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر

دستور رييس‌جمهور براي بررسي وضعيت اينترنت در كشور

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره انتظار عمومي از جلسه شوراي عالي فضاي مجازي براي بررسي رفع فيلترينگ گفت: در اين جلسه بحث مقابله با فيلترشكن‌ها مطرح شد؛ رييس‌جمهور دستور داد وضعيت فعلي ارزيابي و گزارش آن تهيه شود. به گزارش تسنيم، سيدستار هاشمي؛ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره انتظار عمومي از جلسه شوراي عالي فضاي مجازي براي بررسي رفع فيلترينگ اظهار كرد: در اين جلسه بحث مقابله با فيلترشكن‌ها و پايش وضعيت اينترنت در كشور مطرح شد و رييس‌جمهور دستور داد وضعيت فعلي ارزيابي و گزارش آن تهيه شود. وي اضافه كرد: رييس‌جمهور در اين جلسه به ارزيابي وضعيت موجود و چالش‌هاي مرتبط با كيفيت ارتباطات نيز تأكيد داشت، هرچند كه اين موضوع در رسانه‌ها كمتر منتشر شد. هاشمي تصريح كرد: رييس‌جمهور دستور داد كه علاوه بر فيلترينگ، وضعيت فيلترشكن‌هايي كه موجب ايجاد آلودگي‌ شبكه ملي اطلاعات شده‌اند نيز مورد بررسي و پايش قرار گيرد. وي ادامه داد: بنابراين هم ارزيابي وضعيت فيلترينگ صورت مي‌گيرد و هم اين آلودگي‌ها كه بخشی از آن به فيلترشكن‌ها مربوط مي‌شود، بررسي خواهد شد.

 

هوش مصنوعي و داده‌ها

هاشمي در خصوص موضوع داده‌ها و اطلاعات مرتبط با هوش مصنوعي بيان كرد: ما يك تكليف قانوني داريم كه براساس آن دستگاه‌ها ملزم هستند داده‌هاي خود را جهت تحقق دولت هوشمند و الكترونيك ارايه كنند.

وي افزود: با وجود اين تكليف، به دلايل مختلف اجراي اين قانون با كندي مواجه شده است. در وزارت ارتباطات اين مساله را در دستور كار داريم، چرا كه معتقديم داده‌ها متعلق به مردم هستند و بايد با حفظ حريم خصوصي و محرمانگي، در جهت تسهيل امور در اختيار عموم قرار گيرند.

وزير ارتباطات همچنين اظهار كرد: چه در سامانه‌هاي حاكميتي و چه در سايت‌هاي بخش خصوصي، حفاظت از حريم خصوصي مردم الزامي است. پيش‌نويس قانون اين موضوع نيز در وزارت ارتباطات تهيه شده و در حال بررسي نهايي در دولت است و به زودي به عنوان لايحه به مجلس ارايه خواهد شد.

 

آخرين وضعيت فيبر نوري در كشور

هاشمي درباره فيبر نوري و دسترسي خانوارها تا پايان سال گفت: در اين زمينه دو مفهوم مجزا وجود دارد؛ يكي پوشش فيبر نوري و ديگري جنبه‌هاي اقتصادي آن. گاهي اين دو مفهوم با هم خلط مي‌شوند.

وي تأكيد كرد: ما موظف هستيم تا پايان سال پوشش 20 ميليون خانوار را ايجاد كنيم، اما اين به معناي اتصال مستقيم خانوارها به فيبر نوري نيست، بلكه خانوارها بايد درخواست داده و متقاضي استفاده باشند.

وزير ارتباطات اضافه كرد: صبح امروز، قبل از حضور در اين نشست، موضوع فيبر نوري در دستور كار قرار گرفت. هاشمي همچنين درباره پيگيري‌هاي مرتبط با فيلترينگ و رايزني رييس‌جمهور با شوراي امنيت، گفت: فضاي مجازي تنها يك حوزه فني نيست؛ بلكه اين فضا حداقل برابر با فضاي واقعي است و ذي‌نفعان مختلفي دارد. وي خاطرنشان كرد: مباحث اقتصادي و فرهنگي نيز در فضاي مجازي مطرح است و به نوعي اين فضا به بخشي از زيست اجتماعي تبديل شده است. بر اين اساس از همه ذي‌نفعان خواسته شده بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري، برنامه‌اي قانونمند در حوزه‌هاي مختلف ترسيم كنند. سپس اين برنامه‌ها با محوريت مركز ملي فضاي مجازي تجميع و در نهايت در شوراي عالي فضاي مجازي تصميم‌گيري خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون