• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5871 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر

وزير اقتصاد:

وضعيت 8 دهك هر روز بدتر مي‌شود و 20درصد بهتر

وزير اقتصاد مي‌گويد: «نمي‌شود 8 دهك روزبه‌روز وضع‌شان بدتر شود و ۲۰درصد وضع‌شان بهتر شود و در عين حال ما فشار مالياتي را بر 8 دهك بياوريم. بايد فشار از اقشار پايين برداشته شود و در عين حال تمركز سازمان امور مالياتي بر دانه‌درشت‌ها و ظرفيت‌هاي جديد گذاشته شود.»
 عبدالناصر همتي در نشست خبري نخستين اجلاس مديران مالياتي سراسر كشور اظهار كرد: عدالت مالياتي بايد در دستور كار قرار گيرد و انرژي و تمركز سازمان امور مالياتي و همكاران بر دانه‌درشت‌ها و ظرفيت‌هاي جديد گذاشته شود.
وي افزود: «حمايت مالياتي از اقشار پايين مساله مهمي است، از سوي ديگر بايد جلوي فرار مالياتي گرفته شود. در زماني كه كنترل ريال را انجام مي‌داديم اشخاصي بودند كه هويت‌شان مشخص نبود و بعضا هويت اجاره‌اي داشتند كه بايد اطلاعات اين افراد به صورت آنلاين دريافت شود.»
وزير امور اقتصادي با بيان اينكه سازمان امور مالياتي قصد ندارد اطلاعات بانكي مردم را فاش كند، گفت: كارها بايد به صورت سيستمي انجام شود و نگراني ايجاد نشود. همه مي‌خواهيم در مسير عدالت مالياتي حركت كنيم. وقتي ۵۰ ميليارد ماليات مشمول يك نفر مي‌شود و سه سال بعد پرداخت مي‌كند با توجه به تورم، ارزش اين ۵۰ ميليارد تومان كاهش مي‌يابد، پس سازمان امور مالياتي در دريافت ماليات بايد به‌موقع عمل كند.
 وي با بيان اينكه بايد حكمراني داده به منظور جلوگيري از فرار مالياتي ايجاد شود، گفت: «مهم‌ترين برنامه بنده در دولت چهاردهم ايجاد حكمراني داده است و بايد از اين فرصت تاريخي همراهي و همدلي رييس‌جمهور استفاده كنيم. اگر اين كار را انجام دهيم در كنترل تورم، نرخ ارز، توسعه و واقعي كردن تامين بودجه به ما كمك مي‌كند. همه اينها وابسته به اين است كه ما ماليات ۱۶۹ مكرر را اجرايي كنيم.» 
وزير امور اقتصادي و دارايي درباره بالا بودن گردش مالي در كشور بيان كرد: سهم ماليات نسبت به توليد ناخالص داخلي خيلي پايين است؛ درحالي كه قرار بود بالا برود اما كاهش پيدا كرد. پيشنهاد شد سالانه يك درصد اين رقم افزايش يابد و بتوانيم در يك فرآيند بلندمدت اين رقم را به ۱۰درصد برسانيم. 
همتي اضافه كرد: «بعضا مي‌گويند در شرايط ركود چرا فشار مالياتي مي‌آوريد؟ بنده اين را قبول دارم. ما فشار مالياتي را به توليد مي‌آوريم. مستند و مستدل بودن ادعاي مالياتي خيلي مهم است و بايد رضايت ارباب رجوع جلب شود. ما نمي‌خواهيم ماليات خلاف حق بگيريم. ما قصد داريم ماليات قانوني را اخذ كنيم. اگر غير از اين باشد مردم از سازمان امور مالياتي دلزده مي‌شوند.»
وي با بيان اينكه ما معمولا فله‌اي يارانه پرداخت مي‌كنيم، گفت: اين سياست ضعيفي است. اين پايگاه اطلاعاتي براساس ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مكرر مي‌تواند براساس داده‌هاي عملياتي به ما كمك كند.
وزير اقتصاد، نظارت دقيق سازمان امور مالياتي را مهم دانست و بيان كرد: اين براي سازمان امور مالياتي بد است كه يك نفر بگويد فلان مامور از من رقمي را مطالبه كرد. هرقدر از حالت رو در رويي در ماليات كاهش پيدا كند به نفع بخش ماليات است.
 فشار مالياتي بايد از دوش موديان خرد كاهش پيدا كند 
رييس كل سازمان امور مالياتي نيز با بيان اينكه ماليات ۷۲درصد موديان خرد صفر است، بيان كرد: ماليات از موديان بزرگ دريافت مي‌شود و در حال حاضر هزينه‌هاي كشور بر دوش سازمان امور مالياتي است. البته بايد هم هزينه‌هاي جاري دولت از محل ماليات تامين شود و منابع نفتي به عنوان يك ثروت پايدار حفظ شود.
به گزارش ايسنا، محمدهادي سبحانيان اظهار كرد: عملكرد سازمان امور مالياتي در سال‌هاي اخير عملكرد مثال‌زدني است و سازمان در مسير خوبي قرار گرفته است. مباحث ماليات و تاثير ماليات در توليد ناخالص داخلي در سال‌هاي اخير با جديت دنبال مي‌شود. 
وي افزود: بدنه جامعه و موديان بايد بيش از پيش تعامل سازمان امور مالياتي را با خود حس كند. همراهي و همدلي مجموعه سازمان امور مالياتي نيز باعث به وجود آمدن دستاوردها شده است. 
رييس سازمان امور مالياتي تصريح كرد: بحث اجراي مفاد ماده ۱۶۹ و مكرر به ماليات‌ستاني مبتني بر داده منجر شده است. 
سبحانيان با اشاره به سيستمي شدن و هوشمندسازي نظام مالياتي گفت: ما وارد سازمان شديم كه اين موارد را دنبال كنيم. اين هم به بهبود فضاي كسب و كار منجر مي‌شود و هم منابع حقه دولت را وصول مي‌كند.
رييس سازمان امور مالياتي گفت: در شش ماهه ابتداي امسال رشد درآمدهاي مالياتي به اندازه سال گذشته بوده درحالي كه وضعيت كشور در 6 ماهه ابتداي سال چندان باثبات نبود. بخش عمده‌اي از كار ما در 6 ماهه دوم باقي مانده و متعهد هستيم به تعهدات خود در بودجه عمل كنيم. مبارزه با فرارهاي بزرگ مالياتي و وصول ماليات‌ها از اهداف ما است كه اميدواريم محقق شود. 
وي با اشاره به تاكيد رييس‌جمهور بر حسابرسي سيستمي بيان كرد: رييس‌جمهور بر كاهش مداخلات انساني تاكيد دارد. اين مساله باعث تسريع در ماليات‌ستاني مي‌شود. 
سبحانيان خاطرنشان كرد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ قانون سامانه موديان در كشور اجرا نمي‌شود و براي اولين‌بار در زمستان ۱۴۰۲ موفق به اجراي اين قانون شديم. البته قانونگذار يك منطق تدريجي را براي اجراي قانون درنظر گرفته كه اميدواريم با يك كار فرهنگي و ديگر تلاش‌ها بتوانيم اين كار را اجرايي كنيم. 
رييس كل سازمان امور مالياتي با بيان اينكه تاكيد ما اين است كه فشار مالياتي بايد از دوش موديان خرد كاهش پيدا كند، افزود: در حال حاضر حدود ۷۲درصد از موديان خرد ماليات‌شان صفر بوده و در مواردي كمتر از ۲۰ ميليون تومان است. در واقع تمركز ما بر موديان بزرگ است. بايد از ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان و ظرفيت بخش خصوصي براي پيشبرد اهداف سازمان استفاده كنيم.
به گفته سبحانيان، در حال حاضر هزينه‌هاي كشور بر دوش سازمان امور مالياتي است. بايد هزينه‌هاي جاري دولت از محل ماليات تامين شود و منابع نفتي بايد به عنوان يك ثروت پايدار حفظ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون