• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5871 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر

پيشكسوت پرسپوليس در گفت‌وگو با «اعتماد»:

خوراكچي: گلي كه گندوز خورد شبيه گل مسي به حقيقي بود!

فشار هواداران كم شود پرسپوليس بهتر بازي مي‌كند!

تيم فوتبال پرسپوليس در هفته دوم ليگ نخبگان آسيا در ورزشگاه شهر قدس به مصاف پاختاكور ازبكستان رفت و با نتيجه يك بر يك متوقف شد‌. شاگردان گاريدو هنوز به دقيقه يك نرسيده بودند که توسط علي عليپور دروازه حريف را باز كردند اما هرچه از زمان بازي گذشت اين مهمان بود كه فشار روي دروازه پرسپوليس را بيشتر كرد و توانست يك امتياز به تاشكند ببرد! با اين نتيجه پرسپوليس بعد از كسب يك امتياز از دو بازي در رده نهم جدول 12 تيمي ليگ نخبگان آسيا قرار گرفت كه اصلا نمي‌تواند جايگاه خوبي براي سرخ‌ها باشد. آنها اگر نتوانند در بازي‌هاي باقي‌ مانده امتيازات از دست رفته را جبران كنند كار سختي براي رسيدن به دور حذفي و مراحل پاياني مسابقات خواهند داشت.

در مورد شرايط اين بازي با محمود خوراكچي يكي از پيشكسوتان پرسپوليس گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در زير مي‌خوانيد.

 

پرسپوليس مقابل پاختاكور چطور بود؟

پرسپوليس دچار يك خلاصي هست كه سرمربي بايد آن را برطرف كند! حالا با چيدمان بازيكنان يا جذب بازيكنان‌ جديد اما نوسانات بازي زياد است. مثلا يك بازي مقابل الاهلي به‌رغم اينكه باخت اما يك بازنده سربلند بود. كيفيت بازي فوق‌العاده خوب بود و بعد مقابل استقلال نسبتا خوب بازي كرديم و بعد مقابل پاختاكور يك بازي ضعيف به نمايش گذاشتيم. آن هم با اينكه در زمين خودمان بازي مي‌كرديم و مي‌دانستيم بايد اين بازي را ببريم تا در جدول مدعي بمانيم. مي‌دانيد كه ليگ نخبگان آسيا دست‌كمي از ليگ قهرمانان اروپا ندارد و اگر كيفيت تيم‌ها را ارزيابي كنيم تقريبا در حال نزديك شدن به ليگ قهرمانان اروپا هستيم چون كه بازيكنان بزرگي در دنيا آمده‌اند و در ليگ نخبگان آسيا بازي مي‌كنند. مي‌دانم مربي خوبي داريم و تجربه خوبي دارد اما آن خلاصي را بايد پيدا كند و آن را برطرف كند تا آن را برطرف نكند در ضعف تاكتيكي مي‌ماند و بايد از اين مورد فوري خارج شود.

گاريدو بعد از بازي نسبت به دور از خانه بازي كردن تيمش اعتراض داشت. فكر مي‌كنيد بازي روي چمن نه چندان خوب روي عملكرد فني پرسپوليس تاثير منفي گذاشت؟

صد در صد تاثير دارد. شما ببينيد مثلا النصر كه بخواهد به ايران بيايد اگر در آنجا بازي كنيم كيفيت اين تيم به مراتب افت مي‌كند. زمين تاثير زيادي در كيفيت فردي و تيمي مي‌گذارد. بازيكن كه حرفه‌اي باشد اگر مشكوك شود كه در اين زمين درصد مصدوميتش بيشتر است بازي ريسكي‌اش را پايين مي‌آورد و ساده بازي مي‌كند و درگير نمي‌شود. خب همه اينها باعث مي‌شود كيفيت بازي هم پايين بيايد. من هم با شما موافقم. زمين مي‌تواند در كيفيت خوب يا بد بازي تاثير بگذارد.

بعضي‌ها اعتقاد دارند برد در دربي باعث‌ شد پرسپوليسي‌ها گمان كنند مقابل پاختاكور كار آساني پيش رو دارند و همين تصور از قبل برنده بودن كار اين تيم را سخت كرد.

نه، اتفاقا برعكس! اگر استقلال بگويد از نظر روحي به خاطر باخت مقابل رقيب ديرينه افت كرده بوديم و اين بازي را باختيم شايد قابل قبول باشد اما ما كه برده بودیم. اتفاقا بايد روحيه و اعتماد به نفس و شخصيت و كاريزماي تيمي ما بالا و بالاتر برود. بازيكن حرفه‌اي وارد غرور و اينها نمي‌شود‌. بازي در نخبگان آسيا شوخي نيست و اولين اشتباه آخرين اشتباه است‌. گلي كه ما خورديم چه شكلي بود؟ در يك لحظه بازيكن شوتزن و تاثيرگذارش فضا را گرفت و در زمان خودش به سمت دروازه ضربه زد. دو تا گلر هم توي دروازه بود آن توپ گل مي‌شد! دقيقا مثل جام‌ جهاني و بازي ايران و آرژانتين كه حقيقي در‌ون دروازه ما بود و مسي گل زد. اين ضربه هم مثل ضربه مسي بود و فرقي نداشت! بازيكنان حرفه‌اي هستند و مي‌دانند هر بازي شرايط خاص خودش را دارد.

پرسپوليس از اين گروه صعود مي‌كند؟

واقعيت امر اينكه تيم‌هايي كه در آسيا بازي مي‌كنند به لحاظ جذب بازيكن و امكانات و شرايط مالي اصلا قابل قياس با تيم‌هاي ايراني نيستند. غيرت ايراني ما است كه يك جايي با آن تعصب تيمي، ما را هم‌تراز تيم‌هاي درجه يك‌ آسيا مي‌كند. عقيده دارم تيم‌هاي ايراني مي‌توانند توقع فوتبال آسيا را برآورده كنند در نتيجه تصورم اين است كه ما ايراني هستيم و پتانسيل فني ما بالا است اما تيم‌هاي ديگر بازيكنان مستجاري مي‌آورند! تيم‌هايي كه بیشتر بازيكنان‌شان اجاره‌ای باشند شرايط متفاوتي دارند. به نظرم ما داريم با تيم ‌منتخب آن كشورها بازي مي‌كنيم نه با آن باشگاه! پرسپوليس دو يا سه تا بازيكن خارجي دارد و هم رقم و هم رزومه و كيفيت آنها در قياس با لژيونرهاي كشورهاي ديگر خيلي متفاوت است. ما نسبت به جيب‌مان خريد كرديم كه خوب هم خريد كرديم مثلا گلر ما خيلي خوب عمل مي‌كند. من به عنوان دروازه‌بان پيشكسوت پرسپوليس چند تا بازي كه از او ديدم فوق‌العاده قوي توي دروازه ايستاده با اينكه كار سختي داشت تا بعد از رفتن بيرانوند بتواند توقع هواداران را برآورده كند و بقيه بازيكنان‌ خارجي ما هم نسبت به پولي كه داديم، خوب هستند.

به عنوان در‌وازبان سابق فوتبال ما بگوييد، گندوز يا بيرانوند؟

من هميشه مي‌گويم هيچ بازيكني را نمي‌شود به بازيكن ديگري برتري داد و هر بازيكن يك كيفيتي دارد. در مجموع و اگر به هر آيتمي بخواهيم امتياز بدهيم، نمره بيرانوند بالاتر است اما گندوز هم گلر خوبي است. البته در بعضي آيتم‌ها گندوز بهتر است اما معدلي بيرانوند بالاتر است.

صحبت پاياني؟

ان‌شاءالله هواداران صبر داشته باشند و آن خلاصي كه ابتدا گفتم حتما برطرف مي‌شود. خودم بازيكن پرسپوليس بودم و هر وقت فشار هوادار روي ما كمتر بود هم خوب بازي مي‌كرديم و هم خوب نتيجه مي‌گرفتيم. اما فشار بالاي هواداران استرس مي‌آورد و كيفيت‌مان پايين مي‌آمد. سعي كنيم آن استرس و فشار را از بازيكنان و كادر فني دور كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون