• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5871 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۲ مهر

خبرنگار «اعتماد» از نخستين نشست حاشيه حياط دولت در دوره جديد گزارش مي‌دهد

شفاف بدون سانسور، بدون محدوديت

گروه سياسي

به فاصله چند ساعت پس از انجام عمليات وعده صادق 2 و در شرايطي كه افكار عمومي ايرانيان پيگير اخبار مرتبط با اين رخداد بودند، نخستين نشست حاشيه حياط دولت ديروز در پاستور برگزار شد و وزرا و معاونان رييس‌جمهور به مهم‌ترين پرسش‌هاي مطرح شده از سوي خبرنگاران پاسخ گفتند. با توجه به فضاي خاص مرتبط با عمليات موشكي ايران عليه اسراييل، وزراي خارجه و كشور بيشتر مخاطب پرسش‌هاي خبرنگاران قرار گرفتند. مسعود پزشكيان رييس‌جمهور هم در آستانه سفر به قطر در جمع خبرنگاران قرار گرفت. پزشكيان در پاسخ به درخواست خبرنگار اعتماد در خصوص بيان يك جمله در خصوص عمليات موشكي ايران گفت: «ما حرف زديم تلويزيون هم اعلام مي‌كند.» رييس‌جمهور درباره دستاوردهاي سفر به قطر خطاب به يكي از خبرنگاران گفت: « اول بگذاريد بروم، بعد ببينم چه اتفاقي مي‌افتد.»

نشست ديروز در حياط دولت اما با نشست‌هاي سال‌هاي گذشته در دولت سيزدهم متفاوت بود. نشستي كه در آن مانند نشست‌هاي دولت قبل، نه از ممنوعيت و محدود ساختن رسانه‌ها خبري بود و نه تلاش مي‌شد فضاي كلي پرسش و پاسخ‌ها سمت و سوي خاصي داشته باشد. اعضاي كابينه شفاف، بدون محدوديت و بدون سانسور به پرسش‌هاي مطرح شده پاسخ گفتند. از منتهي عليه راست جريان اصولگرا تا جريان معتدل و ميانه‌رو و اصلاح‌طلب نمايندگاني در حياط دولت داشتند و هر كدام از منظر مورد نظر خود به طرح پرسش از اعضاي كابينه پرداختند.

از وزير نفت و كشور گرفته تا وزراي كشاورزي، ورزش، ميراث فرهنگي و معاون حقوقي رييس‌جمهور و... در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌هاي مطرح شده پاسخ گفتند. خبرنگار حوزه سياسي اعتماد اما پس از 2سال و نيم ممنوعيت با حضور دولت فرصت حضور در اين نشست را پيدا كرد. آخرين بار در خردادماه 1401 و پس از جراحي اقتصادي دولت سيزدهم و حذف ارز ترجيحي زماني كه خبرنگار اعتماد از سخنگوي دولت درباره مصائب مردم در اثر گراني‌ها طرح پرسش كرد بلافاصله از نشست‌هاي خبري سخنگو و حاشيه حياط دولت حذف شد تا صداي هر نوع انتقادي از دولت سيزدهم مسكوت باقي بماند. ديروز اما خبرنگار اعتماد فرصت پيدا كرد تا پرسش‌هاي خود را در حوزه مسائل مختلف با اعضاي كابينه در ميان گذشته و پاسخ‌هاي مد‌نظر خود را دريافت كند. اغلب خبرنگاران حاضر در نشست حاشيه حياط دولت هم در گفت‌وگو با اعتماد از رويكرد جديد دولت چهاردهم در پاسخگويي به مطالبات مردم و رسانه‌ها تقدير كرده و خواستار تداوم اين نگاه در تيم رسانه‌اي رييس‌جمهور شدند.

مجمع fatf را تصويب مي‌كند

مجيد انصاري در گفت‌وگوي اختصاصي با اعتماد در خصوص تلاش دولت براي پيوستن به fatf گفت: «به لحاظ فني اين موضوع در حوزه كار همكاران ما در وزارت اقتصاد و دارايي، بانك مركزي و ديگر مراجع ذيربط است. اما از منظر روند كار حقوقي مستحضر هستيد 2كنوانسيون باقي مانده از مجموعه fatfكه يكي جرايم سازمان يافته و بحث پالرمو است هر دو در مجمع تشخيص مسكوت مانده بود. مجمع تشخيص هم به لحاظ استجازه داشتن اين موضوع ر‌ا از دستور كار خارج ساخت.»

انصاري در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد كه آيا مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين موضوع با چراغ سبز مجمع دوباره در دستور كار قرار گرفته و تصويب شود؟ گفت: « اين امكان وجود دارد كه اگر مجموعه به جمع‌بندي نهايي برسند و روند كار طي شود. ضمن اينكه آقاي رييس‌جمهور و هيات دولت هم تصميم به پيگيري موضوع بگيرند اين ظرفيت وجود دارد كه مجمع تشخيص اين موضوع را دوباره به جريان بيندازد.»

او ادامه مي‌دهد: « روند تصويب fatf در مجلس طي شده است. موضوع به مجمع آمده و در مجمع به ملاحظاتي فعلا مسكوت مانده است.» انصاري در پاسخ به پرسش ديگري در اين خصوص كه با توجه به حضور و سابقه شما در مجمع آيا مي‌توانيد پيش‌بيني خاصي از تصويب يا عدم تصويب fatf داشته باشيد؟ گفت: « همانطور كه عرض كردم، روي اين موضوع در مجمع كارهاي فني بسياري شده است. دليل اين مسكوت ماندن هم اين بود كه كارها و بررسي‌هاي بيشتري روي موضوع صورت گيرد. اگر مجموعه به اين نتيجه برسد كه نياز به اقداماتي است پيش‌بيني مي‌كنم كه مجمع با دولت همكاري و همراهي كرده و fatf تصويب مي‌شود.»

عمليات موشكي ايران، روحيه اقتدار ملت را بار ديگر احيا كرد

يكي ديگر از چهره‌هاي حاضر در نشست حياط دولت رييس شوراي اطلاع‌رساني دولت بود . الياس حضرتي با تقدير از عمليات موشكي سپاه عليه رژيم صهيونيستي، گفت: عمليات موشكي ايران، روحيه اقتدار و غرور ملت ايران را بار ديگر احيا كرد. حضرتي ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره عمليات موشكي شب گذشته سپاه گفت: از اين اقدام نيروهاي مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تشكر مي‌كنيم كه روحيه اقتدار و غرور ملت ايران را بار ديگر احيا كردند. رييس‌شوراي‌اطلاع‌رساني دولت تصريح كرد: ان‌شاءالله همچنان قدرتمند و قدرتمندانه از حقوق ملت ايران دفاع خواهد شد.

واكنش ايران طبق منشور سازمان ملل بود

«اسكندر مومني» وزير كشور نيز ديروز در حاشيه نشست هيات دولت اظهار داشت: تقدير و تشكر مي‌كنم از نيروهاي مسلح براي انجام اين پاسخ به موقع (عمليات وعده صادق ۲) به هنگام و جزييات آن را وزير دفاع اعلام خواهند كرد. جمهوري اسلامي در راستاي حمايت از جبهه مقاومت تصميمات لازم را گرفته است.چيزي كه مشخص است جمهوري اسلامي ايران در راستاي منافع ملي خودش و براساس منشور سازمان ملل متحد و همچنين حمايت از جبهه مقاومت تصميمات لازم را بر اساس منافع ملي خودش گرفته است. وزير كشور همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش درباره روند انتخاب استانداران در دولت چهاردهم گفت: در تلاشيم تا دو يا سه هفته ديگر تمام استانداران را مشخص كنيم. مومني تصريح كرد: موضوع طرد اتباع بيگانه در دستوركار ماست. اين موضوع در حال پيگيري است و به هيچ‌وجه مهاجرستيزي نداريم، ولي مساله اين است كه كشور ما تحمل اين حضور گسترده از مهاجران را ندارد و يارانه‌ها و منابع كشور مصروف مي‌شود. وي در ادامه گفت: ما اشتراكات زيادي با كشور و مردم افغانستان داريم و موضوع اصلا موضوع مهاجرستيزي نيست، با اين‌حال كشور ما تحمل اين همه مهاجر و ميهمان را ندارد؛ بسياري از فرصت‌هاي شغلي گرفته شده و بسياري از منابع و يارانه‌ها صرف اتباع بيگانه مي‌شود. وزير كشور افزود: اما توصيه ما اين است كه دولت حاكم در افغانستان تسهيلات را فراهم كنند و كشورشان را بسازند. با همكاري با فراجا و ساير دستگاه‌ها اين كار را دنبال مي‌كنيم و بايد خروج اتباع از كشور صورت بگيرد.

به هيچ هدف غيرنظامي حمله نكرديم

وزير امور خارجه كشورمان گفت: عمليات‌ ديشب به اهداف خود رسيد. اهداف ايران نظامي بود و به هيچ هدف غيرنظامي حمله نكرديم. برخلاف رژيم صهيونيستي كه به كشتن مردم عادي عادت دارد، ما به اهداف نظامي حمله كرديم و بسيار موفق بوده است. سيد عباس عراقچي در پايان جلسه هيات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اقدام جسورانه و شجاعانه نيروهاي مسلح را تبريك مي‌گويم كه پاسخ بسيار مناسبي به رژيم صهيونيستي به خاطر اقدامات تروريستي آن دادند. وي با بيان اينكه صرفا از حق دفاع مشروع خود استفاده كرديم، گفت: اقدام ما دفاعي بود و در پاسخ به اقدامات تروريستي رژيم صهيونيستي در ايران و مواضع مربوط به ايران در ساير نقاط بود. عمليات‌ ديشب به اهداف خود رسيد. اهداف ايران نظامي بود و به هيچ هدف غيرنظامي حمله نكرديم. برخلاف رژيم صهيونيستي كه به كشتن مردم عادي عادت دارد، ما به اهداف نظامي حمله كرديم و بسيار موفق بوده است. وزير خارجه كشورمان با اشاره به اينكه شب گذشته با وزراي خارجه مختلفي تماس داشتم يا آنها تماس داشتند، عنوان كرد: بعد از حمله از طريق سفارت سوييس به امريكا پيام داديم كه آنها خود را داخل ماجرا نكنند. به هر طرف ثالثي كه به نفع رژيم صهيونيستي وارد شود، پاسخ سختي خواهيم داد. وي تاكيد كرد: رژيم صهيونيستي هم اگر پاسخي بدهد، پاسخ ما سخت‌تر خواهد بود. اين را ديشب اعلام كردم كه آنها مراقب پاسخ بعدي ما باشند. ۹۰ درصد موشك‌هاي ما به اهداف خود رسيد و صهيونيست‌ها نتوانستند آنها را رهگيري كنند. هركسي فضاي خود را در اختيار دشمنان ما قرار دهد، از نظر ما مسوول خواهد بود. عراقچي درباره حمايت ايران از حزب‌الله بيان كرد: سياست ما حمايت از مقاومت است و ما به اين حمايت همه‌جانبه خود ادامه خواهيم داد. مقاومت يك مكتب، گفتمان و آرمان است كه به اشخاص وابسته و متكي نيست. شهادت سيدحسن نصرالله خسارت بزرگي است، ولي باعث رشد هرچه بيشتر مقاومت خواهد شد. همانطور كه شهادت سيدعباس موسوي موجب شد كه حزب‌الله بزرگ‌تر و وقوي‌تر شود، خون شهيد نصرالله هم همين اثر را خواهد داشت.

تضعيف رييس‌جمهور به معناي تضعيف كل نظام است

سخنگوي دولت نيز در واكنش به اظهارات عجيب نماينده مجلس در صداوسيما كه گفته اگر جليلي بود، اين اتفاقات نمي‌افتاد و اسراييل جرات ترورِ حسن‌نصرالله را نداشت، يادآور شد: اميدواريم جواني كه احساساتي مي‌شود و چيزي مي‌گويد دلش سوخته باشد! رييس‌جمهور، رييس‌جمهور نظام جمهوري اسلامي است و هرگونه تضعيفي براي هر‌كدام از قوا به معناي تضعيف كل نظام است. اميرحسين ثابتي و ظهره‌وند اخيرا اظهاراتي را در خصوص اينكه اگر رييس‌جمهور جليلي بود نصرالله ترور نمي‌شد بيان كرده بودند. ابوالفضل ظهره‌وند عضو كميسيون امنيت ملي مجلس دوازدهم 8مهرماه در اظهاراتي در صداوسيما اعلام كرد: اگر جليلي رييس‌جمهور بود اسراييل جرأت اين اقدامات را نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون