• ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5860 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور

انتقال پايتخت نه درست، نه ممكن و نه لازم است

در شرايطي كه دولت قادر به تامين منابع ضروري‌ترين پروژه‌هاي عمراني ملي خود نيست آيا انتقال پايتخت با صدها هزار ميليارد تومان كاري منطقي وعملي است؟ طرح اين مسائل در مورد انتقال پايتخت جديد نیست و در مطالعات و اسناد قبلي آورده شده ولي متاسفانه به آنها رجوع نمي‌شود و مباحث از اول دوباره مطرح مي‌شود.
لذا نتايج مطالعات قبلي درباره انتقال پايتخت با توجه به جميع دلايل علمي و كارشناسي اين است كه انتقال پايتخت نه درست است، نه ممكن است و نه لازم. بنابراين طرح چند باره آن جز اتلاف وقت و منابع كشور سودي نخواهد داشت.
اما در حال حاضر براي امروز شهر تهران و تمركززدايي از آن و رسيدن به تعادل منطقه‌اي كشور چه مي‌توان كرد؟ مسائل شهر تهران باید در فضاي منطقه شهري و مجموعه شهري تهران (شامل تهران و شهرستان‌هاي استان آن) و در چارچوب نتايج آمايش ملي سرزمين حل و فصل شود كه طي آن فعاليت‌هاي برتر در مناطق كشور و استان‌ها - آن هم نه با روش دستوري و زور، بلكه بر اساس مزيت‌هاي نسبي منطقه‌اي- توزيع شود و به منظور تعادل‌بخشي فضايي سرزمين و تقويت مناطق، از اسنادي كه در شوراي ساماندهي تهران براي تمركززدايي و آمايش سرزمين تهيه شده است، استفاده شود. 
ما ايرانيان عادت كرده‌ايم به خاطر تلاطمات سياسي و كوتاه شدن خاطره‌هاي تاريخي خود به آنچه در گذشته و حتي چند سال قبل تهيه شده است، بي‌اعتنا بوده و بسيار مشكوك نگاه کرده و سعي کنیم دوباره و از اول همه‌چيز را خودمان تجربه و ترسيم كنيم. رجوع به سوابق قبلي و درس گرفتن از آن و نگاه خردمندانه به حكمراني كشور جزیي از حكمراني خوب  است.
استاد  دانشگاه  شهيد  بهشتي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون