• ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5860 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور

الجزیره نوشت:

نسخه ترامپ برای پایان جنگ در اوکراین

الجزیره در تحلیلی به قلم مازیار معتمدی به بررسی طرح ترامپ برای خاتمه جنگ در اوکراین پرداخته است. به عقیده معتمدی، این طرح که از سوی جی دی ونس، معاون ترامپ بیان شده است، بیش از آنکه منافع اوکراین و ناتو را در نظر داشته باشد، به نفع روس‌ها است. معتمدی می‌نویسد ترامپ در بحبوحه کارزار انتخاباتی مجدد خود، بارها مدعی شده است که می‌تواند به سرعت به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهد، بدون اینکه برنامه دقیقی را در این خصوص، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، ارائه کند. البته، جی‌دی ونس، معاون ترامپ در پادکستی جزيیاتی را در مورد چشم‌انداز دولت دوم ترامپ و نقش‌آفرینی واشنگتن در مناقشه، ارائه کرده است. ريیس‌جمهور پیشین امریکا بارها به سیاست ایالات‌متحده در قبال اوکراین اشاره و استدلال کرده است که دموکرات‌ها در پی تامین مالی و تسلیح یک جنگ گسترده و بی‌پایان بوده‌اند که به هیچ وجه به نفع ایالات‌متحده نیست. ترامپ مدعی شده است که اگر در انتخابات 2020 پیروز می‌شد، جنگ در اوکراین هرگز آغاز نمی‌شد. او همچنین مدعی است می‌تواند جنگ را «در 24 ساعت» پایان دهد. البته، ترامپ در رابطه با ادعاهای خود او هیچ مدرک و توضيحی ارائه نکرد. 
درحالی که ترامپ تمایلی به ‌‌اشتراک گذاشتن جزيیات برنامه‌های خود برای «توقف اوکراین و روسیه» ندارد، معاون او تلاش کرد این طرح را با تفصیل بیشتری ارائه کند. ونس گفت ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، مذاکرات را با کرملین، اوکراین و ذی‌نفعان اروپایی با چشم‌اندازی برای دستیابی به یک «راه‌حل صلح‌آمیز» آغاز خواهد کرد. آنچه احتمالا به نظر می‌رسد خط مرزی فعلی بین روسیه و اوکراین است که شبیه یک منطقه حائل غیرنظامی خواهد شد. ونس درباره مکان یا وسعت منطقه حائل غیرنظامی صحبت نکرد، اما تاکید داشت که این منطقه به شدت مستحکم خواهد بود تا روس‌ها نتوانند دیگر به آن حمله کنند. در این طرح، اوکراین حاکمیت مستقل خود را حفظ می‌کند، روسیه تضمین بی‌طرفی را از اوکراین دریافت می‌کند و تعهد می‌دهد هرگز به ناتو نمی‌پیوندد. او گفت که این توافق درنهایت چیزی شبیه به این خواهد بود. ونس، یک تفنگدار سابق امریکایی، گفت: اگر واشنگتن به اوکراین کمک کند تا کنترل کریمه را که روسیه پس از حمله در سال 2014 به خاک خود ضمیمه کرد، پس بگيرد، «خطرات زیادی» را متحمل می‌شود. معاون آتی ريیس‌جمهور آینده گفت که او معتقد است ترامپ می‌تواند به سرعت به توافق برسد، زیرا آنها در روسیه از او می‌ترسند و در اروپا نگران او هستند، زیرا می‌دانند که ترامپ واقعا آنچه را که می‌گوید اجرا می‌کند.
ونس درباره مکان یا وسعت منطقه غیرنظامی صحبت نکرد، اما تاکید داشت که این منطقه به شدت مستحکم خواهد بود تا روس‌ها دیگر حمله نکنند. اوکراین حاکمیت مستقل خود را حفظ می‌کند، روسیه تضمین بی‌طرفی را از اوکراین دریافت می‌کند، به ناتو نمی‌پیوندد، به برخی از این موسسات متحد ملحق نمی‌شود. ونس، تفنگدار سابق امریکایی و کارشناس امور نظامی، خاطر نشان کرد، روسیه نباید به اوکراین حمله می‌کرد، اما اوکراینی‌ها نیز مشکلات ساختاری و فساد نظام‌مند زیادی دارند که کشور را به سمت وحشتناکی سوق داده است. او گفت اشتباه است که درگیری در اوکراین را نبردی بین خیر و شر بدانیم. خطوط کلی طرح ارائه شده ازسوی ونس در مقایسه با دیدگاه مورد علاقه اوکراین و ناتو بسیار نزدیک‌تر به چشم‌انداز ارائه شده ازسوی مسکو برای پایان جنگ است. برای اولین‌بار است که ونس از حفظ خطوط مرزی فعلی حمایت می‌کند. این امر به این معناست که اوکراین باید عملا کنترل برخی از سرزمین‌های اشغالی خود را به روسیه واگذار کند. ظرف چند ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مسکو کنترل بخش‌هایی از اوکراین از‌جمله مناطقی در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا را به دست گرفت و با برگزاری همه‌پرسی و نصب مقامات وفادار به کرملین، عملا کنترل این مناطق را در دست دارد. روسیه از سال 2014 کنترل نظامی حدود 20درصد از اوکراین را به دست گرفته و تاکید می‌کند که هر طرح صلحی باید «واقعیت روی زمین» را به رسمیت بشناسد. در بخش دیگری از یادداشت، معتمدی آمده است، جنگ بین روسیه و اوکراین بدون درنظر گرفتن لفاظی‌های انتخاباتی در ایالات‌متحده، هیچ نشانه‌ای از توقف در آینده قابل پیش‌بینی را نشان نمی‌دهد. کرملین همچنین نسبت به ادعاهای ترامپ مبنی بر پایان فوری جنگ ابراز بدبینی کرده است، به طوری که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در ابتدای سپتامبر گفت که این نوع تفکر بیشتر در «قلمرو خیالات» قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون