• ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5860 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور

پس از موج اول حملات پيجري ديروز بي‌سيم‌ها و گوشي‌هاي هوشمند هم در لبنان منفجر شدند

ترور ديجيتالي

رويترز: دستگاه‌هاي ارتباطي كه در مناطق مختلف لبنان منفجر شدند، بي‌سيم‌هاي دستي بودند وزارت بهداشت لبنان: ۹ نفر شهيد و بيش از ۳۰۰ تن مجروح شدند

گروه سياسي| پس از موج نخست حمله اسراييل كه از روز سه‌شنبه با انفجار پيجرهاي ارتباطي ايجاد شده بود، ديروز دومين و سومين موج‌هاي حمله با انفجارهاي غير مترقبه بي‌سيم‌ها و تلفن‌هاي هوشمند شكل گرفت. حملاتي كه بر اساس اعلام وزير بهداشت لبنان 9شهيد و 300مجروح و بر اساس اعلام صدا و سيماي ايران 11شهيد و 430مجروح به جاي گذاشته است. انفجار گوشي‌هاي هوشمند اما كشورهاي منطقه و برخي از كشورهاي جهان را در بهت و حيرت عميقي فرو برد. مردم در شبكه‌هاي اجتماعي با طرح اين نگراني كه اگر اين روند انفجارها گسترس يابد چه بايد كرد؟ به اين موضوع واكنش نشان دادند. ايرانيان هم كه پيگير اخبار مرتبط با اين انفجارها از طريق فضاي مجازي بودند، خواستار شفاف‌سازي چرايي بروز اين رخدادها شدند. 
ديروز اما الميادين گزارش‌ها درباره انفجار در بيروت را تأييد كرد و گفت چند دستگاه ارتباطي ديگر در بيروت و در چند منطقه لبنان منفجر شده است. رويترز به نقل از يك منبع امنيتي نوشت: دستگاه‌هاي ارتباطي كه در مناطق مختلف لبنان منفجر شدند، بي‌سيم‌هاي دستي بودند و با دستگاه‌هاي پيجر كه ديروز منفجر شدند، متفاوت هستند. الميادين گزارش‌ها درباره انفجار در بيروت را تأييد كرد و گفت چند دستگاه ارتباطي ديگر در بيروت و در چند منطقه لبنان منفجر شده است. منابع لبناني مي‌گويند هنوز مشخص نيست كه چه نوع دستگاه ارتباطي در لبنان منفجر شده است. منابع عربي نيز مدعي شدند: همزمان با تشييع جنازه پسر علي عمار، نماينده حزب‌الله در مجلس، صداي انفجارهايي در ضاحيه جنوبي بيروت به گوش رسيد . الجزيره مي‌گويد: انفجار دستگاه‌هاي ارتباط بي‌سيم در مناطقي از لبنان، تعدادي زخمي بر جاي گذاشت. رويترز به نقل از يك منبع امنيتي نوشت: دستگاه‌هاي ارتباطي كه در مناطق مختلف لبنان منفجر شدند، بي‌سيم‌هاي دستي بودند و با دستگاه‌هاي پيجر كه پريروز منفجر شدند، متفاوت هستند. اين منبع افزود: دستگاه‌هاي ارتباطي كه ديروز منفجر شدند، ۵‌ ماه پيش توسط حزب‌الله خريداري شده بودند . يك منبع امنيتي نيز گفت: حزب‌الله دستگاه‌هاي بي‌سيم قابل حمل را ۵ ماه پيش، تقريبا همزمان با خريد پيجرها، خريداري كرده است. آكسيوس به نقل از دو منبع گفت: اسراييل در موج دوم عمليات خود، هزاران دستگاه ارتباط بي‌سيم مورد استفاده اعضاي حزب‌الله در لبنان را منفجر كرد.

 ترورهايي كه همچنان قرباني مي‌گيرد
 الجزيره خبر داد كه دستگاه‌هايي كه منفجر شدند از نوع پيجر نبودند بلكه دستگاه‌هاي بي‌سيم در مناطق مختلف لبنان بودند. خبرگزاري ملي لبنان اعلام كرد: بر اثر انفجار دستگاه‌هاي ارتباطي در شهرك سحمر در شهرستان راشيا و بقاع غربي، ۳ نفر كشته شدند . الجزيره نيز گفت: بيش از ۲۰ نفر در انفجار دستگاه‌ها در مناطقي از لبنان زخمي شدند. وزارت بهداشت لبنان مي‌گويد: در پي انفجارهاي جديد كه دستگاه‌هاي بي‌سيم را هدف قرار داد، يك نفر شهيد و بيش از ۱۰۰ نفر در آمار اوليه زخمي شدند. صفي‌الدين، رييس شوراي اجرايي حزب‌الله در واكنش به اين انفجارها گفت: با مرحله جديدي از تجاوز مواجهيم و مجازات در راه است. به دشمن مي‌گوييم اگر هدف‌تان توقف نبرد پشتيباني است، اين نبرد قوي‌تر خواهد شد.
 سي‌ان‌ان به نقل از يك منبع امنيتي لبناني گفت: دستگاه‌هاي بي‌سيم كمتر از پيجرها استفاده مي‌شوند و بين سازمان‌دهندگان تجمعات توزيع شده‌اند.
 وزارت بهداشت لبنان گفت: شمار شهداي انفجارهاي ديروز به ۹ شهيد و بيش از ۳۰۰ مجروح افزايش يافته است.
 آكسيوس مي‌گويد: انفجارها پس از ارزيابي مبني بر اينكه تحقيقات حزب‌الله درباره انفجارهاي سه‌شنبه، نقش نفوذ امنيتي در دستگاه‌هاي بي‌سيم را آشكار خواهد كرد، رخ داد . راديو ارتش اسراييل اعلام كرد: انفجارهايي كه عصر ديروز در لبنان رخ داد، مربوط به تلفن‌هاي همراه، باتري‌هاي ليتيوم، دستگاه‌هاي تشخيص هويت بيومتريك و ساير دستگاه‌هاي بي‌سيم بود. منابع آكسيوس گفتند: دستگاه‌هاي ارتباطي پيش از تحويل به حزب‌الله توسط اسراييل بمب‌گذاري شده بودند و دستگاه‌هاي بي‌سيم به عنوان بخشي از سيستم ارتباطات اضطراري حزب‌الله به اين گروه تحويل داده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون