• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5851 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور

واكنش پيشكسوت استقلال به اتفاقات اين باشگاه

حسن روشن: بركناري نكونام؟ او بايد بماند و تيم را قهرمان كند

در استقلال فقط علي‌عسگري بازيكن نياورده!

روزبه دلاور

فقط سه هفته از آغاز رقابت‌هاي ليگ ‌برتر سپري شده، اما خبر از اخراج جواد نكونام به گوش مي‌رسد. نكونام كه فصل پيش تيمش را تا لحظه‌هاي آخر بازي‌ها به عنوان مدعي جدي قهرماني حفظ كرد شايد فكرش را هم نمي‌كرد كه در اين فصل خيلي زود با مديران باشگاه به مشكل بخورد و پس از اولين شكست پشتش را خالي كنند! به بهانه وضعيت اين روزهاي استقلال و سرمربي اين تيم با حسن روشن يكي از ستاره‌هاي اسبق اين باشگاه تماس گرفتيم كه ماحصل اين گپ و گفت را در ادامه مي‌خوانيد.

 

وضعيت استقلال از حضور نكونام در اين تيم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

اگر بگوييم پارسال دوم شدند و حتي حق‌شان بيشتر هم بود يك بحث جداگانه‌اي با امسال است. امسال كار او سخت‌تر است، چون پارسال تيم را خودش نبسته بود و مشكلات زيادي با مديرعامل داشت، اما امسال خودش تيم را بسته است و البته باز هم شنيدم با مديرعامل و باشگاه مشكل دارد. اما درباره عملكرد او بايد بگويم يك مربي را در يك فصل با قهرمان كردن تيمش يا عدم كسب قهرماني نمي‌سنجند. هوادار با برد تيمش خوشحال مي‌شود و با شكستش ناراحت، اما هواداري كه نمي‌داند در تيمش چه مي‌گذرد، نمي‌تواند صبر كند. آنها به سرمربي كه گفته تيم را قهرمان مي‌كند، اعتماد كردند و حالا جواد بايد جواب اعتماد اين هواداران را دهد و اگر باشگاه بخواهد او را عوض كند، اشتباه مي‌كند!

يكي از انتقاداتي كه به كادرفني استقلال داشتيد، اين بود كه سرمربي نبايد دستيارانش را از روي رفاقت انتخاب كند. انتقادات ممكن است به ضرر سرمربي تمام‌ شود؟

هميشه سعي مي‌كنم حق را بگويم . خيلي‌ها نقد دارند اما تا تيم مي‌برد حرف‌هاي خود را قورت مي‌دهند! انتقاد و نظر كه مي‌تواند به تيم كمك كند در برد و باخت تيم نبايد تاثير گذاشته باشد. بعضي‌ها مي‌گويند اين ‌هفته كه برديم حرف نزنيم صبر كنيم تا باختيم بعد! نه! اگر انتقاد به نفع تيم است بايد در هر شرايط گفت و اگر سرمربي صلاح دانست گوش دهد و نتيجه‌اش را بگيرد. وليكن هنوز نتوانستم خودم را راضي كنم ‌تا بازي استقلال را ببينم.

امسال چه انتقادي به كادر فني اين تيم داريد؟

خب همان ده دقيقه بازي آخر اين تيم را ديدم، متوجه شدم در دفاع با ضعف زيادي روبه‌رو هستند. با اينكه سيلوا يكي از بهترين مدافعاني است كه من ديدم و پوشش دادن را خيلي خوب بلد است، اما در استارت‌ها كم مي‌آورد و اگر توپ را پشت سر او بيندازند راحت از او عبور مي‌كنند. تيم‌هاي ليگ به خصوص استقلال كه تيم ماست تمرين‌هاي دفاع خطي انجام نمي‌دهند. تيم‌هايي كه اين تمرينات را انجام دهند و تغييرات كمتري داشته باشند، موفق‌تر هستند. بهتر است چشمي ثابت باشد تا دفاع هم ‌مسلط و هماهنگ شود. اينها گفتني نيست و بايد در زمين كار شود. اما مشكلات دفاعي زيادي داريم.

درباره اختلاف بين كادر مديريت و نكونام بر سر جذب يك بازيكن خارجي كه كنار گذاشته شده‌ چه نظري داريد؟

دليلش برمي‌گردد به ‌نداشتن كميته فني كه هر كس زورش مي‌رسد بازيكن مي‌آورد. به نظر من فقط آقاي علي‌عسگري كه رييس هلدينگ‌ است بازيكن به اين تيم نياورده! بازيكن را چه مربي و چه هوادار يا مدير معرفي كرده بايد‌ اول در كميته پزشكي شركت كند بعد به كميته فني معرفي شود و بعد نظر سرمربي را بخواهند اگر قبول شد به كميته مالي برود و بعد كميته حقوقي و وكلا قرارداد را تنظيم كنند و زير برگه‌ها پاراف شود و بعد در هيات‌مديره تصويب شود و مديرعامل امضا كند. اين روال جذب يك بازيكن در تمام دنياست. نظر سرمربي صد درصد بايد باشد و بعد بايد به اين‌كميته‌ها برود. نكونام هم ‌دوست ما يا هر چه هست روال كار اين است. مثل سربازي كه مي‌خواهد كارت پايان خدمتش را بگيرد چند جا بايد امضا بگيرد! هيات‌مديره هم چون كميته‌هاي فني‌اش را خودش انتخاب كرده قبول مي‌كند و‌ مديرعامل هم ‌امضا كند. ديگر هيچ كسي نمي‌تواند حرفي بزند. مالي بگويد من گفتم آنقدر، حقوقي بگويد فلان‌ است آخرش هم‌ اگر دعوا شود يك وكيل از كميته ‌حقوقي دنبال كارهايش.

گويا همين موضوع هم باعث اختلاف بين شهرياري و نكونام شده است.

چون كميته فني ندارند. ما پارسال هم همين كار را با نكونام و خطير كرديم. اين مي‌خنديد، مي‌گفت مديرعامل هستم، گفتم اين بازيكن را بگيريم‌ آقا جواد مي‌گفت نه، من نمي‌خواهم! بعد جواد مي‌گفت من اين بازيكن خارجي را مي‌خواهم و خطير مي‌گفت نه من امضا نمي‌كنم! جباري و بهتاش هم بودند. فهميديم‌ چون كميته فني ندارند. اگر نكونام يا مدير هر كسي را به كميته فني معرفي كنند و دليل بياورند، اما كميته فني نپذيرد نبايد بياورند، چون كميته فني هم اگر پس فردا بازيكن بد بازي كند بايد‌ تاوان دهد. كميته‌ فني يك جاي مهم است به لحاظ آبرويي. براي همين مي‌آيند در آنجا درست فكر‌ مي‌كنند و درست انتخاب مي‌كنند.

در اين مقطع موافق تغيير و تحولات در كادر فني هستيد يا مخالف؟

كادرفني يا شخص؟

منظور سرمربي است.

موافق نيستم. شنيدم او در جايي گفته تيم را قهرمان مي‌كنم بايد امسال اجازه دهند كارش را انجام دهد اگر قهرمان نشد بعد او را عوض كنند.

اما صحبت از جذب يك مربي بلغاري است.

اصلا، او هم بيايد مي‌گويد من تيم را نبستم و نمي‌توانم‌ كاري كنم. اگر نكونام را الان تغيير بدهند به نفع نكونام مي‌شود. نكونام گفته تيم را قهرمان مي‌كنم بايد او را حفظ كنند، اگر نشد بعد بريزند روي سرش و هر كاري كه دوست دارند انجام ‌دهند! از هوادار هم خواهش مي‌كنم صبر كند.

تعدادي از هواداران ‌استقلال هم ‌تجمع كردند و عليه شهرياري شعار دادند.

اين دو تا باشگاه همين است. اگر خوب كار نكني بايد بگذاري بروي! هر كسي وجودش را ندارد نبايد بيايد. بايد كار كند و زحمت بكشد هوادار مي‌فهمد.

در صورت جدايي نكونام موافق مربي ايراني هستيد يا خارجي؟

اصلا موافق جدايي او نيستم . الان وقت آوردن مربي خارجي نيست، چون تمام مربيان ‌خوب خارجي سر كار هستند. در اين ده سال لطفا مطالعه كنيد، ببينيد براي باشگاه و ملي ما كدام مربي سر كار بوده و آمده؟ تمام اينها بيكار بودند و دلال‌ها آنها را آوردند‌. بروند بلغاري بياورند اگر او‌ خوب است چرا الان سر كار نيست؟ اعتقادم اين است اين دو تيم بايد مثل قبل از انقلاب دو مربي بزرگ خارجي بياورند.

درباره بازگشت احتمالي ساپينتو صحبتي داريد؟

آشغال‌ترين مربي كه آمده همين ساپينتو بود! يك مربي كه بگويد مردم ايران در جنگل هستند و بعد از اين حرف‌ها ۴، ۵ تا بازي اخراج شود و برود آن بالا بنشيند و جريمه نشود.

صحبت پاياني؟

من مي‌گويم در اين كار هيچ كدام‌شان عجله نكنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون