• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5850 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور

«اعتماد» در گفت‌وگو با نماينده رشت ريشه‌هاي بروز بحران بنزين، ترافيك و كمبود كالا در شهرهاي شمالي را بررسي مي‌كند

مسافران گرفتار كمبود بنزين، ترافيك و اقلام اساسي

جبار كوچكي‌نژاد: در گيلان 2روز بنزين وجود نداشت و جايگاه‌داران اساسا تعطيل بودند

گروه سياسي|  هر چند بحران ترافيك در هر پيك گردشگري در شهرهاي شمالي و ساير مقاصد گردشگري كشورمان وجود دارد، اما امسال در هفته‌هاي پاياني تعطيلات تابستاني، بحران‌هاي ديگري مانند بحران كمبود بنزين و كمبود اقلام اساسي هم به معضل ترافيك افزوده شدند تا گردشگران عملا نتوانند بهره لازم را از سفر تابستاني خود داشته باشند. انتشار تصاوير صف‌هاي طويل در مقابل جايگاه‌هاي سوخت، همچنين تصاوير ترافيك و تلاش مردم براي خريد اقلامي چون روغن، نان، مرغ و...بازخوردهاي بسياري در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كرد. مسوولان اجرايي در بخش‌هايي چون شركت پخش و پالايش و ساير حوزه‌هاي مرتبط در واكنش به چرايي بروز اين بحران اعلام كردند، به دليل ترافيك فزاينده در مسير مقاصد گردشگري و شهرهاي شمالي، روند تامين بنزين مورد نياز شهرها با تاخير مواجه شد. جبار كوچكي‌نژاد، نماينده مردم رشت اما در گفت‌وگو با «اعتماد» به اين نكته اشاره مي‌كند كه متوليان امر ‌بايد از قبل پيش‌بيني چنين تراكمي را مي‌كردند و از راه‌هاي جايگزين استفاده مي‌كردند يا در ساعاتي روند نقل و انتقال سوخت را انجام مي‌دادند كه ترافيك كمتري در جاده‌ها وجود داشت. به اعتقاد اين نماينده بخشي از بروز بحران اخير ناشي از تحولاتي است كه در ساختارهاي اجرايي به قوع پيوسته است. او از دولت مي‌خواهد هر چه سريع‌تر روند تغييرات مديريتي وزارتخانه‌ها را پايان دهد تا ركود حاكم بر ساختار اجرايي جاي خود را به پويايي و تحرك بدهد.
نماينده مردم رشت با اشاره به بروز مشكلات اخير در استان گيلان و ساير مناطق شمالي و گردشگرپذير كشور مي‌گويد: «با توجه به اينكه در هفته‌اي كه پشت سر گذاشته شد از يك طرف، چند روز تعطيلي وجود داشت و از سوي ديگر به روزهاي پاياني تعطيلات تابستاني و آغاز مدارس نزديك مي‌شديم، قابل پيش‌بيني بود كه دامنه وسيعي از گردشگران تابستاني راهي شهرهاي شمالي و ساير مناطق كشور شوند. همواره در زمان پيك سفرهاي تابستاني، يكي از مشكلات جدي بحث ترافيك، موضوع تامين سوخت و مساله تامين اقلام اساسي مورد نياز مردم است. در بحث ترافيك و مشكلات جاده‌اي هر اندازه توسعه راه‌ها صورت مي‌گيرد به همان نسبت شاهد افزايش توزيع خودرو در كشور هستيم. بنابراين لازم است دولت به استان‌هاي شمالي كشور كه مقصد گردشگران داخلي و خارجي محسوب مي‌شود توجه ويژه‌اي داشته باشد.»
كوچكي‌نژاد با اشاره به دامنه وسيعي از گردشگران عراقي‌كه راهي استان گيلان مي‌شوند، گفت: «غير از گردشگران داخلي، بسياري از گردشگران از عراق و ساير كشورهاي حاشيه خليج‌فارس راهي استان گيلان مي‌شوند. هر روز چندين و چند پرواز از عراق به گيلان و بالعكس انجام مي‌شود. امسال جدا از بحث ترافيك راه‌ها، مشكل كمبود بنزين هم مصائب بسياري را براي شهروندان ايراني ايجاد كرد. نبايد فراموش كرد بسياري از خانواده‌ها با خودروهاي شخصي راهي شهرهاي شمالي مي‌شوند، به راحتي مي‌شد اين حجم از مسافران را پيش‌بيني كرد و براي آن تداركات لازم را ديد.»
او ادامه داد: «بهانه مسوولان اين بود كه ترافيك تهران به سمت شمال كشور شديد بود و اين ترافيك در انتقال تانكر‌ها و كاميون‌هاي سوخت مشكل ايجاد كرد. اين در حالي است كه به راحتي مي‌شد، تدابير ديگري انديشيده شود، جاده‌هاي قديمي جايگزيني وجود دارند كه مي‌شد اين جاده‌ها را براي كاميون‌هاي حامل بنزين در نظر گرفت. همچنين مي‌شد از ساعت 12 شب به بعد كه ترافيك كاهش بسياري پيدا مي‌كرد اين كاميون‌ها را به سمت اين مناطق گسيل كرد. حتي اگر با كمبود كاميون مواجه بودند، مي‌شد از ساير استان‌ها براي اين منظور كمك گرفت. وقتي مصرف بنزين در استان گيلان از 4ميليون ليتر به 7 الي  8ميليون ليتر رسيد، بدون ترديد مصرف سوخت در تهران كاهش پيدا كرده است. به راحتي مي‌شد با جابه‌جايي توزيع سوخت اين نقيصه را جبران كرد. بايد از مسوولان شركت پالايش و پخش پيگيري شود كه چرا اين كمبودها شكل گرفته است.» كوچكي‌نژاد در خصوص استدلال متوليان اين بخش در اين خصوص كه ترافيك بالا دليل اصلي اين كمبود است، گفت: «اين نوع استدلال‌ها به هيچ‌وجه قانع‌كننده نيستند. در گيلان 2روز بنزين وجود نداشت و جايگاهداران اساسا تعطيل بودند. شركت پالايش و پخش مي‌توانستند از ظرفيت ساير استان‌ها در اين پيك گردشگري استفاده كنند. در هر سال در هفته‌هاي پاياني سال، اين حجم ترافيك و كمبود مشاهده مي‌شود و لازم بود اين موارد پيش‌بيني شود.»
نماينده مردم رشت در پاسخ به پرسش «اعتماد» كه آيا تغيير و تحولاتي كه اخيرا در ساختارهاي اجرايي و وزارتخانه‌ها به وقع پيوسته در بروز اين بحران اثرگذار بوده است؟ گفت: «معتقدم اين مسائل در بروز بحران اخير اثرگذار بوده است. دولت چهاردهم تازه مستقر شده است و هنوز هماهنگي حداكثري در بخش‌هاي مختلف ممكن است وجود نداشته باشد. پيشنهاد مي‌كنم دولت هر چه سريع تر تغييرات لازم را صورت دهد تا تكليف مديران مشخص شود. از زمان سقوط بالگرد شهيد رييسي تا به امروز، ركودي در سيستم اجرايي كشور مشاهده مي‌شود. لازم است هيات وزيران هوشمندانه‌تر با موضوعات برخورد كند. تغييراتي در شركت پالايش و پخش صورت گرفته كه اين تغييرات باعث بروز بحران اخير شده است. مديران جديد تا به مسائل مسلط شده و پيش‌بيني‌هاي لازم را صورت دهند، به زمان نياز دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون