چراغ جشنواره موسيقي نواحي كرمان روشن شد
سكوت در سوگ بانوي لالاييها
چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران در حالي شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ماه در باغ موزه وزيري كرمان آغاز شد كه درگذشت پروين بهمني فضاي روز اول را تحت تاثير قرار داده بود. خبرگزاري مهر گزارش داده، چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران در حالي آغاز به كار كرد كه دقايقي قبل از آيين افتتاحيه پروين بهمني (بانوي لالايي ايران) از دنيا رفت و حال و هواي جشنواره را تحت تاثير قرار داد. محمدرضا عليزاده مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان ضمن خوشامدگويي به شركتكنندگان، پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران را قرائت كرد. محمدعلي مراتي دبير چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي كرمان نيز در سخناني گفت: متاسفانه دقايقي پيش بانوي لالايي ايران (پروين بهمني) را از دست داديم. ما افتخار داشتيم در جشنواره چهاردهم از دامون ششبلوكي (پژوهشگر موسيقي قشقايي) فرزند زندهياد پروين بهمني در هيات انتخاب جشنواره و در زمينه انتخاب آثار استفاده كنيم پس مطمئن هستم كه روح پروين ناظر اجراي ماست. وي با اشاره به موضوع جشنواره «وحدت در كثرت موسيقايي اقوام ايران» ادامه داد: جشنواره امسال با اجراي كرنا و نقاره قشقايي و با هنرنمايي استاد كريمنژاد آغاز ميشود كه اين عزيزان با احترام به روح پروين بهمني اجرايشان را با سوگ آغاز ميكنند. دبير جشنواره بعد از صحبتهاي خود بود كه از حاضران در مراسم خواست تا به پاس احترام براي درگذشت پروين بهمني يك دقيقه سكوت كنند. پس از اين اجرا نوبت به تركمنها به سرپرستي ابراهيم جرجاني رسيد و احمد صدري پژوهشگر موسيقي نواحي درباره اين اجرا توضيح داد: منطقه تركمنصحرا پشت به دريا و رو به صحراست. دشت در موسيقي تركمنها تاثيرگذار است و ديگري اسب است كه در موسيقي منطقه عيان و بارز است. از طرفي مضرابهايشان درست مثل زبانشان ميماند كه گويشي پرتابي است و رابطه نزديكي بين زبان و موسيقيشان وجود دارد. در منطقه تركمنصحرا نوازندگان برجسته دوتار را داريم كه امشب بهترين آنها روي صحنه ميروند. سپس نوبت تيمور مهرابي و هوشنگ اميران بود كه اجرايشان را روي صحنه ببرند. صدري پيش از اين اجرا درباره آواز هوره توضيحات فني ارايه داد و درباره تشابه آن با موسيقي رديف دستگاهي سخن گفت. پس از آن نوبت به موسيقي جنوب كشور رسيد و فواد توحيدي (پژوهشگر موسيقي نواحي) درباره اجرا توضيح داد: كرمان رنگينكماني از موسيقي است و بيش از ۳۵ نوع ساز و بيش از ۳۰ رقص دارد. موسيقي كرمان بسيار متنوع است. نوازندگان گروه از منطقه قلعهگنج هستند اما امشب موسيقي حال و هواي موسيقي بلوچ دارد. در اين بخش گروه شهرام ميرزايي اجرايشان را روي صحنه بردند. پس از آن نوبت به لاغرجت نوازنده دونلي رسيد و توحيدي درباره آنها توضيح داد: يكي از ژانرهايي كه امشب داريم، موسيقي درماني است كه لاغرجت اين موسيقي را با ساز دونلي اجرا ميكند. در بخش ديگري از اين مراسم مراتي (دبير جشنواره) از محمد شكارچي براي اجرا دعوت كرد و گفت: آقاي شكارچي از معدود نوازندگان كمانچه لري است كه اصالت در كارهايش موج ميزند. مراتي در بخش ديگري از سخنانش گفت: ما در اين رويداد سعي كرديم براساس موضوع جشنواره، رنگينكماني از موسيقي اقوام ايران داشته باشيم. از سوي ديگر محورهاي ما در جشنواره سنت به عنوان هويت موسيقي اقوام، اصالت (به عنوان متر و معيار براي آسيب نديدن اين موسيقي) و آفرينشهاي درون قومي و بين قومي است. سپس احمد صدري از استاد غلامحسين وفايي دعوت كرد كه با گروهش روي صحنه بيايند واين گروه نيز قطعهاي در رساي پيامبر اكرم (ص) اجرا كردند. در ادامه، محمدعلي مراتي روي صحنه آمد و درباره جايگاه بانوان در جشنواره موسيقي نواحي ايران سخن گفت و افزود: اين جايگاه قطعا ميتوانست بالاتر باشد اما از ظرفيتهاي موجود در اين جشنواره استفاده كرديم. سپس مراتي از زهره ولينژاد فرزند سليمان ولينژاد دعوت كرد كه براي دوتارنوازي روي صحنه بيايد. در نهايت نخستين شب جشنواره با گروه صالح احمدپور از جزيره كيش به پايان رسيد. از نكات جالب توجه برنامههاي روز اول جشنواره حضور دامون شش بلوكي فرزند مرحوم پروين بهمني بود. وي يكي از اعضاي هيات انتخاب چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران بود كه با وجود اطلاع از وضعيت نامناسب مادرش به لحاظ جسمي در اين رويداد حضور پيدا كرده بود. وي پس از مطلع شدن از خبر فوت مادرش برنامه را ترك كرده و به سمت تهران حركت كرد. اين در حالي است كه وي از هنرمندان شركتكننده در برنامههاي روزاول خواست تا به احترام مخاطبان تغييري در رپرتوار اجرايي خود ندهند. در حاشيه برگزاري رويدادهاي جشنواره موسيقي نواحي ايران نيز نمايشگاه عكس منتخبي از هنرمندان و پيشكسوتان موسيقي نواحي دربخشي از باغ موزه وزيري كرمان در نظرگرفته شده بود.