حذف رشته تئاتر هنرستان سوره (دختران) واكنشبرانگيز شد
«بنبست خوشبختي» يادمان يك شروع تلخ
ماجراي حذف رشته «تئاتر» از هنرستان دخترانه سوره براي سال 1400 در دو روز اخير واكنشهاي متعددي به دنبال داشت. گروهي از هنرجويان پسر كه سالها قبل در رشته بازيگري هنرستان سوره تحصيل كردهاند، يادآور شدند كه اين رشته هم به بهانه «بازنگري» تعطيل شد و ديگر هيچگاه رنگ بازگشت به خود نديد. از جمله اين چهرهها ميتوان به هوتن شكيبا، بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما اشاره كرد كه در فضاي مجازي نسبت به اتفاق رخ داده واكنش نشان داد. «دقيقا به خاطر دارم به بازيگري دانشگاه سوره هم از سال 81 تنفس دادند و تا الان اين گرايش در حال تنفس است!! و الان هم كه... خيلي گرايشها و رشتههاي هنري در حال تنفسند. چه كار كنيم؟ ناراحتيم بريم؟!»رحمت اميني، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و از نمايشنامهنويسان و كارگردانان تئاتر نيز با انتشار نامهاي سرگشاده، خطاب به محمدمهدي دادمان، رياست حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي از او درخواست كرده كه طبق آنچه او نوشته اگر «رسما يا غيررسما» دستور يا ابلاغي مبني بر حذف رشته تئاتر در هنرستان سوره صادر كرده آن را لغو كند. «اگر در سازوكارهاي مديريت و آموزش هنرستان دخترانه سوره و در رشته نمايش، مسائل و مشكلاتي وجود دارد كه نتوانسته وضعيت مطلوب مورد نظر شما را حاصل كند و به تعبير مجموعه تحت نظرتان، خروجي اين رشته، آن چيزي نيست كه حوزه هنري ميخواهد، راهش پاك كردن صورت مساله نيست كه معمولا آسانترين روش مديريت است، بلكه تلاش براي حل مساله است كه در اينجا با تقويت يا تغيير كادر مديريت آموزش و تمركز بر رفع مسائل و مشكلات قطعا قابل تحقق است.» رسانهها نيز در قبال ماجراي پيشآمده سكوت نكردند. از جمله خبرگزاري دانشجويان ايران در گزارشي به مرور بعضي اظهارنظرها پرداخته و مينويسد. در دو روز گذشته واكنشهاي زيادي به حذف رشته هنرهاي نمايشي براي وروديهاي جديد هنرستان سوره نشان داده شده و اگرچه دايمي بودن اين اتفاق تكذيب و فقط منوط به يكسال شده است، اما تصميمگيريهايي از اين دست، موقتي بودن اين اتفاق را براي خيليها غيرقابل باور كرده و آنچه در هنرستان سوره رخ داده را آغاز يك اتفاق ناخوشايند تئاتري در تاريخ كشور ميدانند.در چند سال گذشته بارها و بارها كيفيت آموزشي رشته هنرهاي نمايشي در دانشگاهها، پذيرش بيرويه دانشجو در رشتههاي مرتبط مورد انتقاد و گلايه دانشجويان، اساتيد و كارشناسان هنرهاي نمايشي قرار داشته است، از سوي ديگر حذف برخي شاخههاي هنرهاي نمايشي مثل تعزيه و هنرهاي آييني و سنتي در دانشگاهها نيز مورد انتقاد بوده و خيلي از هنرمندان اين رشته بر لزوم تعريف واحدهاي تخصصي اين هنرها در دانشگاه تاكيد داشتند. اما عجيب است كه انگار براي رفع اين دغدغهها به جاي اصلاح و بازتعريف آنچه موجود است، به حدف از پايه اقدام ميشود. همين چند روز قبل بود كه محسن هاشمي، هنرمند پيشكسوت تعزيه به ايسنا گفته بود: بسياري از اهالي فرهنگ و هنر از هنرهاي سنتي و آييني غافل شدهاند بهطوري كه دانشجويان رشته تئاتر و موسيقي از تعزيه اطلاعات اندكي دارند و اين بسيار ناراحتكننده است. او با انتقاد از حذف درس تعزيه در دانشگاه گفته بود در شرايطي كه تعزيه از دروس دانشگاه حذف شده بايد چه كنيم؟ بايد اين تظلمخواهي را به كجا ببريم؟ آيا از تعزيه غنيتر و فاخرتر در هنرهاي نمايشي وجود دارد؟ نكتهاي كه هاشمي مطرح كرده در خصوص رشتههاي ديگر هنرهاي نمايشي مثل نمايشهاي ايراني نيز مطرح است. شهريور دو سال قبل بهمن نامورمطلق، مدير و مسوول راهاندازي دانشگاه فرشچيان از داير شدن رشته هنرهاي نمايشي سنتي در اين دانشگاه خبر داده بود. اين تصميم در پي انتقادها از حذف تعدادي از واحدهاي درسي مربوط به نمايش ايراني در دانشگاهها رخ داد، اما حال به دليل كرونا يا مسائل ديگر، هنوز اين اتفاق عملي نشده است.بنابراين از آنجا كه چنين سابقهاي وجود دارد، بسياري از هنرمندان، هنرجويان قديمي و فعلي هنرستان سوره موقتي بودن حذف رشته هنرهاي نمايشي را آن هم به دليل بازنگري و افزايش كيفيت دروس، باوركردني نميدانند. بسياري از فارغالتحصيلان، هنرجوها و مدرسان اين هنرستان اشاره دارند كه اين «خانه» براي دخترها بسته شده و مدعي هستند اين اتفاق به خاطر تصميمگيري كساني است كه نميخواهند دخترها در رشته سينما و تئاتر تحصيل كنند، چراكه گويا اين حذف فقط براي دخترها انجام شده است. آنها با انتشار عكس و فيلم از خاطرات خوشي ياد كردند كه در اين هنرستان هنگام تحصيل در رشته هنرهاي نمايشي داشتند و حالا نگران اين هستند كه تصميم توقف ثبتنام ورودي جديد براي رشته هنرهاي نمايشي، آغازي براي حذف تحصيل در اين رشته در تاريخ تئاتر كشور به ويژه براي دخترها باشد.يكي از هنرمنداني كه از حذف رشته از هنرستان سوره انتقاد داشته، علياصغر دشتي، مدرس و كارگردان تئاتر است كه در يادداشتي در صفحه شخصي خود نوشته است: «حوزه هنري سالها پيش گرايش بازيگري را به دلايل واهي از دانشگاه سوره حذف كرد. سالهاي سال بچههاي كارگرداني در دانشگاه با سختي نبود بازيگر مواجه بودند. زمان گذشت تا دانشگاههاي ديگر رشتهاي شدند و بازيگري - كارگرداني در هم ادغام و به يك رشته تبديل شدند. مدتي دانشگاه سوره به همان روال قبل پيش رفت تا زماني كه گويا گفتند بايد رشته بازيگري - كارگرداني داشته باشيد. حوزه هنري هم چون نميخواست بازيگري داشته باشد، زد آن يكي چشم را هم كور كرد و كارگرداني را هم حذف كرد و الان چندين و چند ترم است كه دانشگاه سوره ورودي كارگرداني ندارد.
او كه در يادداشت خود «هنرستاني بودن» را يك «زيست تحصيلي غريب» و برخوردار بودن از يك جور «مليت» و «هويت» داشتن تعبير كرده، نوشته است: من يك «هنرستاني«هستم و ضمن محكوم كردن اين تصميم غيرعقلاني (كه البته اميدوار به تجديدنظر در آن هستم) از همين جا اعلام ميكنم به تمام دختراني كه به خاطر اين تصميم شانس و روياي رفتن به هنرستان نمايش را از دست ميدهند - در همراهي با ديگر همكارانم - من نيز به شكل رايگان و در حد توان و تخصصم تئاتر تدريس خواهم كرد.حال بعد از اين واكنشها و ابراز نگرانيها بايد ديد از سوي مسوولان مربوط و نيز وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به هر حال براي ارتقا و تعالي هنرهاي مختلف از جمله تئاتر وظايفي بر عهده دارند، چه سرانجامي پيشبيني شده است.