• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

خبر

ثبت و استعلام چك‌هاي صيادي با خودپرداز و پيامك
امكانات جديد مرتبط با ثبت و استعلام چك‌هاي صيادي با وجود پيچيدگي‌هاي فني و مشكلات ناشي از همه‌گيري كرونا براي شبكه بانكي كشور، نهايتا تا پايان شهريور در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت. بانك مركزي در راستاي پياده‌سازي قانون جديد چك، روش‌هاي متنوعي را براي ثبت، تأييد و استعلام چك‌هاي صادرشده تدارك ديده است كه در دو دسته روش‌هاي حضوري و غيرحضوري تعريف شده‌اند؛ روش‌هاي كاملا غيرحضوري كه همزمان با شروع توزيع چك‌هاي صيادي جديد عملياتي شده‌اند شامل ارايه خدمات ثبت، تأييد و استعلام چك به وسيله برنامك‌هاي تلفن همراه اعم از برنامك‌هاي پرداختي، همراه بانك‌ها و فضاي اينترنت بانك‌ها است. كاربران مي‌توانند مراحل مورد نياز را از اين سه روش بدون مراجعه حضوري به شعب بانك يا خودپردازها انجام دهند.


تأمين سوخت زمستاني مردم  و نيروگاه‌ها كليد خورد
جواد اوجي وزير نفت، ۴ شهريور طي نشستي با مديران ارشد و كاركنان صنعت نفت در سالن شهيد بهشتي وزارت نفت، اظهار كرد: تأمين سوخت زمستاني و نيروگاه‌ها از جمله دغدغه‌هاي اصلي وزارت نفت است كه از روز شنبه نشست‌هايي براي برون‌رفت از اين مشكل برگزار مي‌شود. وي ادامه داد: قرار است در آينده نشست‌هايي نيز با حضور علي‌اكبر محرابيان، وزير نيرو برگزار و مساله تأمين سوخت نيروگاه‌ها به‌صورت منظم و حساب شده حل و فصل شود.


افزايش نگراني در توليد مرغ با رشد نجومي قيمت جوجه يكروزه
محمدعلي كمالي سروستاني، مشاورعالي هيات‌مديره اتحاديه سراسري مرغ گوشتي كشور از افزايش قيمت هر قطعه جوجه يكروزه به ۱۰ هزار تومان خبر داد و گفت: اين قيمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان بيش از نرخ مصوب ستاد تنظيم بازار است.  وي با انتقاد از بي‌توجهي دستگاه‌هاي نظارتي بر بازار جوجه يكروزه، اظهار كرد: جوجه يكروزه يكي از مهم‌ترين نهاده‌هاي توليد گوشت مرغ است و تغيير در قيمت يا نوسان در بازار آن مي‌تواند عرضه و‌ تامين اين كالا را دچار مشكل جدي كند. وي ادامه داد: گران‌فروشي جوجه يكروزه همراه با مشكلات تامين نهاده‌هاي خوراك فشار مضاعف را بر مرغداران وارد آورده و بسياري به فكر ترك توليد افتاده‌اند.


توليد روغن نباتي  صدرنشين افزايش توليد
جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد كه از ۲۴ كالاي منتخب صنعتي، توليد ۱۱ كالا كاهش يافته و توليد روغن نباتي كه در سال گذشته همواره كاهشي بود، نزديك به ۴۶ درصد افزايش يافته است. بر اساس اين آمار در چهار ماهه نخست امسال توليد چهار كالا بيش از ۲۰ (تا ۷۱.۲ درصد)، يك كالا بين ۱۰ تا ۲۰ درصد، هشت كالا كمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته و توليد ۱۱ كالا نيز كاهش يافته است. در اين ميان بيشترين افزايش توليد، مربوط به روغن ساخته شده نباتي است كه با ۴۵.۸ درصد رشد، توليد آن در چهار ماهه نخست امسال به ۶۹۲ هزار و ۶۰۰ تن رسيده است.  توليد روغن در بيشتر ماه‌هاي سال قبل بيشترين كاهش را نسبت به ساير كالاها داشت. بر اساس نامه دبير ستاد تنظيم بازار، كارخانجات توليدي در سال جاري بايد نسبت به توليد ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن كه ۱۲۰ هزار تن در بخش‌هاي خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام كنند كه براي چهار ماه بايد معادل ۷۲۰ هزار تن باشد.


مسير تردد زميني  به ارمنستان بسته شد

آن طور كه روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرك ايران اعلام كرده است؛ بر اساس اخبار واصله از برخي رانندگان سواري ورودي از سمت ارمنستان، جاده گوريس-  قاپان به سمت ارمنستان توسط نيروهاي كشور آذربايجان مسدود شد. اعلام وي حاكي از آن است كه گفته شده، مذاكره مسوولان ايروان با باكو در اين خصوص صبح فردا جمعه انجام مي‌شود.وي تاكيد كرد كه مسافران و كاميون‌هاي حامل كالا قبل از عزيمت به مرز «نوردوز» در استان آذربايجان شرقي از باز بودن مسير در ارمنستان اطمينان حاصل كنند.


سهم واردات  كالاي همراه مسافر كم شد
آنچه در رابطه با سقف مجاز كالاي قابل ورود همراه مسافر در مناطق آزاد به عنوان سهم اين مناطق براي سال جاري تعيين شده بيانگر كاهش ۱۰ درصدي و تقليل آن به ۴۰۵ ميليون دلار است. از ابتداي سال ۱۳۹۷ و با شدت گرفتن تحريم‌ها و لزوم حمايت از توليد و كنترل وضعيت ارزي، هيات‌وزيران كارگروهي با حضور نمايندگان تام‌الاختيار بانك مركزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرك، جهاد كشاورزي با مسووليت شوراي عالي مناطق آزاد تشكيل و در ابتداي هر سال فهرست و سهميه ارزي كالاي همراه مسافر را تعيين و جهت اجرا به شوراي عالي مناطق آزاد ابلاغ كند. براساس تصميمات اتخاذ شده ضمن ويرايش فهرست كالاي مجاز همراه مسافر، سقف واردات اين كالا به مناطق آزاد در سال جاري نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد كاهش يافته است؛ به‌طوري كه مقرر شده ۹۵۰ قلم كالا تحت رويه كالاي همراه مسافر با مجموع سقف ۴۰۵ ميليون دلار قابل ورود به مناطق آزاد باشد. اين در حالي است كه در سال گذشته سهميه واردات كالاي همراه مسافر به مناطق آزاد ۴۵۰ ميليون دلار بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون