• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

خبر

وزير خارجه عراق:
خواستار خروج 5 هزار نظامي امريكايي شديم 

«فواد حسين»، وزير خارجه عراق در گفت‌وگو با يك برنامه شبكه روسيااليوم درباره موضوع اجلاس بغداد اظهارنظر كرد. وزير امور خارجه عراق درباره دعوت نشدن سوريه به اجلاس تاكيد كرد: برادران سوري موضع ما را براي دعوت نكردن دمشق به اين نشست براي رفع اختلاف‌نظرها درك مي‌كنند. او افزود: هدف از اجلاس بغداد كاهش تنش در منطقه و كاهش تنش در داخل عراق است. حسين تصريح كرد: دولت عراق انتظار دارد كه سران كشورها، نخست‌وزيران و وزراي خارجه شنبه آينده در اجلاس بغداد شركت كنند. او گفت: هدف از نشست بغداد كاهش تنش در منطقه است و ما در دستيابي به ديدارهاي دوجانبه بين هيات‌هاي سعودي و ايراني نقش داشتيم. وزير خارجه عراق افزود: واشنگتن نظير ديگر كشورهاي گروه بيست در سطح سفير در اين نشست حضور خواهد داشت. وز ير خارجه عراق مقايسه ميان وضعيت نظاميان امريكايي در عراق با افغانستان را هم اشتباه خواند و گفت: نيروهاي امريكايي در عراق خيلي كمتر از تعداد اين نيروها افغانستان هستند و اصلا دولت عراق هم قابل مقايسه با دولت افغانستان نيست و حتي نظاميان عراقي هم قابل مقايسه با نظاميان افغانستاني نيستند و گروهي نظير طالبان هم در عراق نيست. او ادامه داد: عراق از تجربه مهمي در مبارزه با گروهك تروريستي و فروپاشيده داعش برخوردار است و كاهش تنش در منطقه منجر به كاهش تنش در عراق مي‌شود. حسين درباره وضعيت نظاميان امريكايي در عراق نيز گفت كه تعداد اين نيروهاي قبل از گفت‌وگوهاي راهبردي بغداد -واشنگتن پنج هزار نيرو بوده و عراق خواهان پايان حضور آنها در اين كشور تا پايان سال جاري ميلادي شده است.


راه‌اندازي دومين رآكتور نيروگاه هسته‌اي امارات
امارات از راه‌اندازي دومين رآكتور نيروگاه هسته‌اي اين كشور خبر داد. دولت امارات روز جمعه اعلام كرد كه دومين رآكتور نيروگاه هسته‌اي اين كشور (براكه) را راه‌اندازي كرده است. حمدان بن زايد، نماينده حاكم امارات در منطقه غربي با انتشار پيامي در صفحه اختصاصي خود در توييتر نوشت: دستاوردهاي امارات متحده عربي در پنجاهمين سال با راه‌اندازي دومين نيروگاه هسته‌اي براكه ادامه مي‌يابد. او افزود: يك دستاورد جديد به بخش انرژي اضافه شد و موفقيتي كه توانايي امارات در توسعه پروژه‌هاي استراتژيك غول پيكر را تاييد مي‌كند. حمدان بن زايد در ادامه همچنين تاكيد كرد: اين دستاورد نشان‌دهنده علاقه و تعهد ما به پايداري و رشد اقتصادي است. موسسه انرژي هسته‌اي امارات ۱۹ اسفند گذشته مجوز راه‌اندازي دومين رآكتور نيروگاه هسته‌اي صلح‌آميز «براكه» در منطقه الظفره براي شركت «نواه» را صادر كرده بود. طبق اين مجوز، شركت انرژي نواه مجاز به بهره‌برداري از رآكتور دوم نيروگاه هسته‌اي براكه طي ۶۰ سال آينده شده است. موسسه انرژي هسته‌اي امارات ۱۱ مرداد سال گذشته اعلام كرده بود كه اين كشور موفق به كسب يك دستاورد تاريخي و تكميل مراحل راه‌اندازي نخستين رآكتور نيروگاه هسته‌اي غيرنظامي خود شده است.


درخواست گوترش براي تشكيل فوري دولت لبنان
دبيركل سازمان ملل خواستار تشكيل فوري يك دولت موثر و فعال در لبنان شد. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در سخناني نسبت به اوضاع اقتصادي و اجتماعي وخيم لبنان ابراز نگراني كرد. او از سياستمداران لبناني خواست كه هرچه سريع‌تر يك دولت وحدت ملي موثر و فعال را تشكيل دهند. گوترش در ادامه گفت كه لبنان براي تحقق عدالت و كاهش درد و رنج ملت خود و همچنين برآورده كردن خواسته‌هاي آنها نياز مبرمي به تشكيل دولت دارد. او ادامه داد: لبنان نياز به تشكيل دولتي دارد كه در راستاي كاهش مشكلات مردم و تحقق عدالت و انجام اصلاحات تلاش كند تا ملت اين كشور امكان دسترسي به خدمات ضروري را به دست آورند و ثبات به اين كشور بازگردد. لبنان از حدود دو سال پيش شاهد بدترين بحران اقتصادي است و با كمبود سوخت، دارو و كالاهاي اصلي مواجه است.


محدوديت‌هاي انتخاباتي در تگزاس امريكا
لايحه ايجاد محدوديت براي مشاركت شهروندان در رويه‌هاي انتخاباتي ايالت تگزاس، به‌‌رغم مانع‌تراشي‌هاي متعدد به تصويب رسيد. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، اكثريت جمهوري‌خواه مجلس ايالتي تگزاس روز جمعه لايحه محدوديت‌هاي انتخاباتي را به تصويب رساندند. اين در حالي است كه نمايندگان دموكرات كنگره ايالتي تگزاس از يك ماه و نيم قبل براي ممانعت از به حد نصاب رسيدن جلسات مجلس نمايندگان ايالتي، به واشنگتن سفر كرده بودند. با اين حال پس از تهديد جمهوري‌خواهان به بازداشت «دموكرات‌هاي كارشكن»، سه نفر از آنها با بيان اينكه توانسته‌اند پيام خود در مخالفت با اين لايحه جنجالي را به گوش ملت امريكا برسانند، به تگزاس برگشتند. بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلي، لايحه محدوديت‌هاي انتخاباتي با ۷۹ راي موافق در برابر ۳۷ راي مخالف، به تصويب رسيد. اين لايحه در مرحله بعد، بايد روز جمعه به تصويب مجلس سناي ايالت تگزاس برسد و «گرِگ ابوت» فرماندار جمهوري‌خواه تگزاس آن را امضا كند. اين لايحه كه برمبناي ادعاي اثبات نشده «دونالد ترامپ» درخصوص تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شده است، استفاده از صندوق‌هاي سيار و مراكز بيست و چهار ساعته راي‌گيري را ممنوع مي‌كند. علاوه بر اين، طبق اين لايحه، براي شركت در راي‌گيري پستي، موارد جديدي جهت تاييد هويت راي‌دهندگان اضافه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون