• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4904 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين

عواقب يك قرارداد عجيب

فدراسيون فوتبال هند از پرسپوليس شكايت كرد

پيش از سفر پرسپوليس به هند براي برگزاري رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا صفحه رسمي اين باشگاه در اينستاگرام اين پست را به اشتراك گذاشت: «۲۸۳ سال پس از فتح هند توسط لشكر ايرانيان، حالا نوبت به جوانان ايراني رسيده تا يك بار ديگر و اين‌بار در آوردگاه ديگري دست به فتح‌الفتوح بزنند.» اين پست به‌شدت مورد اعتراض هندي‌ها قرار گرفت و پيج باشگاه ساعاتي بعد آن پست را پاك و پستي در جهت عذرخواهي و تلطيف فضا منتشر كرد. مديران باشگاه هم به نوبه خود عذرخواهي رسمي خود را منتشر كردند. با اين حال روز پنجشنبه مشخص شد كه فدراسيون فوتبال هند از باشگاه پرسپوليس شكايت كرده و خواستار رسيدگي كنفدراسيون فوتبال آسيا به اين پرونده شده است. فدراسيون فوتبال هند معتقد است باشگاه پرسپوليس كدهاي ۵۰ و ۵۸ آيين‌نامه انضباطي و اخلاقي AFC را نقض كرده است. بندهايي در مورد رفتار توهين‌آميز يا تبعيض‌آميز. طبق گفته وكلاي حقوقي اگر اين شكايت به سرانجام برسد پرسپوليس مبلغ ۲۰ هزار دلار جريمه و حتي ممكن است با كسر امتياز مواجه ‌شود. اين در حالي است كه پرسپوليس تازه محروميت عيسي آ‌ل‌كثير را به خاطر شادي گل جنجالي‌اش پشت سر گذاشته است.  مجيد صدري عضو هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس در واكنش به اين شكايت در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام نوشت: «نظر به حاشيه رخ داده در صفحه مجازي رسمي باشگاه كه با بي‌تدبيري مسوول (ادمين) اين صفحه رخ داد و موجب آزردگي خاطر كشور دوست و ريشه‌دار هندوستان شد، لازم مي‌دانم از اين تريبون اعلام كنم با اين رفتار نسنجيده شديدا برخورد خواهيم كرد. شايان ذكر است در تلاش هستيم با همكاري كارگزار، هرچه زودتر اين دسترسي (اداره صفحه رسمي باشگاه) را به باشگاه منتقل كنيم.» نكته جالب توجه در پست صدري تلاش آنها براي بازگرداندن پيج به خود باشگاه است. در روزهاي گذشته هم باشگاه پرسپوليس با عذرخواهي از هندي‌ها تاكيد داشت كه از انتشار چنين پستي بي‌اطلاع بوده است. اما چطور چنين چيزي ممكن است؟ چرا صدري و همكارانش تلاش مي‌كنند مديريت پيجي كه متعلق به باشگاه است را بازگردانند؟ جواب در رابطه كارگزار تيم و باشگاه است. رابطه‌اي كه در چند ماه گذشته به قرارداد تركمانچاي معروف شد و حالا ممكن است دردسري بزرگ براي پرسپوليس و ميليون‌ها هوادارش به وجود بياورد.  كارگزار پرسپوليس شركت آتيه داده‌پرداز است كه خود را شركت تخصصي در حوزه فناوري‌هاي همراه معرفي مي‌كند. اين شركت در آبان ۹۸ با پرسپوليس قراردادي ۵ ساله امضا كرد. در مورد نحوه معرفي شدن اين كارگزار به محمدحسن انصاري‌فرد مديرعامل وقت باشگاه حرف و حديث‌هاي زيادي به گوش مي‌رسيد. اينكه چطور شركتي گمنام مي‌تواند با يكي از بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي آسيا قرارداد همكاري امضا كند سوالي بود كه جوابش را عده‌اي در رابطه خاص چند آدم رسانه‌اي كه نقش واسطه را بين برادران جليلوند مديران آتيه‌داده پرداز و مديرعامل باشگاه بازي كردند، جست‌وجو نمودند. هنگامي كه مفاد قرارداد به دست رسانه‌ها رسيد ماجرا حتي عجيب‌تر هم شد. در مفاد قرارداد آتيه‌ داده‌پرداز اين مفهوم كاملا واضح بود كه «پرسپوليس عملا براي هيچ فعاليت اقتصادي، اختياري از خود ندارد و هر آنچه قرار است روي دهد، بايد با نظر كارگزار مالي باشد و لاغير.» به اين معنا كه برند باشگاه در اختيار آتيه ‌داده‌پرداز قرار گرفت و حتي صفحه رسمي باشگاه در اينستاگرام هم به اين گروه واگذار شد. سال گذشته بود كه اين شركت با يك شركت تبليغاتي جذب فالوور در اينستاگرام قرارداد بست. هواداران پرسپوليس بابت آن قرارداد كه شأن باشگاه را پايين مي‌آورد حسابي عصباني شدند و به مديريت باشگاه شكايت كردند اما مدير باشگاه نمي‌توانست در قرارداد آتيه ‌داده‌پرداز با آن شركت در حالي كه پاي صفحه رسمي باشگاه وسط بود دخالتي بكند!  ماه‌هاي بعد اوضاع براي پرسپوليس خيلي سخت‌تر هم شد، چرا كه آنها علاوه بر اينكه تمام برند باشگاه را در اختيار كارگزار قرار داده بودند عملا حتي از منافع مالي مخصوصا در بزنگاه‌ها سودي نمي‌بردند. به عنوان مثال يك بار كه قرار بود مبلغ ۵ ميليارد تومان به باشگاه پرسپوليس پرداخت شود تنها دو ميليارد و صد ميليون تومان به حساب سرخ‌ها واريز شد و مابقي مبلغ به عنوان ماليات و بيمه كسر شد! در ابتداي قرارداد هم آتيه‌ داده‌پرداز با اينكه خود را موظف كرده بود ۲۵ ميليارد تومان به حساب باشگاه واريز كند بعدا با اين ادعا كه ۱۵ ميليارد از آن پول قرض‌الحسنه بوده نسبت به دريافت آن اقدام كرد. همين رويه و اعتراض هواداران باعث شد الحاقيه‌اي به قرارداد قبلي اضافه شود كه مشكلات برطرف شود اما در آن الحاقيه عملا هيچ تغييري در نسبت باشگاه و كارگزار به وجود نيامد. به اين معنا كه كارگزار گفت اگر به فلان قدر درآمد رسيديم تا سقف ۱۱۰ ميليارد به باشگاه مي‌دهيم. به بيان ساده‌تر كارگزار هيچ تضميني بابت دادن اين پول به باشگاه را نپذيرفت. اين الحاقيه در زمان مهدي رسول‌پناه به امضا رسيد.  اين شرايط وقتي جعفر سميعي به مديرعاملي پرسپوليس رسيد باعث شد او تلاش كند باشگاه را از اين قرارداد خارج كند. او در تاريخ يازده بهمن نامه‌اي به وزارت ورزش و جوانان نوشت و خواستار بررسي دوباره قرارداد باشگاه پرسپوليس با اين كارگزار شد. يكي از موارد مورد اختلاف باشگاه پرسپوليس با كارگزار اين باشگاه بحث درآمدهاي سرخپوشان از محل اسپانسرها و... بود. جايي كه سرخپوشان اعتقاد داشتند كارگزار در مدت اجراي اين قرارداد تاكنون فقط به حداقل تعهدات خود عمل كرده و كمترين درآمد ذكرشده در قرارداد براي باشگاه ايجاد شده است. با اين حال از آن زمان اتفاق خاصي در قرارداد آتيه‌ داده‌پرداز و باشگاه به وجود نيامد و پيج پرسپوليس از اختيار ادمين‌هاي آن شركت خارج نشد تا كار به جايي رسيد كه به شكايت فدراسيون فوتبال هند از باشگاه پرسپوليس منجر شد. در واقع طبق ادعاي مديران پرسپوليس اين شركت نه تنها كمكي به باشگاه نكرده بلكه حالا يك پرونده انضباطي هم روي دست سرخپوشان گذاشته است.  جدا از اينكه مديران پرسپوليس يا حتي مديران آتيه ‌داده‌پرداز كه پيج رسمي باشگاه را با فن‌پيج‌هاي تينجيرها اشتباه گرفتند با عوامل اين رخداد برخورد كنند، لازم است مديران وزارت ورزش و نهادهاي نظارتي و قضايي به قرارداد اسپانسري ورود كنند تا مشخص شود چنين قراردادي كه نه منفعتي براي باشگاه داشته و در عين حال باعث آبروريزي بين‌المللي شده چگونه به امضاي مديران پرسپوليس رسيده است. چه كساني در اين راه منافع شخصي‌شان را دنبال كردند و چه كساني به سودهاي احتمالي چند ميلياردي رسيدند در حالي كه باشگاه پرسپوليس تمام اين مدت زير بار فشار اقتصادي در حال تقلا بوده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون