• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4195 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۸ مهر

شيب رشد بورس، تند ماند

بورس باز هم كانال شكني كرد. معامله‌گران در اولين روز هفته، دوباره صف خريد تشكيل دادند تا بازار سهام تراز تاريخي ۱۸۵ هزار واحدي را هم پشت سر بگذارد. شاخص بورس شنبه با ورود نقدينگي‌هاي جديد 6 هزار و 770 پله نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته رشد كرد و در جايگاه 187 هزار و 406 واحدي ايستاد.

در معاملات روز گذشته، سه ميليارد و 700 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 14 هزار و 359 ميليارد ريال در 252 هزار و 72 نوبت داد و ستد شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، يك هزار و 978 واحد رشد كرد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، يك هزار و 163 واحد رشد داشت. شاخص قيمت (هم وزن) نيز 822 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز هفت هزار و 177 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد. شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 595 واحد رشد كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 15 هزار و 366 واحد افزايش يافت. بر اين اساس، در معاملات شنبه نمادهاي فارس (هلدينگ خليج فارس)، تاپيكو (سرمايه‌گذاري نفت وگاز تامين)، شپنا (پالايش نفت اصفهان)، شتران (پالايش نفت تهران)، كگل (صنعتي و معدني گل‌گهر) و پارسان (نفت وگاز پارسيان) بيشترين تاثير سهم را در رشد شاخص داشتند.

گروه فلزات اساسي در معاملات اولين روز هفته بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 390 ميليون سهم به ارزش 2 هزار و 278 ميليارد ريال دادوستد شد. گروه شيميايي به ارزش 2 هزار و 236 ميليارد ريال و فرآورده‌هاي نفتي به ارزش يك هزار و 597 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند. همچنين در رده چهارم معاملات شنبه گروه خودرو با دادوستدي به ارزش يك هزار و 270 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه سرمايه‌گذاري‌ها نيز با معاملاتي به ارزش 644 ميليارد ريال رده پنجم را از آن خود كرد.

شاخص فرابورس (آيفكس) در معاملات شنبه 79 پله رشد كرد و در جايگاه 2 هزار 150 واحدي قرار گرفت. در بازار فرابورس، بيش از يك هزار و 338 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از هفت هزار و 348 ميليارد ريال داد و ستد شد. بر پايه معاملات 7 مهر نمادهاي مارون (پتروشيمي مارون)، زاگرس (پتروشيمي زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون