قحطي ساختگي
شبكههاي ماهوارهاي اين روزها مردم را تشويق ميكنند كه بيشتر و بيشتر خريد كنند. اين موضوع در كنار رسانههاي اصولگرايي كه بعد از خارج شدنشان از دولت و نهادهاي انتخابي به ياد معيشت مردم افتادهاند، موجب ايجاد احساس نگراني در مردم شد.
روزنامه صبحنو در سرمقاله خود به موضوع هجوم مردم براي خريد كالا پرداخته و در آن دولت و برخي رسانههاي داخلي (بخوانيد اصلاحات) را مقصر كمبود كالا معرفي كرده و مينويسد: در اينجا با سه متغير مختلف روبروييم: نخست دولتمردان كه در تلاش براي آرامشبخشي به افكار عمومي مكررا تاكيد كردهاند كه در تامين كالاهاي اساسي و دارويي، كشور هيچ مشكلي ندارد؛ اين واقعيتي قطعي است و در تمامي 40 سال گذشته -كه ايران تحريم شده- توانمنديهاي زيرساختي فراواني را فراهم آورده تا بتواند با موجهاي نامنتظره مقابله كند، اما اثر تكويني اين اخبار آن است كه گويا در محصولات ديگر نظير پوشاك، سفر، مسكن و خودرو چنين تدبيري وجود ندارد. متغير دوم پارهاي از رسانههاي داخلياند كه از حدود 40روز قبل، به تناوب و تناسب بر كم بودن كالا يا زياد بودن آن در فروشگاهها تاكيد كرده و حتي در صفحه نخست خود به هجومهاي خريد اشاره كردند. متغير سوم رسانههاي بيگانهاند كه بعد از يك دهه تبليغات خانوادگي و نمايش محتواهاي جذاب براي جوانان و زنان، حالا وارد رينگ عمليات رواني مستقيم براندازي شدهاند.»