• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

داستان ۱۵ نفري كه در كرج و بندرعباس جان باختند

مسموميت الكل در كجا قرباني گرفته است؟

گروه اجتماعي

 

 

مصرف مشروبات تقلبي در چند استان كشور منجر به مرگ 15نفر و مسموميت 160 نفر ديگر شده است. روز پنجشنبه گذشته خبرهايي مبني بر مسموميت شماري از شهروندان بندرعباس و كرج در رسانه‌ها منتشر شده بود تا اينكه ديروز پيرحسين كوليوند، سرپرست اورژانس كشور در گفت‌وگو با ميزان از جان‌باختن ۱۵ نفر در كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶۰نفر به دليل مسموميت در بيمارستان بستري هستند. به گفته كوليوند ۱۱ نفر در استان هرمزگان، ۲ نفر در استان البرز و ۲ نفر نيز در استان خراسان شمالي جان خود را از دست دادند. كوليوند گفت: «از ۱۶۰ بيمار بستري شده بر اثر مسموميت، ۱۳۶ نفر هنوز در بيمارستان‌ها بستري هستند كه ۱۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌هاي ويژه، خدمات درماني مورد نياز را دريافت مي‌كنند.» در همين حال سرهنگ اسماعيل شيخ، فرمانده انتظامي شهرستان بندرعباس نيز از دستگيري زن و شوهري خبر داد كه تركيب الكل صنعتي و مواد ديگر را به عنوان «مشروب» به خريداران در اين شهر فروخته‌اند. او گفته است؛ افراد دستگير شده خانه‌شان را به كا رگاه تهيه و ساخت مشروبات الكلي تبديل كرده بودند. اين نخستين‌بار نيست كه مصرف مشروبات تقلبي موجب بروز عواقب ناگوار در كشور مي‌شود. ظرف 10 سال گذشته اخبار اين اتفاقات دايما در رسانه‌ها منتشر شده است. در آذرماه سال 87 مصرف مشروبات تقلبي كه داراي ماده سمي متانول بوده، جان ۱۲ نفر را در بندرعباس گرفت. بر اثر اين حادثه 92 نفر در بيمارستان شهيد محمودي اين شهر بستري شده بودند.

همچنين در يكي از مهم‌ترين اين حوادث، خردادماه سال 92 بود كه خبر مسموميت بيش از 350 نفر از شهروندان شهرستان رفسنجان بر اثر مصرف الكل چوب (متانول) منتشر شد. در آن حادثه 7 نفر جان باختند و 10 نفر ديگر هم بينايي‌شان را از دست دادند. اين افراد در واقع ميهمانان يك جشن عروسي و يك جشن تولد در رفسنجان بوده‌اند كه به صورت گروهي اقدام به مصرف مشروب كرده بودند، غافل از اينكه آنچه آنها مصرف كرده‌اند، تركيبي از الكل چوب (متانول) و داروهايي چون ترامادول بوده است. دانشگاه علوم پزشكي كرمان همان زمان اعلام كرد كه مسمومان و قربانيان عمدتا جوان بوده و زير 27 سال سن داشته‌اند.

يسني بهمنش دبير ستاد مركزي اطلاع‌رساني داروها و سموم سال 95 درباره عواقب مصرف مشروبات تقلبي هشدار داده بود: «يكي از مشكلات تهديدكننده سلامت كه ناشي از الكل است و در كشور ما شايع است، مصرف مشروبات الكلي تقلبي، دست‌ساز و حاوي متانول است كه مي‌تواند منجر به بروز مسموميت‌هاي شديد منجر به مرگ و يا كوري دايمي در فرد شود. متانول در بدن به موادي تجزيه مي‌شود كه اين مواد شديدا سمي است.» به گزارش خبرآنلاين او توضيح داده بود: «علايم مسموميت حاد با متانول ساعت‌ها بعد از مصرف يا تماس بروز مي‌كند و مي‌تواند منجر به از كار افتادن چندين ارگان بدن به طور همزمان شود. اين علايم مي‌تواند به صورت افت فشار خون، تغييرات ريتم قلبي، تشنج، كما و التهاب پانكراس ديده شود. علاوه بر اين، مسموميت با متانول در چشم منجر به بروز علايمي مانند گشاد شدن مردمك چشم و التهاب عصب بينايي مي‌شود كه به شكل تاري ديد، اختلال در شناسايي و تشخيص رنگ‌ها، ديد برفكي و حتي كوري كامل ادامه پيدا مي‌كند. محدود شدن زاويه ديد و ديدن نقاط و لكه‌ها در پس چشم و كاهش بينايي منتهي به از بين رفتن بافت عصب بينايي و كوري دايمي است.» خردادماه 95، محمدرضا قديرزاده، مديركل حوزه رياست سازمان پزشكي قانوني اعلام كرده است، در سال 89، 145 مورد، سال 90، 93 مورد، سال 91، 136 مورد، سال 92، 135 مورد و سال 93، 81 مورد مرگ و مير ناشي از مصرف الكل ارجاعي به پزشكي قانوني در كشور ثبت شده است. اين آمار سير بروز اين حوادث در كشور را به روشني نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون