• ۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

سخنراني روحاني و خواست ايرانيان براي گفت‌وگوي تمدن‌ها

غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي

حجت‌الاسلام حسن روحاني رييس‌جمهوري اسلامي ايران و هيات اعزامي همراه ايشان، در سفر پربار هفته گذشته به نيويورك، حضوري موثر در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد داشته و به‌ خصوص در سخنراني در صحن مجمع عمومي سازمان ملل، آنچنان كه انتظار مي‌رفت در قامت يك حقوقدان از حقوق حقه ملت ايران دفاع كرد و برخلاف تلاش‌هايي كه طي روزهاي منتهي به شركت در اجلاس توسط برخي جريانات سياسي تندرو و همچنين بعضي رسانه‌هاي مخالف دولت صورت گرفت تا رييس‌جمهوري با ادبياتي تند به مواجهه با جامعه جهاني برود، آقاي روحاني نشان داد كه ايران در دفاع از مواضع خود، نگاه و رويكردي منطقي و اصولي دارد.

واقعيت اين است كه ترامپ و دولت فعلي ايالات متحده، به ‌ويژه در مسائلي كه به روابط دو كشور ايران و امريكا مربوط است، فاقد رويكرد منطقي و عقلاني بوده و به همين دليل نيز در موضع ضعف قرار دارد و اساسا گفتارش درباره ايران و بحث توافق هسته‌اي و برجام نيز غيرحقوقي و حتي زورگويانه و بي‌منطق است و شايد به همين دليل نيز تاكنون نتوانسته به خواسته‌ها و اهدافش در بحث برجام دست پيدا كند. آقاي ترامپ بارها ايران را متهم به تخلفاتي كرده و اين در حالي است كه مطابق گزارش‌هاي متعدد سازمان انرژي اتمي و تاييد تمامي طرفين توافق هسته‌اي و برجام، ايران همواره به تعهداتش پايبند بوده است. به اين اعتبار، هيچ دليل منطقي، حقوقي و سياسي براي اينكه در اين شرايط رييس‌جمهوري اسلامي ايران با ادبياتي تند به ايراد سخنراني بپردازد، وجود نداشت. كمااينكه آقاي روحاني نيز از اين فرصت براي تبيين حقايق روابط سياسي دو كشور ايران و امريكا، اهداف و خواست قانوني و صلح‌طلبانه ايران در بحث هسته‌اي و همچنين رويكرد كلان جمهوري اسلامي در راستاي صلح، آرامش و امنيت جهاني و منطقه‌اي استفاده كرد و اتفاقا با اتخاذ مواضع استوار با لحني محكم و قابل‌ قبول به ايراد سخنراني پرداخت.

نكته حايز اهميت ديگر در حاشيه برگزاري اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، برگزاري جلسه شوراي امنيت سازمان ملل بود كه متاسفانه در روزهاي پيش از برگزاري اين نشست، فضاسازي منفي و شديدي در راستاي ممانعت از حضور رييس‌جمهور در اين جلسه صورت گرفت، حال آنكه معتقدم در صورتي كه امكان ايراد سخنراني و بيان مواضع منطقي و صلح‌طلبانه ايران وجود داشت، بهتر بود آقاي روحاني از اين فرصت نيز در راستاي منافع ملي استفاده كند.

به هر تفسير، سخنراني روحاني و ترامپ در اجلاس امسال، هر دو نشانگر مواضع و اهداف سياسي دو كشور ايران و امريكا بود و در حالي كه رييس‌جمهور ايالات متحده با سخنراني‌اش، عملا موجب سرافكندگي اين كشور شد، سخنان سنجيده و موشكافانه روحاني نشان داد علاوه بر اينكه گفته‌هاي ترامپ درباره ايران اشتباه است و مردم ايران به دنبال صلح و آرامش و گفت‌وگوي تمدن‌ها و فضاي تعاملي با دنيا هستند. سخنراني روحاني از بهترين سخنراني‌هاي ايراد شده در مجمع عمومي سازمان ملل بود و افكار عمومي جامعه جهاني و رسانه‌ها نيز در تقابل ميان ايران و امريكا در عرصه بين‌المللي، ايران را پيروز ميدان دانستند.

نايب‌رييس فراكسيون مستقلين ولايي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون