تغييرات اساسي براي مهر
رضوانه حكيمزاده
سخت است كه بخواهيم بگوييم اول مهرهاي ما تغيير داشته يا نه. در برخي از زمينهها ما تغييراتي را شاهد هستيم و امكانات و فناوريهاي جديد مدارس اين امكان را به وجود آورده است كه ما تغييراتي را در مدارس داشته باشيم. اما به نظر ميرسد كه بهطور كلي سال تحصيلي به صورت بنيادي تغيير خاصي نكرده است. بهطور مثال همچنان مراسم و صفهاي صبحگاهي با همان حال و هوا در مدارس ما برگزار ميشوند و از اين جهت تغييري نداشتهايم. درباره اينكه آيا ميتوان تغيير مثبتي در وضعيت ايجاد كرد بايد بگويم كه در سالهاي گذشته مقداري به اين سمت حركت كرديم كه از قبل فضاي مدرسه را براي ورود دانشآموزان آماده كنيم.
همچنين به اين نكته توجه شده كه محيط مدرسه، حداقل از جهت فيزيكي محيط خوشايندي براي دانشآموزان باشد. از جمله تغييرات ديگر اين بوده كه كلاساوليها و غنچههايمان (پيشدبستاني) را زودتر به مدارس ميبريم تا زودتر با محيط مدرسه آشنا شوند. در سالهاي گذشته با افزايش نرخ پوشش پيشدبستاني تعداد بچههايي كه تجربه شركت در پيشدبستاني دارند و بعد براي اول دبستان به مدارس ميآيند بيشتر شده و بنابراين ما در اول مهر كمتر شاهد بچههايي هستيم كه به دليل دوري از خانواده دچار بيتابي ميشوند و گريه و زاري ميكنند. البته نه اينكه اصلا ديگر كودكي نداريم كه روز اول مهر بيتابي كند، اما تعداد آنها كاهش يافته است و اين تغييراتي است كه اتفاق افتاده است. به نظر تغيير عمدهاي كه ميتواند رخ دهد و اول مهر را اول مهري متفاوت كند، حذف عواملي است كه دانشآموزان ما را گروهبندي، درجهبندي ميكند و به آنها برچسب ميزند. به همين دليل ما دنبال اين هستيم كه رقابتزدايي كنيم در همين راستا است. شايد ما بتوانيم كاري كنيم كه اول مهر كمك بيشتري به دانشآموزان كنيم كه به سمت دوستيابي بروند، همكاري و كار گروهي بيشتري داشته باشند و به اين صورت از بودن با يكديگر لذت بيشتري ببرند. نكته بسيار بسيار مهم اين است كه اگر ما بزرگترها كه اولين كساني هستيم كه كودكان تجربه اجتماع واقعي را به جز خانواده با ما دارند، تعاملمان عوض شود و نگاه مهربان و عادلانهمان بين همه بچهها توزيع شود، حتي اگر شرايط فيزيكي مدارس هم خيلي فراهم نباشد، دانشآموزان محيطگرم و دلپذيري را تجربه خواهند كرد و از اين جهت ميتوانيم تغيير اساسي ايجاد كنيم كه هر كودكي كه وارد مدرسه ميشود از رفتار، نگاه و نوع سلام كردن بزرگترها كه شامل مدير و معلم و مربيان است، اين را دريافت كند كه موجود ارزشمندي است و حتما ميتواند موفق شود و موفقيت فقط براي عده محدودي از دانشآموزان نيست. من اطمينان دارم كه اين تغيير اساسي است كه ميتواند مدرسه را يك محيط دلپذير كند و پيامهاي خيلي خوب بدهد و بچهها را اميدوار كند.
معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش