• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

عدد و رقم

افزايش قيمت پوشك

رييس انجمن صنايع سلولزي ايران ضمن اعلام اينكه هيچ كارخانه‌ توليد محصولات سلولزي تعطيل نشده است، تاكيد كرد كه مشكلات به‌وجود آمده در زمينه توليد و عرضه محصولات سلولزي برطرف شده است؛ هرچند به دليل ترخيص مواد اوليه از گمرك با ارز آزاد، قيمت‌ها دو تا ۲.۵ برابر افزايش يافته است. عباس فصيح خوشگرد با اشاره به آخرين وضعيت بازار محصولات سلولزي، خاطرنشان كرد: متاسفانه طي يكي - دو هفته اخير با توجه به هجوم بالاي مردم و افزايش ميزان تقاضا بازار با كمبود مواجه شد اما در حال حاضر بايد تاكيد كنيم كه براي مصرف روزانه مشكلي وجود ندارد. در زمينه تامين، توليد و توزيع محصولات سلولزي در حال حاضر مشكلي وجود ندارد. با توجه به ترخيص مواد اوليه صنايع سلولزي از گمرك شاهد فعاليت مجددا واحدهاي توليدي هستيم؛ هرچند اين مواد اوليه با آزاد ترخيص شده و قيمت‌ها از ابتداي هفته جاري دو تا ۲.۵ برابر افزايش يافته است.

تحميل هزينه توقف كالاهاي وارداتي

در شرايطي كه طي روزهاي گذشته هيات وزيران تصويب كرد كه ثبت سفارش براي واردات كالا به استثناي خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران اعلام كرد «گرچه اين مصوبه خوبي است، اما روزي يك ميليون تومان هزينه به هر كانتينر كه از بيست‌و يكم فروردين در گمرك مانده، تحميل شده است.» لذا با توجه به اعلام رييس اتاق بازرگاني تهران مبني بر رسوب ۱۳۹ هزار كانتينر در گمرك، روزي ۱۳۹ ميليارد تومان هزينه به كالاهاي وارداتي تحميل شده است. پدرام سطاني مي‌گويد در ميان تصميمات اشتباه دولت طي ماه‌هاي گذشته اين تصميم و مصوبه اخير نسبتا مناسب و خوب بود، چرا كه باعث مي‌شود تا كالاهايي كه طي روزها و هفته‌هاي گذشته هزينه‌هاي بسياري را با باقي‌ماندن‌شان در انبارهاي گمرك براي تاجران و بازرگانان در بر داشتند، بالاخره ترخيص شوند و هزينه‌هاي آنها متوقف شود.

 

فرصت ترك پست دولتي

قاضي ناصر سراج رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تاييد «طرح اصلاح قانون ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان» از سوي شوراي نگهبان، گفت: دستگاه‌هاي مشمول مكلفند ظرف مدت ۶۰ روز از تاريخ ابلاغ اين قانون، افراد مشمول را از خدمت منتزع و با آنان تسويه حساب كنند و با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد. از تاريخ ابلاغ اين قانون، به كارگيري بازنشستگان و يا بازخريد شده‌ها در دستگاه‌هاي دولتي و كليه دستگاه‌هايي كه به هر نحوي از بودجه عمومي كل كشور استفاده مي‌كنند، به جز مقامات مصرح در قانون مذكور ممنوع است. وي تصريح كرد: افراد مشمول اين قانون نيز ‌بايد در مهلت قانوني مقرر، سمت و پست خود را ترك كنند. پرداخت هرگونه وجهي پس از اين مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حكم تصرف غيرقانوني در اموال دولتي است و با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد. از دستگاه‌هاي مشمول انتظار مي‌رود ضمن رعايت دقيق قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان، افراد مشمول را به اين سازمان معرفي كنند.

رشد قيمت مواد اوليه پتروشيمي

بيرشك رييس انجمن صنايع روغن تاكيد كرد: در سه تا چهار ماه گذشته قيمت مواد اوليه بسته‌بندي كه توسط پتروشيمي‌ها توليد مي‌شود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته و اين در حالي است كه قيمت اين محصولات در بورس حدود كيلويي ۷۰۰۰ تومان تعيين شده، اما شركت‌ها آن را به بيش از كيلويي ۲۷ هزار تومان آن هم با شرايط سخت خريداري مي‌كنند. اين موارد در حالي مطرح مي‌شود كه در ماه گذشته قرار بر آن شد محصولات توليد پتروشيمي‌ها در زمينه‌ مواد اوليه بسته‌بندي به صورت اختصاصي در اختيار كارخانجات توليد روغن قرار گيرد، اما تا به امروز اين اتفاق رخ نداده است.

 

ممنوعه‌هاي جديد صادراتي

گمرك جمهوري اسلامي ايران براي حمايت از كالاهاي ايراني در بخشنامه‌اي به گمركات اجرايي صادرات هفت قلم كالا را ممنوع كرد كه مرغ زنده و گوشت آن، شكر خام و سفيد هم مشمول مي‌شود. محمد شريعتمداري در نامه‌اي به رييس كل گمرك اعلام كرد: علاوه بر ممنوعيت صادرات كالاهاي مشمول ارز چهار هزار و 200 توماني براي تنظيم بازار داخل، صادرات انواع دفترچه مشق و حسابداري، شكر خام و شكر سفيد، جوال و كيسه براي بسته بندي، انواع پودرهاي مشتقات شير و آب پنير، كازئين، انواع لاستيك سبك و سنگين، مرغ زنده و گوشت مرغ نيز تا اطلاع ثانوي ممنوع شود. «علي اكبر شاماني» مديركل دفتر صادرات در بخشنامه‌اي به گمركات اجرايي ممنوعيت صادرات هفت قلم كالاي مزبور را ابلاغ كرد. «عبدالرضا رحماني فضلي» وزير كشور 22 شهريورماه در جلسه ستاد مقابله با قاچاق سوخت از ممنوعيت صادرات كالاهاي اساسي و ضروري از تمام مرزهاي كشور خبر داد و گفت: استانداران، گمرك و دستگاه‌هاي مسوول با همكاري يكديگر موظفند از خروج كالاهاي اساسي جلوگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون