• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4174 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ شهريور

مشاور كمپين انتخاباتي ترامپ دروغ خود را تصحيح كرد

موافقت براي ارتباط با روسيه

ميثم سليماني

 

 

جورج پاپادوپولوس جزو اولين افرادي بود كه در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا به دام افتاد و متهم شناخته شد. او كه مشاور كمپين ترامپ محسوب مي‌شد در جريان جلسه در ماه مارس 2016 پيشنهادي مبني بر ديدار با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه ارايه داده است كه روايت اوليه در خصوص آن نشان مي‌داد كه نه دونالد ترامپ رييس‌جمهور كنوني و نه جف سشنز دادستان كل كنوني امريكا با اين پيشنهاد همراهي نكردند. اما اكنون آنگونه كه پاپادوپولوس عنوان كرده دونالد ترامپ از اين پيشنهاد وي استقبال و با حركت سر آن را تاييد كرده و به نوعي جف سشنز نيز آن را تاييد كرده است. گفته مي‌شود اين روايت را پاپادوپولوس در جلسه خود با مولر در روز جمعه عنوان كرده است.

اين ادعا عملا مي‌تواند يك دردسر جديد قانوني براي رييس‌جمهور و دادستان كل ايجاد كند. هرچند كه جف سشنز يك سال پيش ادعا كرده بود اين پيشنهاد را پس زده اما واقعيت آن است آنگونه كه پاپادوپولوس مي‌گويد ترامپ اين پيشنهاد را تاييد كرده است. اين موضوع مي‌تواند به مولر قدرتي جدي‌تر از گذشته براي بررسي دقيق‌تر پرونده در خصوص توافق احتمالي بين كمپين ترامپ و روسيه ارايه دهد. آنگونه كه وكلاي پاپادوپولس عنوان كردند موكل آنها با مولر جلسه‌اي را برگزار كرده و اطلاعات خود از جلسه را با وي به اشتراك گذاشته است.

پاپادوپلوس در ماه مارس 2016 وارد كمپين ترامپ شد. به عنوان بخشي از ماموريت‌هاي او سفرهاي ديپلماتيك بوده است و حتي به شكل مرموزي به بريتانيا سفر كرده است و حتي به اين امر متهم است كه با روسيه براي شكست هيلاري كلينتون همكاري كرده است. پاپادوپلوس براي اثبات ارزش خود براي كمپين تماس‌هاي جديدي را با روسيه برقرار كرد و به دنبال يك توافق ميان ترامپ و پوتين بود. وكلاي پاپادوپلوس عنوان كردند كه او در گذشته در خصوص اين جلسه براي حفظ وفاداري به رييس‌جمهور دروغ گفته است تا مشكلي براي رييس‌جمهور به وجود نيايد. او همچنين در خصوص ميزان تماس‌هاي خارجي كه داشته نيز به اف بي‌اي دروغ گفته است.

پاپادوپلوس در سال گذشته متهم شده بود اولين جرم او دروغگويي به مقام‌هاي اف‌بي‌آي بود زيرا محققان به تماس‌هايي از او دست پيدا كرده بودند كه در خصوص آن دروغ گفته بود و اكنون به دنبال اجراي محكوميت و مجازات او هستند. تيم تحقيقاتي مولر معتقدند كه دروغ‌هاي پاپادوپلوس مانع از اجراي روند تحقيقات شده و آنها را در روند تحقيقات منحرف كرده است.

با اين حال وكلاي پاپادوپلوس مي‌گويند كه او قصد داشته به نحوي در روند تحقيقات به استادش وفادار باقي بماند. وكلاي پاپادوپلوس در تلاش براي آزادي او هستند. آنها مصاحبه ژانويه 2017 او را اينگونه توجيه كردند كه پاپادوپلوس به دنبال آسيب رساندن به تحقيقات نبوده، بلكه قصد داشته به نحوي آرزوهاي حرفه‌اي خود را نجات و وفاداري خود را به استادش نشان دهد.

اما اظهارات پاپادوپلوس مي‌تواند براي جف سشنز نيز دردسر تازه‌اي را ايجاد كند. چرا كه او مي‌تواند متهم به ارايه شهادت دروغ شود زيرا عنوان كرده كه مخالف اين جلسه بوده است اما در عمل اتفاق ديگري رخ داده است.

اتهامات پاپادوپلوس به گونه‌اي است كه مي‌تواند براي او به‌شدت دردسر ساز شود، زيرا پرونده به نوعي با اتهامات وي باز شده است و مداركي از او به دست آمد تا سرنخ‌هايي در خصوص ارتباط كمپين ترامپ با روسيه رفته رفته پيدا شود، اما تا پيش از اعترافات اخير هيچگاه دونالد ترامپ را به صورت شخصي درگير اين پرونده نكرده بود.

حالا هرچه بيشتر به اجراي محكوميت پاپادوپلوس نزديك مي‌شويم شخص او قصد دارد به نحوي خود را از آن رهايي دهد و به نحوي حداقل بتواند تخفيفي در اجراي محكوميت خود دريافت كند.در يادداشت‌هايي كه پس از جلسه روز جمعه مولر با پاپادوپلوس منتشر شد به نظر مي‌رسد محققان به نتيجه رسيده‌اند كه هدف او از اظهارات گذشته براي مقابله با پيگيري‌هاي حقوقي پرونده بوده است و آنها در ابتدا فريب پاپادوپلوس را خورده‌اند و اين اقدام به طور قابل توجهي به تحقيقات آسيب رسانده است.

وكلاي پاپادوپلوس در جزييات اقدامات او پس از حضور در كمپين ترامپ عنوان كردند كه پس از استخدام در كمپين هيچ تجربه‌اي در ارتباط ديپلماسي ميان امريكا و روسيه نداشته است. او در همان ماه به ايتاليا سفر مي‌كند و در همانجا به يك پروفسور كه مركز او در لندن بوده متصل مي‌شود كه او را به يك زن معرفي كرده كه گفته مي‌شود از نزديكان پوتين است، البته اين موضوع درست نبوده است. اين استاد جوزف ميفسود نام داشته كه بعدا به پاپادوپلوس عنوان مي‌كند كه مسكو كلينتون را به خاك ماليده است.

از همين رو هنگامي كه پاپادوپلوس به واشنگتن بازگشت، مشتاق بود تا ارزش خود را براي كمپين نشان دهد و به نوعي به ترامپ نشان دهد توانسته سفري پر بار را داشته باشد و پيشرفتي غير‌قابل تصور را نيز به دست آورده است. پاپادوپلوس بنابراين نشستي را در روز 31 مارس به همراه مشاور امنيت ملي ترامپ برگزار مي‌كند كه در آن پيشنهاد داد كه مي‌تواند ارتباطات تازه را با روسيه در سطح برقراري جلسه ميان پوتين و ترامپ برقرار كند. همين جلسه اكنون تبديل به يك نقطه عطف شده است. هرچند صحبت‌هاي پاپادوپلوس به نحوي براي بازرسان ارزشمند به نظر مي‌رسد تا مسير خود را براي كشف مدارك جديد ادامه دهند اما در يادداشت محكوميت وي نوشته‌اند كه اين اقدام او كمك قابل توجهي به آنها نخواهد كرد؛ با اين حال وكلا اميد دارند اندك تخفيف را با اظهارات اخير پاپادوپلوس به دست آورند. اكنون پاپادوپلوس به سمت يك انتخاب پيش رفته است. اينكه ترامپ را انتخاب كند و دوره محكوميت را در سخت‌ترين حالت ممكن سپري كند يا اينكه بتواند با اعتراف‌ها و ارايه مدارك جديد به نحوي اتهامات و دوره محكوميت خود را سبك كند.حال اين دادستان‌ها هستند كه بايد تصميم بگيرند كه دروغ‌هاي پاپادوپلوس چقدر مي‌تواند بر محكوميت او اثرگذار باشد. اما او اولين نفر از دومينوي پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا بود. آنگونه كه مولر تاكيد كرده او فقط يك بخش كوچكي از تحقيقات گسترده بوده است و بايد منتظر بود و ديد آيا ابعاد بزرگ‌تري از اين ماجرا روشن خواهد شد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون